Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motivera varför extra betalt för att fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)

Émi

Medlem
Jag har nu på mitt jobb blivit frågad om jag vill fota lite för dem. Vi håller på med multimedia och bilderna ska alltså användas på olika multimediakurser för olika kunder. De vill naturligtvis kunna använda bilderna hur som helst, och med andra ord även bygga en 'bildbank'.

Jag försökte argumentera att de inte behövde betala min tid (det är tänkt att jag gör detta på arbetstid - vilket dom ju betalar i vilket fall ;), men ville ha lite extra betalt för bilderna jag levererar. Det blev ett blankt NEJ och dom sa att det inte går att jobba 'vanligt' (dvs anställd med månadslön) samtidigt som man 'frilansar' (dvs extra pengarna som jag ville ha för bilderna).

Kan jag överhuvudtaget be om extra pengar för detta? Hittils har dom ju anlitat en fotograf (som bossen känner) och betalat för det. Har ni några förslag på vad jag ska/kan göra?
 
Det är en vanlig åkomma att använda "anställda" att göra en fotografs jobb -eftersom fotografer "kostar". Ditt företag snålar är helt klart.

Det är ett problem att frilansa och vara löneslav samtidigt men det är inte omöjligt om det du gör på frilansbasis inte konkurrerar med din arbetsgivare. Det kan vara svårt i ditt fall eftersom ni arbetar med multimedia så ditt case är ganska svårt. Du kan gå en omväg om du har någon i din närhet som har ett företag som du kan fakturera ifrån, men som sagt - ganska osannolikt om de redan sagt nej en gång...

Men skam den som ger sig - fakturera så får du ta debatten.

Mvh
BAW
 
Mina arbetsuppgifter är att producera e-learningkurser och produktionsledning.

Innan jag började så visste dom att jag är på g att söka FA-skatt just för att kunna frilansa. Dom var positiva till det och tyckte inte att foto var en konkurerande verksamhet. Däremot vill de inte att jag ska åta mig multimedieproduktion som frilansare - vilket är helt förståligt.

Det var alltså ganska väntat att jag skulle få fota - men hur motiverar jag extra betalning?
 
Senast ändrad:
Nej, visst och det gör dom inte heller. De sa att antingen fotar jag utan att få extra betalt för det eller så anlitar dom någon annan som tar bilderna!

De vet ju att jag gärna tar fotona... och vill naturligtvis ha bilderna så billigt som möjligt.

Antar att jag får ta ett till snack med dom, och i värsta fall säga att jag inte kan fota gratis för dom :( Säga att jag naturligtvis gärna gör det, men att det är bättre att någon annan får betalt för jobbet eftersom det annars inte är korrekt för fotograferna inom branschen.

Jag vill ha tips hur man mera kan motivera dom till att betala mig extra som är anställd.
 
Använder du din egen utrustning kan du åtminstone fakturera "hyra" eller "slitage" för den utrustning du använder. Det är samma sak som att en arbetsgivare knappast kan förvänta sig att en anställd ska stå för sin egen dator på jobbet.
Det med upphovsrätt för bilderna är lite annorlunda. T ex tidningsfotografer har väl inte heller några rättigheter till ersättning för bilder som tidningen använder även om det är flera gånger och i olika sammanhang.
 
Använder du din eller företagets kamerautrustning? Om du använder din egen utrustning så finns det motiverat att ta extra betalt för den. Som tidigare nämnts kan dom aldrig "tvinga" dig att fota!! Om man sedan ersätter en extern tjänst från fotograf med dig som anställd så förtjänar du åtminstone kompetenstillägg eller vanlig enkel löneförhöjning. Ändras anställningen, ändras lönen....
 
Kan du inte göra jobbet utanför din ordinarie arbetstid, som frilans.
Då har de ju inte betalt dig via din lön.
I det fallet kanske de kan tänka sig att betala för arbetet, istället för att betala någon annan för det.

Det lät ju som om de var positiva till att du frilansar med foto så länge det inte inkräktar på din arbetsgivares verksamhet. I så fall kan du väl argumentera för att du skall få betalt för det, om du gör det på din fritid.

Hoppas det löser sig, och att du får göra fotojobbet!

//Henrik
 
Ahhha, lite ljus i mörkret :)

Kommer troligtvis använda jobbets digitalkamera eftersom jag bara har en analog (än så länge...). Dessutom tror jag nog inte heller att de vill betala mig som frilansare om de nu inte vill ge extra för leverans av bilder.

Men att detta kan motiveras med högre lön är ett jättebra tips. Det står ju inte i kontraktet, och inget som dom heller förväntade sig eftersom dom faktiskt frågade. Vid nästa löneförhandling kommer jag definitivt kunna motivera min låga lön med lite extra ;) Tack för det tipset!
 
Senast ändrad:
Jag arbetar också med multimedia sen många år tillbaka. Jag anser att att det ingår i mina ofta väldigt varierande arbetsuppgifter, det var ju trots allt för min breda kompetens skull som jag blev anställd och som jag avlönas för. Däremot så tar jag såklart ut extra om jag använder min egen utrustning (slitage och andra ev omkostnader).

Se över ditt anställningskontrakt och hur ditt arbete specificeras där, men jag tror att du får väldigt svårt att hävda att du ska få extra betalt för att utföra ett uppdrag av denna art under ordinarie arbetstid.
 
Svårt att motivera

Hade du haft en egen kamera skulle du kunna få lite ersättning för "slitage". Men jobbar du vanligt och använder företagets kamera dator tid mm. så ser jag det som omöjligt att kunna kräva något. Alternativet är att du skaffar en kamera och tar tjänstledigt nästa gång och fakturera kostnaden. Men jag tror att du kan förlora på den ekvationen. Du får inkomst som ska beskattas från 2 ställen, det innebär att du får se upp med restskatter mm.
Jag hade inte bråkat om det något vidare men om det ska göras igen hade jag nog krävt ett lönesamtal då din tjänst har förändrats.
Lycka till.
 
jag fotograferade porträtt på cheferna på det företag där jag jobbar deltid. Vi löste det så att jag fick betalt som "övertid" på företaget. desutom fick jag räkna in den tid jag satt hemma och redigerade.

Det vart ju inte särskilt bra betalt om man jämför med vad jag skulle fått om jag debiterat företaget som fotograf. Däremot har jag nu visat ett gäng mer eller mindre uppsatta människor att jag kan fotografera och att resultatet blir bra. Nästa gång kan jag kräva mer betalt...???
 
Du kan ju kräva firmabilen i några månader, menar de vill ju att du ska nyttja din utrustning på arbetstid då är det väl inte mer än rätt att du får använda deras utrustning på fritiden.

(Inte helt seriöst nej.)
 
ekemannen skrev:
Pia har en poäng där ! Du kan ju altid försöka (ett företag betalar ju mindre). Det värsta som händer är ju att de vägrar.

/ Erik

På vilket sätt betalar ett företag mindre för en kamera?


skrev:jag fotograferade porträtt på cheferna på det företag där jag jobbar deltid. Vi löste det så att jag fick betalt som "övertid" på företaget. desutom fick jag räkna in den tid jag satt hemma och redigerade.

Det vart ju inte särskilt bra betalt om man jämför med vad jag skulle fått om jag debiterat företaget som fotograf. Däremot har jag nu visat ett gäng mer eller mindre uppsatta människor att jag kan fotografera och att resultatet blir bra. Nästa gång kan jag kräva mer betalt...??? [/B]

Är inte ca 70 kr/timme bra betalt efter skatt och omkostnader? Vad tror du en egenföretagare tjänar egentligen, efter skatt och omkostnader per timme under en månad?

/Anders
 
Ett tips kan ju vara att ta reda på vad din arbetsgivare betalade den externa fotografen innan du kom på tal för fotojobbet. Det din arbetsgivare siktar på är, givietvis, att deras fotokostnader ska bli noll. Men om du kan lägga upp det som att de "tjänar" 50% på fotot ser det ju mycket intressant ut. Trots allt sänker du ju deras kostnader, vilket aldrig kan vara fel för en chef att åstadkomma. Fokusera på den kostnadssänkning ditt fotograferande kommer att innebära för företaget.
I ditt fall hade jag, till sist, lagt mig lågt - du har ju ändå din ordinarie lön - men sugit åt mig den merit det innebär att fotografera professionellt. Vad det lider blir arbetsgivaren beroende av ditt fotograferande, och då kan det vara en bonus i löneförhandlingarna - annars kan de ju alltid ta in en extern fotograf igen, vilket blir dyrt.
 
Min åsikt kanske är trist, men jag anser att om du fotar under avlönad tid med företagets utrustning så gör du bara ditt jobb, även om det inte står i din befattningsbeskrivning.

Om du inte gnäller över det utan i stället gör ett bra jobb med entusiasm kan du använda det i nästa löneförhandling. Men om du knorrar tar dom någon annan till fotandet och ser att du inte vill göra något extra utan ersättning, ser inte bra ut för kommande förhandlingar.

För övrigt är jag inte säker på att företaget "snikar", dom kanske bara vill ge dig en chans att göra det du gillar under betald tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.