Annons

Motljusskydd påverkar skärpa???

Produkter
(logga in för att koppla)
Suddiga bilder i soligt väder: Glömde sätta på motljusskyddet och tog ett 15-tal bilder under goda omständigheter. Tider på 2-4000. Lite olika bländare 2.8 upp till ca 10. Inget av dessa hade tillräckligt bra skärpa. Möjligen också sämre bildkvalite´, men det är svårt att avgöra.
Kan ett motljusskydd påverka dessa parametrar?
Mvh
Magnus Ek

Om något så bör ett motljusskydd förbättra den upplevda skärpan eftersom skyddet gör att eventuellt motljus inte sänker kontrasten i bilden.

Som vanligt undras: har du några bilder att visa för att förklara problemet?

Jag skulle säga att du utan motljusskydd riskerar att få in sidoljus mm, vilket kan bli som solkiga/mjölkiga områden på din bild. Däremot så tror jag inte själva motljusskyddet i sig påverkar skärpan.

Kan det vara så enkelt att du av misstag satt objektivet i manuellt läge?

Annars säger jag som föregående. Ladda upp några bilder så kan du få bra bedömningar.

Petter ...

Kan det vara så enkelt att du av misstag satt objektivet i manuellt läge?

Faktiskt ett riktigt bra tips. Märkte själv idag att jag plötsligt inte lyckades fokusera med mitt 70-200/2,8 VRII. Hittade till slut att knappen på objektivet förskutits till helmanuellt läge när jag förflyttat mig med kameran i rem över axeln.

Trodde faktiskt inte knapparna på objektivet skulle flytta sig så enkelt. Såvida inte någon händig ficktjuv pillrat på objektivet utan att jag märkt något ;-)

Om något så bör ett motljusskydd förbättra den upplevda skärpan eftersom skyddet gör att eventuellt motljus inte sänker kontrasten i bilden.

Som vanligt undras: har du några bilder att visa för att förklara problemet?

Bilderna är dessvärre raderade, men jag börjar ana att motljusskyddet inte är boven här. Jag har ett nytt objektiv som jag försöker köra in mig på sony 2.8/28-70 sam (Kamera sony A380). Kanske ska jag experimentera lite med ljusmätning och AF-inställningar. Det ska sägas att jag fick fin skärpa i lite skuggigare förhållanden.
Tack alla som engagerat sig!
Magnus

Du kan ju testa igen under liknande förhållande med och utan motljusskydd och som du säger också i skugga, så får du se om det är känsligt för motljus. Vissa objektiv lider mer än andra av det.

Oftast för små!

Om motljusskyddet verkligen ska göra nytta, så måste det verkligen avskärma ALLT ljus som så att säga inte ska in i linsen.
Med zoomar är det ju så att dess skydd måste ju vara anpassat till kortaste bränvidden. Då blir det ganska värdelöst vid längre brännvid, särskilt vid motljusbilder.
Notera hur det ser ut på proffs filmkameror, där har man ett "kompendium", som är justerbart och dessutom en "mask" som tar bort ytterligare ströljus.
Med ett effektivft motljusskydd blir bilder MYCKET bättre, med ökad kontrast och detaljrikedom.
Ett tipps för de som kör "fullformatobjektiv" på cropp, byt till ett som skärmar av mer.
/Mats

Om motljusskyddet verkligen ska göra nytta, så måste det verkligen avskärma ALLT ljus som så att säga inte ska in i linsen.
Med zoomar är det ju så att dess skydd måste ju vara anpassat till kortaste bränvidden. Då blir det ganska värdelöst vid längre brännvid, särskilt vid motljusbilder.
Notera hur det ser ut på proffs filmkameror, där har man ett "kompendium", som är justerbart och dessutom en "mask" som tar bort ytterligare ströljus.
Med ett effektivft motljusskydd blir bilder MYCKET bättre, med ökad kontrast och detaljrikedom.
Ett tipps för de som kör "fullformatobjektiv" på cropp, byt till ett som skärmar av mer.
/Mats

Hej !

Kan vara rätt, lika gärna fel, motljusskyddet, Msk, ska vara stora och yviga,
däremot inte för tajta, det ska inte gå att "se" msk genom objektivet från
kamerasidan.

Observera att nu gäller det inte om det precis går utanför
bildvinkeln utan det överhuvud taget kan reflektera in ljus
som tar sej igenom optiken, dvs ett FF-objektiv på en "Cropkamera"
ska ha ett så pass stort msk att det inte går att se genom/från objektivets
baklins hur man än vrider och vinklar objektivet.

Det som händer då är att om ex solen lyser upp någon insida av msk
så kommer ljuset från denna yta att leta sej in i optiken, och även in i
kamerahuset och på så sätt sänker kontrasten.

Sen ska man vara medveten om att nyare optik är helt fantastisk
på att tåla motljus så totalt sett är problemet betydligt mindre.

//MW

Under min tid med kamera, från 1970 fram till alldeles nyligen, har jag mycket sällan haft något motljusskydd. Jag har helt enkelt inte ägt något. De resultat som TS beskriver har jag aldrig upplevt. Visst påverkar solskenet, och framförallt motsljus, hur bilden blir. Men det syns ju tydligt redan i sökaren. Jag har ofta klarat mig med att skugga med handen för att slippa ljusets negativa inverkan.

Numera sitter alltiid motsljusskyddet på. Men det lika mycket som ett skydd mot stötar och slag, som mot ljuset.

Petter ...

Suddiga bilder i soligt väder: Glömde sätta på motljusskyddet och tog ett 15-tal bilder under goda omständigheter. Tider på 2-4000. Lite olika bländare 2.8 upp till ca 10. Inget av dessa hade tillräckligt bra skärpa. Möjligen också sämre bildkvalite´, men det är svårt att avgöra.
Kan ett motljusskydd påverka dessa parametrar?
Mvh
Magnus Ek

Skärpan blir ej sämre om du plåtar utan motljuskyd, däremot så kan du få en mer eller mindre försämrad kontrast i bilden om du inte har motljuskyddet på!

Hälsn.

/Janne Höglund

Skärpan som sådan bör inte påverkas av motljusskyddet, men kontrasten kan, som sagt, bli lidande:
http://motljus.no-ip.org/bilder/lenshood_example.jpg

Detta var på inget sätt någon extrem situation. Lite solljus som silade ner genom bladverket.

Det gör lika mycket nytta på längre brännvidder som på korta, däremot kunde det gjort ännu mer nytta i teleläget om det varut ännu djupare.
Nu finns det dock en del konstruktörer som är lite finurliga. På Nikons 17-55/2.8, tex, så rör sig frontlinsen inne i motljusskyddet när man zoomar. Frontlinsen åker framåt vid vidvinkel och inåt vid "tele". På så sätt blir motljusskyddet faktiskt längre vid tele, eller kortare vid vidvinkel, om man så vill.

ANNONS