Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motivera varför extra betalt för att fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)
"Är inte ca 70 kr/timme bra betalt efter skatt och omkostnader? Vad tror du en egenföretagare tjänar egentligen, efter skatt och omkostnader per timme under en månad?"

/Anders

Njaa det vill jag väl inte påstå att det är. Säg att jag exempelvis debiterat 500+moms/h som fotograf. Då tycker jag inte att 70kr/h efter skatt och omkostnader är särskilt "upphetsande".

Däremot tycker jag att det är kul att kunna göra "mitt" företag en tjänst och se att de blir nöjda. Det är ju också kul att göra något utöver det vanliga på arbetsplatsen. Sist men inte minst så gör man ju också bra reklam för att man finns och kan fotografera.
 
WaterMelonMan skrev:
Has syftar nog på att företag inte behöver batala moms, och därmed blir kameran billigare.

Jo, jag förstod det. Att företag inte betalar moms, är ju en vanlig missuppfattning. Självklart betalar de moms på en vara som utgår som ersättning för ett utfört arbeta + övriga löneskatter. Eller är detta en uppmaning till fiffel ?

/Anders
 
abbeman skrev:
"Är inte ca 70 kr/timme bra betalt efter skatt och omkostnader? Vad tror du en egenföretagare tjänar egentligen, efter skatt och omkostnader per timme under en månad?"

/Anders

Njaa det vill jag väl inte påstå att det är. Säg att jag exempelvis debiterat 500+moms/h som fotograf. Då tycker jag inte att 70kr/h efter skatt och omkostnader är särskilt "upphetsande".

Däremot tycker jag att det är kul att kunna göra "mitt" företag en tjänst och se att de blir nöjda. Det är ju också kul att göra något utöver det vanliga på arbetsplatsen. Sist men inte minst så gör man ju också bra reklam för att man finns och kan fotografera.



Mycket och mycket, det beror ju på vad du jämför med. Det går ju inte att jämföra ett engångsarbete á 500kr/timme + moms med en heltid/halvtidsarbete rakt av. Du kan knappast debitera 500kr/timme + moms 160timmar per månad eller? 70Kr/timme efter skatt, blir en månadslön på runt 12 000 kr efter skatt, vilket är en realitet för de flesta egenföretagare.

/Anders
 
Jag förstår inte problemet.
Att få ägna sig åt sin hobby under betald arbetstid måste väl i sig vara en ganska trevlig förmån som jag inte skulle ha en tanke att kräva extra betalt för.
Som någon skrev kan det ju däremot vara ett argument vid framtida löneförhandlingar.
 
Pingo skrev:
Jo, jag förstod det. Att företag inte betalar moms, är ju en vanlig missuppfattning. Självklart betalar de moms på en vara som utgår som ersättning för ett utfört arbeta + övriga löneskatter. Eller är detta en uppmaning till fiffel ?

/Anders
Jag tänkte också på att de kanske har möjlighet att köpa av importör/grosist, eventuellt i utlandet.

/ Erik PS Jag tänkte inte på det där med löneförmån, men är detta en sån ? DS
 
Hej! Jag måste nog säga att om du är anställd av ett företag och gör HELA jobbet på arbetstid, använder deras utrustning och inte får några extra kostnader kan du i rimlighetens namn inte begära betalt för bildanvändning etc. Däremot om du själv har utlägg för tex kopior och annat. Se det som en chans att få igång ditt fotograferande! Upphovsrätten är ju din och du kan använda dem i din egen marknadsföring sedan - däremot kanske inte sälja dem vidare till något... Skriv ett ordentligt avtal om bilderna oavsett vilken ekonomisk uppgörelse ni kommer överens om! Lycka till!
 
Hur mycket fakturerar företaget kunden?

Det här låter som ett ovanligt fräckt sätt att utnyttja "fotokåta" unga anställda.
Jag utgår från att firman fakturerar kunden efter gällande prislista, SJF eller SFF. Pengar som de sen stoppar i fickan medan du får "en kopp kaffe".
Ni ska alltid se till att få en exakt arbetsbeskrivning när ni tar en anställning. Ingen seriös arbetsgivare har något emot detta.
Att gå med på mer eller mindre skumma uppgörelser gör det bara än värre i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.