Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljuskydd och DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Fråga 1: Kan man räkna in crop faktorn vid valet av motljuskydd? Exempelvis använda HN-7 (motljuskyddet till 85mm) på 50mm utan att riskera vignettering?

Fråga 2: Vad heter de motljusskydd som passar till följande objektiv på nikonska? (alla i 52mm gänga)

35mm
50mm

Man kan räkna in cropfaktorn ja. ett avsett för 85mm kan kanske var lite optimistiskt på en 50mm dock (motsvarar ju ca 75mm).

Jag använder ett HS-9 till min 50/1.8. "Standardskyddet" för den heter dock HR-2, om jag inte minns galet. HS-9 tillverkas inte längre, vad jag vet, men det brukar gå att hitta på ebay. Jag hittade mitt helt nytt, i kartong, för runt 100kr inkl. frakt.

Jag tror att motljusskyddet till 35/2 heter HN-3.På en DLSR borde du dock kunna använda ett för en 50mm istället.

Jag tänkte använda HN-3 på 20mm AI. Skönt att slippa det tillhördande som kläms fast med skruvar och därför alltid trillar av.

Kan meddela att HN-3 på Nikons 18-55 kitobjektiv ger ytterst lite vinjettering vid 18 mm och fokus på närgränsen, men ingen då fokus ställs på oändligheten (ej IF, så effektiv brännvidd förändras). Vid 20 mm ser jag ingen vinjettering alls vid något fokuseringsavstånd. Jag kan inte garantera att det är 100% översättningsbart till 20 mm AI, men det verkar ju lovande.

Här finns en bra lista med motljusskydd, vilka objektiv de är gjorda för (fullformat) och vilken gänga det är:
http://nikomat.homeip.net/lens/hiyoke.html

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto