Annons

Motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus Jonsson

Ny medlem
Tjabba.

Ny inom detta med fotografering så behöver lite hjälp :)

Då jag ofta fotar cykling (inte race. Utan hopp och grejer) så blir det att man måste rikta kameran uppåt för att få med cyklisten. Dock blir cyklisten och allt förutom himlen mörkt pga motljuset. Jag har sett många bilder då det inte blir såhär, men jag förstår inte hur man ska göra :(

Hört att man ska höja ISO och köra med blixt. Men det funkar inte som jag vill ändå.

Använder mig av en Canon eos 400D.

Hjälp mig :)

har du en extern blixt? den inbyggda i 400an hjälper inte mycket. en extern och gärna med sladd eller radiosändare till är nästan ett måste i den fotosittuationen du beskriver.

du kan mäta in ljuset i tex handflatan när du har hittat vart du ska stå och i vilken vinkel du ska ha kameran. håll handen en bit framför objektivet när du står ungefär som du kommer stå när cyklisten kommer och hoppar. använd tidsvärde föreslår jag så du kan justera slutartiden så du kan frysa hoppen. då ser du slutartid och bländaröppning i sökaren. sen väljer du manuellt läge och ställer in samma tid och bländare. nu kommer antagligen himmeln bli helt vit men det är antingen eller.

eller vänta på solnedgång/soluppgång. blir riktigt snyggt ljus då.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto