ANNONS
Annons

motivet skarp och bakgrunden suddig?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
hur gör man detta? har sett flertalet bilbilder som ser ut på detta sett. Har hört att man ska ha en slutartid runt 1/60 och sedan följa med motivet när man tar bilden. Men är detta rätt och hur får man motivet garanterat skarpt? skulle gärna vilja lära mig detta så berätta snälla ni som vet!

Slutartiden spelar bara roll när man fotograferar något som rör sig. Då väljer man en lite längre slutartid och följer med motivet (panorerar). Motivet blir då skarpt och bakgrunden suddas ut till streck, vilket ger en känsla av fart.

För stillastående motiv behöver du bara använda en stor bländaröppning. Köp ett 50mm f/1,8 om du inte redan har det och ställ in bländaren till f/1,8. Då blir skärpedjupet kortast möjligt och bakgrunden oskarp.

/Pontus

Köp och köp. ;-)

Utan att trampa någon på tårna så uppfattar jag Robins fråga som lite allmän. Använd de/det objektivet som du har. Ta bilden med objektivets största bländare (minsta tal).

Finns säkert många väldigt duktiga fotografer som kan ge ytterliggare tips men på detta sättet så kommer du en bra bit på väg.

Instämmer helt med föregående..

Ju mer du bländar ned ett objektiv (större siffra = mindre ljusöppning) desto större blir skärpedjupet, men innebär givetvis att slutartiden blir lång för att kameran skall släppa in samma mängd ljus. Så, vill du ha motivet skarpt och samtidigt bakgrunden ur focus, då öppnar man upp objektivets ljusinsläpp (bländaren), vilket innebär en kort slutartid. Din kameras "Av" läge låter dig styra bländaren medans kameran väljer lämplig slutartid för en bra exponering.

Är det rörelseoskärpa som efterfrågas, så styr du detta med kamerans slutartid (i "Tv" läget, väljer du tid och kameran bländare) i eventuell kombination med att du panorerar, dvs. följer det rörliga motivet med kameran. Vilka tider och bländare som kan vara aktuella är omöjligt att svara på, eftersom detta styrs av vilken brännvid du fotar med, hur ljust det är, avstånd till motiv/bakgrund, hur fort motivet rör sig i förhållande till antingen kameran eller bakgrunden osv.. Det är bara att experimentera.

Ett tips kan vara att kika på bilder som har det du söker här på Fotosidan och sedan klicka på den lilla texten "Exif" ovanför bilden. Om fotografen valt att låta denna info finnas med så kan du i denna info se med vilken brännvidd, bländare och slutartid som bilden togs med.

Bilden i länken nedan är tagen vid Hovs hallar med bländare runt 4, med en brännvidd kortare än 40 mm. Avståndet är några få decimeter till det som är skarpt. Skärpan hamnar tack vare den stpra bländaröppningen och det korta fokuseringavståndet gansga precis på gruppen av blommorna, men inte på blomman i förgrunden någon decimeter framför det skarpa området och inte heller på det som är bortom. Här har även fördelen med att motivet ligger på en höjd gjort att det inte finns något omedelbart bakom motivet i skärpa.

Bilden

Korta skärpedjup blir snyggt vid porträtt. Bl 2,8 eller 4 med 70-90 mm brännvidd på ett ansikte blir mycket vackert blurrad bakgrund.

En annan bild med kort skärpedjup. Data om bilden i en av kommentarerna.

Minita skrev:
Köp och köp. ;-)
Har man inte ett 50mm f/1,4 eller f/1,8 och vill ha så suddiga bakgrunder som möjligt är det ju ett givet köp! 600-700kr begagnat!

Största bländare med befintliga objektiv funkar ju såklart det också, men har man bara billiga zoomar är det inte säkert att skärpedjupet blir så kort.

/Pontus

ursäkta om jag var otydlig i min fråga men jag menade snarare när en bil är i rörelse och den är skarp och allt annat runt den är suddigt. Så man får en fartkänsla liksom, ska se om jag kan hitta nån exempelbild...

robilibob skrev:
ursäkta om jag var otydlig i min fråga men jag menade snarare när en bil är i rörelse och den är skarp och allt annat runt den är suddigt. Så man får en fartkänsla liksom, ska se om jag kan hitta nån exempelbild...

I såfall kan jag rekomendera strängen om cykel SM 2005

Du är ute efter att kunna Panorera. Se Pontus G inlägg. I nödfall kan du använda PS och göra "rörelse" på en annars "livlös" bild.

tack för svaren! tog en titt i cykeltråden, lärde mig en del där.
Men många verkar ha problem med att få motivet skarpt också, finns det inte nåt sätt man kan bli säker på det? jag menar om det är nåt rätt viktigt man ska fota men ha denna effekten så känns det lite osäkert? det här med blixt på andra ridån måste jag testa, vilket föredrar ni?

Jag kan delge min känsla efter dagens cykelfoto (som du läst om i tråden). Den känslan består till stor del av ett ord: TRÄNING. Olika slutartider, att panorera i jämn fart med objektet, brännvidd o.s.v. Det är mycket som spelar in, som i all fotografering, men att få en riktigt bra bild på en cyklist (eller annat) som rör sig i 50 km på ett par meters avstånd tror inte jag är något man kan göra med säkerhet. Även en tränad fotograf får många "misslyckade" bilder i en sådan situation. Men han får fler lyckade än den mindre rutinerade för att han har tränat.

Jag är amatör så bedöm mina tankar utifrån det.

robilibob skrev:

Du menar typ som på denna?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=432291

Den är tagen med slutartid runt 1/100/1/60 minns inte riktigt. Bländartalet var runt 4.0 och ISO 50. När jag tar "In action" kort så väljer jag att den ska ta flera kort efter varandra sedan är det bara sicka, följa med och trycka av.
Och om man har tur så kan man få fram några fina kort =) Som med det mesta så är det övning som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar