Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motiv i rörelse (lång slutartid) - överexp

Produkter
(logga in för att koppla)

dolofsson

Medlem
Som nybörjare ville jag häromdagen testa att fotografera motiv med lite rörelse/fartkänsla i pulkabacken (solig fin dag), dvs manuell slutartid.

Trots ISO100, bländare på typ 22 så kunde jag inte vid tider lämpliga för bakgrundsrörelseoskärpa(!) få ok exponering, allt blev alldeles för överexponerat. Finns det någon annan lösning än att använda filter?

Gör jag något fel?
 
Nä, dessvärre. Om lägsta ISO och minsta bländare inte räcker till för att få långa slutartider så är det gråfilter som återstår.

Men vid närmre eftertanke, vilka tider fick du med dessa inställningar. Har själv fotat pulkaåkande ungar och går det vara tillräsckligt fort, och man panorerar med bra så ska man nog ändå kunna få till lite fart.
 
Nä, dessvärre. Om lägsta ISO och minsta bländare inte räcker till för att få långa slutartider så är det gråfilter som återstår.

Men vid närmre eftertanke, vilka tider fick du med dessa inställningar. Har själv fotat pulkaåkande ungar och går det vara tillräsckligt fort, och man panorerar med bra så ska man nog ändå kunna få till lite fart.

Jag har inte bilderna framför mig men jag tror att jag testade runt 1/20 ,1/30 typ. (Körde manuellt läge och provade lite olika tider.)
 
Ville mest kolla så att jag inte missat något. Jag har UV-filter och pol-filter, inget gråfilter, så jag får väl testa med lite kortare slutartid nästa gång (om det är samma förhållanden med så fint väder och så mkt snö).

Hade du polfiltret på? Det påverkar ju i allra högsta grad hur mycket ljus som släpps in :)
 
Polfiler är ett gråfilter.

Om du kan ta att snön blir utfrätt så kan du överexponera. Pulkaåkarna kan säkert överexponeras ett par steg utan att förstöras, har dom mörka kläder så kan du säkert överexponera ännu mer.

/Karl
 
Tittade igenom mina "pulkbacke -bilder" och när jag står och panorerar när de åker förbi så är det god fartkänsla på även 1/125. Jag skulle tro att 1/30 bara blir suddigt då, men det beror förståss på hur du är placerad samt brännvidd. Jag skulle nog tipsa om att ställa kameran på slutarprio, cirka 1/125 med centrumvägd mätning och af-c. Du vill trots allt få någon sånär skärpa på den som åker samtidigt som det ska synas mot bakgrunden, så det är ju en balans där, men använder du vid vinkel på optiken så blir det mindre fartkänsla på såvis också.
 
Tittade igenom mina "pulkbacke -bilder" och när jag står och panorerar när de åker förbi så är det god fartkänsla på även 1/125. Jag skulle tro att 1/30 bara blir suddigt då, men det beror förståss på hur du är placerad samt brännvidd. Jag skulle nog tipsa om att ställa kameran på slutarprio, cirka 1/125 med centrumvägd mätning och af-c. Du vill trots allt få någon sånär skärpa på den som åker samtidigt som det ska synas mot bakgrunden, så det är ju en balans där, men använder du vid vinkel på optiken så blir det mindre fartkänsla på såvis också.

Ok, tack för bra tips! Ska prova nästa gång. Körde för övrigt med fast 35mm.

Edit: Ursäkta dubbelpost. Hur gör man multicitat?
 
Sänk slutartider

Om jag hade varit dig och om möjligheten finns på din kamera hade jag testat med typ 1/4000 i slutartider och försökt panorera med för fartkänslan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.