Annons

Motljusskydd, eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är dåligt med motljusskydd av plast? Jag har aldrig lyckats haft sönder ett plastskydd.

Därmot så har jag tappat objektiv från fotoväskan pga att de blir längre när motljuskyddet sitter påmonterat i "fotoposition". Därför är det bra med klarglas/UV-filter på objektiven: kräng av motljusskyddet, tryck ner det i kameraväskan och släng sedan ner objektivet med fronten nedåt utan frontlock.

Motljusskydd är även ett bra regntillbehör.

Men med uv-filter riskerar man onödiga reflexer och nedsatt kontrast och en liten smäll kan orsaka skador på frontlinsen av skärvor från ett sönderslaget filter.

Det här blir ju motsägelsefullt. Om en smäll är tillräckligt kraftig för att spräcka filtret - och tydligen i sin tur ge repor på frontlinsen - så kommer ju samma frontlins inte må speciellt bra av den smällen UTAN filter... Då ryker ju den istället.

Har alltid motljusskydd. Inte minst för att det tar rätt mycket smällar. De i plast fjädrar rätt bra och minskar påfrestningarna rejält i fattningen.

Vad är dåligt med motljusskydd av plast? Jag har aldrig lyckats haft sönder ett plastskydd.

Därmot så har jag tappat objektiv från fotoväskan pga att de blir längre när motljuskyddet sitter påmonterat i "fotoposition". Därför är det bra med klarglas/UV-filter på objektiven: kräng av motljusskyddet, tryck ner det i kameraväskan och släng sedan ner objektivet med fronten nedåt utan frontlock.

Motljusskydd är även ett bra regntillbehör.

Har jag också undrat över. Är mer rädd att det metallmotljusskydd jag har till några av mina gamla manuella ska skada annan utrustning i väskan. Den tanken har aldrig infunnit sig med plast.

Kluven till filter. Ökar vinjettering i en del fall och det finns många som vittnat med exempel om att det försämrat skärpan.

Det här blir ju motsägelsefullt. Om en smäll är tillräckligt kraftig för att spräcka filtret - och tydligen i sin tur ge repor på frontlinsen - så kommer ju samma frontlins inte må speciellt bra av den smällen UTAN filter... Då ryker ju den istället.....................
Frontlinsen är betydligt tåligare än ett UV-filter. Däremot ska naturligtvis motljusskyddet alltid sitta på (rättvänt:) dels som mekaniskt skydd och dels för bättre bildkvalitet. Metall, gummi eller plast spelar väl knappast någon roll. Kameror och objektiv tål som regel en hel del. Titta gärna på denna film som visar filtrens "skyddsegenskaper":)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar