Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MTF tester?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasis

Aktiv medlem
Var kan man hitta MTF tester på Leica, mellanformat, Nikon, Canon, Olympus och anra objektiv?

Jag har Olympus kamera med Zuiko o Tokina objektiv och funderar skaffa en Leica och vill jämföra Leicas objektiv med t.ex Nikon, Canon och mellanformat.

Jag har aldrig sett någon MTF test på mellanformatobjektiv t.ex Pentax's, Carl Zeiss, Mamiya.

Det vore schysst om det fanns en databas för dessa tester.

Jag har kollat Photodo.se men det räckte inte

CZ publicerar MTF på alla sina objektiv i databladen. De går att ladda hem som PDFer. Har nog för mig att Leica också gör det.

för övrigt finns det gott om MTF-tester även på mellanformatsobjektiv på photodo. Var har du kollat?

Inte för att jag förstår vad de skall vara bra för som beslutsunderlag i en sån situation...

man finner att Carl zeiss objektiv är mycket bra

kanske bättre än Leicas?!

Contax G2 är väldigt lockande alternativ framför Leica M6 TTL och Konica Hexar RF

Contax gluggar är mycket mer prisvärda jämfört med Leicas. Man får lägga ut 5000kr för en Carl Zeiss T* glugg jämfört med Leicas 4ggr dyrare

G2 kamerahus är utrustad med väldigt många fitnesser.. när jag kollade va för fitnesser har G2, tänkte bara wow

Rätta mig om jag har fel

men contax objektiv är mycket prisvärda

nu ska jag försöka sälja alla mina fotogrejer o spara pengarna till contax g2 + 28,45,90 :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar