Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljus/Överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Avser du en D70? Hur är det med en 350D på 1/200, reduceras blixten då?

Hur är det med externa blixtar, reduceras effekten på dem också vid kort synctid?

Varför reduceras blixten, är det lång brinntid som är problemet? Tittar man på bilder tagna med blixt verkar brinntiden vara kortare än 1/1000 sekund. Det kanske är ett timingproblem snarare än ett brinntidsproblem.

Nä, jag avser en D7D. Med externa blixtar tror jag det falerar helt och hållet och synkningen uteblir.

Vet inte exakt varför effekten avtar men en orsak skulle kunna vara att slutartiden börjar bli kortare än brinntiden för blixten. Då hinnar ju inte allt ljus in innan slutaren stänger.

Mvh
Maverick
 
Blixtars brinntid är normalt kortare än 1/1000s. Oftast mycket kortare än så.

Den kortaste synktiden på kameran beror på att det är den kortaste tid då hela slutaren är öppen samtidigt. Vid kortare tider exponeras inte hela filmen/sensorn samtidigt, vilket skulle göra att en eventuell blixt enbart skulle exponera delar av filmen/sensorn.

HS-sync, eller vad det heter, tror jag innebär att blixten slår en massa korta blixtar eller något liknande, för att undvika detta problem. Detta reducerar dock ljusstyrkan.
 
En annan variant kan vara att skippa blixten helt och införskaffa en reflexskärm istället. Då slipper du fundera över allt vad synktider heter, dessutom ger skärmen riktigt skönt ljus och möjligheten att placera ljuset precis där du vill ha det.

Nackdelen är förstås att du bör ha en vänlig skäl som riktar ljuset åt dig.

Den här bilden är tagen med en silver/guld-randig Lastolite-skärm. Ingen blixt.
 
(Snygg bild Magnus)

Nackdelen med reflexskärm är som med allt fast ljus nämligen att man kan få en modell som blir bländad och därför står och kisar alternativt har ont i skallen :eek:)
Vid motljusbilder brukar jag köra hela kameran inkl blixt i manuellt läge. Först sätter jag skärpedjupet med bländaren, sedan provar jag mig fram till vilken slutartid som ger rätt exponering på himmeln, därefter vrider jag på blixten och provar mig fram till hur mycket kräm som behövs för att huvudobjektet ska bli korrekt exponerat. Det krävs en del chimpande men när man väl har ett ungefärligt värde som utgångspunkt är det bara att finlira lite när man byter motiv.

Alternativ kan du prova att köra kameran i manuellt men blixten i auto och ljusmätningen på spot på huvudmotivet. Det kräver dock att du har en blixt som funkar med i/TTL.

Matrixmätning tror jag inte alls på då det dynamiska omfånget knappast kan räcka till för att korrekt exponera hela bilden.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar