Det känns som att flera i tråden har olika uttryck för samma sak.
För att tydliggöra lite (om jag kan):
Push och pull är saker man gör när ljuset eller utrustningen inte räcker till. Det ger _alltid_ en försämring av negativet gentemot korrekt exponering och framkallning.
Överexponerade neg som sedan underframkallas får lägre kontrast och vissa fall ett _sämre_ tonomfång då man flyttar skuggpartier till högre densiteter och "slösar bort" delen av negativet (detta är beroende på vilken film man använder). Då man underframkallar får man sämre separation i de viktiga mellantonerna. Alla dessa saker är ju förstås beroende på vilken film och framkallare man har, hur mycket man överexponerar samt motivkontrasten.
Underexponerade och överframkallade neg ger dålig eller ingen teckning i skuggpartierna, samt mycket hög kontrast.
Både överexponering/underframkallning och underexponering/överframkallning ger något eller mycket ökad kornighet.
Termerna plus/minusframkallning, även kallat expansion resp. contraction är på många sätt motsatsen till att över/underframkalla, då man utifrån ordentliga tester kommit fram till exakt rätt känslighet på filmen vid olika framkallningstider. De olika framkallningstiderna används för att optimera negativkontrasten gentemot motivkontrasten. Vid exponeringstilfället har man då kontrollerat motivkontrasten och bestämt om man behöver höja/sänka negativets kontrast med plus/minsframkallning. Behöver man sänka kontrasten är man vid exponeringen medveten om att att filmen får något lägre känslighet och exponerar efter det. Det handlar alltså om att göra en så bra exponering som möjligt (negativet är varken över- eller underexponerat) och sedan framkalla på ett sätt som skapar ett lättkopierat negativ. Detta är grunden i zonsystemet.
Det är inte ovanligt, har jag märkt, på olika forum och i diskussioner, att fotografer använder en "grov" variant av contraction/expansion genom att vid högkontrastmotiv "överexponera" och "underframkalla". Faktum är att det är fel uttryck (och detta skapar förvirring), då de egentligen använder en förenkling av zonsystemet.
Jag vet att t ex Nils redan skrivit detta, men försöker här förklara vad jag tror är orsaken till begreppsförvirringen. Och, som vanligt, om jag fått något om bakfoten är det bara att säga till.