Annons

Motljusskydd Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej. Jag har ett

18-55/3,5-5,6 IS
55-250/4-5,6 IS
50/1,8 II

till min 40D och jag undrar lite om motljusskydd. Canons orginal är inte direkt jätte snygga (EW60C t.ex.), och därför tänkte jag köpa från kaffebrus.

Funkar det att köpa detta?
http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-507.html

Det verkar ju funka till alla modeller och fabrikat, stämmer detta? Vill gärna inte ha ett rakt som EW60C, utan med de där "vågorna" Finns det inga större, såg att det där inte var speciellt stort... Eller kan det bli fel med för stort? Är inte alls kunnig inom ämnet, så ge tips!

Tack på förhand!

Om objektivet har bajonettfattning för motljusskydd är det smidigare att använda ett motljusskydd som använder den istället för filtergängan. Det går mycket snabbare att ta av och sätta på motljusskyddet samt du kan montera motljusskyddet bakvänt när kameran ligger i väskan.

Dessutom ökar risken för vinjettering när du skruvar fast motljusskyddet direkt i filtergängan.

Det är bra om motljusskyddet är anpassat för brännvidden som objektivet har för att skydda så bra som möjligt mot motljus. Ett motljusskydd anpassat för 18-55 är alltså inte lika effektivt på ditt 55-250 som ett som är anpassat för 55-250. Andra hållet går ännu sämre, om du monterar ett motljusskydd för en telezoom på en normalzoom så kommer motljussskyddet komma med på bilderna du tar i vidvinkelläget (testade t ex att sätta på motljusskyddet från min 17-55 på min 10-22 och där ser man motljusskyddet i sökaren i hela undre zoom-spannet).

Om du endast tänkt använda motljusskyddet som skydd för stötar och "för att det ser coolt ut" så kan du såklart använda ett kort motljusskydd som du fäster i filtergängan till alla objektiven förutsatt att de har samma filterdiameter.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto