Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 67 motsvarighet småbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom vi talar om värderingar här får du räkna med vad några av oss tycker. Jag tycker inte att det finns någon ersättning för Pentaxen och särskilt 105/2.5.
Vill du fota med något annat får du... ett annat resultat.
Kanske är Nils förslag att fortsätta med Pentax något att utforska hos någon fotohandlare. Hin (sic!) har förhoppningsvis kameror på lager som du kan få pröva i praktiken och sedan kan du successivt komma fram till ett 67-substitut. Möjligen.
/H
 
Eftersom vi talar om värderingar här får du räkna med vad några av oss tycker. Jag tycker inte att det finns någon ersättning för Pentaxen och särskilt 105/2.5.
Vill du fota med något annat får du... ett annat resultat.
Kanske är Nils förslag att fortsätta med Pentax något att utforska hos någon fotohandlare. Hin (sic!) har förhoppningsvis kameror på lager som du kan få pröva i praktiken och sedan kan du successivt komma fram till ett 67-substitut. Möjligen.
/H

Ja, så är det väl, olika personer olika smak. Jag tycker att jag har fått en massa bra förslag här nu på olika optik och fått höra om teknik som jag inte har/haft en aning om...ska fundera på om det går att testa någon kamera hos en fotohandlare, eller bara ge upp och tycka att P67 är det jag får fota med och att småbild inte blir lika bra (för mig). När jag skrev så till dig om Leican så är jag mest nyfiken, jag tror att det finns rykte om Canons L-optik som något speciellt men de har jag testat så jag vet vad jag tycker om ett flertal av dem, men just Leica, och Contax CZ, så är jag mindre kunnig, har mindre/ingen erfarenhet, om vad som är riktigt riktigt bra med dem...så, min fråga var bara av nyfikenhet.
 
Jag kan väl egentligen bara fylla i, och det är som i mitt första inlägg i den här tråden. Jag vet helt enkelt inte om något sätt att få samma fina övergång mot oskärpa från skärpa eller liknande bokeh på ljusfläckar i bakgrunden med någonting annat i mindre format än din Pentax 67. Jag säger inte att det inte går, men jag har inte sett det än.

Däremot finns en hel del i samma eller större format som är väl jämförbart. Och jag tror uppriktigt att det hänger ihop med formatet, och de långa brännvidderna man använder, som trots ganska stor fysis öppning är ytterligt välkorrigerade, tillsammans med filmens väldigt förlåtande karaktär när man har så pass stort format.

Så jag har svårt att tro att du skulle kunna hitta någonting likvärdigt i småbild (FF), även om det finns enstaka objektiv som har mycket fin bokeh, och som du kanske skulle gilla. Men det blir inte samma som med Pentax 67 i alla fall.
 
Det du visar med dina två Zeiss ser jag inte riktigt vad du menar, eller det är i alla fall inte den känsla/uttryck som jag ville åt.
Jag menar att det är två objektiv som har den ganska unika egenskapen att man kan få relativt kort skärpedjup och bra skärpa samtidigt med småbildsformatet, vilket kan få det att likna mellanformat. Sen vet jag inte om jag förstår vad du vill åt, eller om du ens förstår det själv;-) Dina exempelbilder säger mig tyvärr ingenting eftersom många av dem är såpass hårt komprimerade att jag inte ser vad du menar.

Och hur menar du med Leican där - om jag vill komma ännu närmare, vad är det som är speciellt med just den?
Det objektivet är extremt bra helt enkelt, och trots att jag aldrig provat det själv så har jag sett resultat från det som liknar mellanformat, i det att det ger en mycket mjuk bakgrund även när skärpan är riktigt hög.

Hur menar du dimmigt?
Zeiss 50/1,4 är dåligt korrigerat för sfärisk aberration vid korta fokusavstånd. Det innebär att man har fokus i ett ganska stort ”spann”, där både fokuserat och ickefokuserat ljus bygger upp motivet. Det får då en slags ”glöd” som en del gillar men som andra hatar. Det är är främst avsaknaden av detta som gör att stora filmformat ser så annorlunda ut.

Såhär kan det se ut vid full öppning på nära håll: http://www.zeissimages.com/gallery/674/U674I1288468684.SEQ.0.jpg

Notera att bokehn är ”stökig” med en hård kant på oskärpecirklarna. Använder man istället objektivet på några meters håll så beter det sig helt tvärtom och presterar mycket bättre än de flesta andra tillverkares femtiomillimetersobjektiv. Man kan alltså inte säga att det överlag ger hård bokeh, för det gäller inte över hela användningsområdet.

-----------------

Jag vet fortfarande inte vad du är ute efter, men om jag får gissa så är det att hela modellen (eller vad det nu är du råkar fota för tillfället) är skarp medan bakgrunden är oskarp. Du kan få ett sånt resultat om du väljer en längre brännvidd och har större avstånd till det du fotograferar. Naturligtvis blir inte bildvinkeln samma, men det är inte alltid det spelar så stor roll.
 
Jag kan väl egentligen bara fylla i, och det är som i mitt första inlägg i den här tråden. Jag vet helt enkelt inte om något sätt att få samma fina övergång mot oskärpa från skärpa eller liknande bokeh på ljusfläckar i bakgrunden med någonting annat i mindre format än din Pentax 67. Jag säger inte att det inte går, men jag har inte sett det än.

Däremot finns en hel del i samma eller större format som är väl jämförbart. Och jag tror uppriktigt att det hänger ihop med formatet, och de långa brännvidderna man använder, som trots ganska stor fysis öppning är ytterligt välkorrigerade, tillsammans med filmens väldigt förlåtande karaktär när man har så pass stort format.

Så jag har svårt att tro att du skulle kunna hitta någonting likvärdigt i småbild (FF), även om det finns enstaka objektiv som har mycket fin bokeh, och som du kanske skulle gilla. Men det blir inte samma som med Pentax 67 i alla fall.

Ja, som du sa från första början, så handlar det väl om att det är mellanformat då som gör att Pentaxen känns skönare i mina ögon jämfört med mina bilder från småbild, har kanske med proportionerna i bildrutan också. Samtidigt märker jag att jag fastnar för vissa bilder från småbild som jag tycker liknar mer känslan jag får från Pentaxen, men det kanske inte handlar om estetiken i skärpan/oskärpan då, utan kanske också hur just den kameran/optiken hanterar färgen (genom samma film).

Som jag visade i början av tråden så gillade jag någon bild (http://taniawaldemarsson.com/orby.html) från en enkel gammal Nikonzoom (på en analog systemkamera) och jag tycker ofta om uttrycket jag får med filmen och en Olympus mju ii (hur den hanterar färgen och oskärpan, här är ett exempel med helt fel fokus http://taniawaldemarsson.blogspot.se/2012/10/sara.html jämfört med P67 http://taniawaldemarsson.com/sarasorby.html)...på något sätt tycker jag att P67, Olympusen och den billiga Nikonzoomen gör något liknande som jag gillar. Känns lite som jag går i cirklar här med mina kommentarer så jag ska lägga ner. Men tack för hjälpen med allt teknikande som jag fått ta in nu i denna tråd.
 
Zeiss 50/1,4 är dåligt korrigerat för sfärisk aberration vid korta fokusavstånd. Det innebär att man har fokus i ett ganska stort ”spann”, där både fokuserat och ickefokuserat ljus bygger upp motivet. Det får då en slags ”glöd” som en del gillar men som andra hatar. Det är är främst avsaknaden av detta som gör att stora filmformat ser så annorlunda ut.

Såhär kan det se ut vid full öppning på nära håll: http://www.zeissimages.com/gallery/674/U674I1288468684.SEQ.0.jpg

Notera att bokehn är ”stökig” med en hård kant på oskärpecirklarna. Använder man istället objektivet på några meters håll så beter det sig helt tvärtom och presterar mycket bättre än de flesta andra tillverkares femtiomillimetersobjektiv. Man kan alltså inte säga att det överlag ger hård bokeh, för det gäller inte över hela användningsområdet.

Intressant det du skriver om Zeiss teknik, får kolla upp, funderar då på hur de objektiv jag har från Canon är korrigerade...
 
Tack, hittade dit tidigare idag. Insåg att jag kanske ska titta efter Pentax småbild också efter att ha kollat igenom en sådan grupp på Flickr...
 
En annan variant som är billigare men lämpar sig mest för landskap och silleben är en Zörk Pentax67 adapter.

En adapter med shiftmöjlighet för Pentax 67 objektiv på tex en Canon 24x36mm. Adaptern har stativgänga, vilket innebär att man egentligen shiftar kameran och inte objektivet. Kör man då kameran på högkant och tar 3 bilder så får du en utnyttjad yta på 36x64mm. Lämpar sig naturligtvis inte på rörliga objekt och självklart måste stativ användas samt lite eftefix för att sätta ihop bilderna. Men lite rörlighet i bilderna kan man ha, så länge det som rör sig håller sig inom en av dom tre bildrutorna.

En lite "meckig" lösning med begränsningar, men väldigt billig.
 
ANNONS