Så som jag förstår det så är det du i huvudsak vänder dig mot mitt påstående att det är väldigt vanligt här, vilket du tolkar som att jag underförstått menar att det inte existerar alls i Sverige, och att det är den enda rimliga tolkningen man kan göra (vilket ditt påstående om att det inte är din tolkning, utan något som finns inbyggt i texten frånkopplat från dig som betraktare implicerar).
I så fall, låt oss fokusera på det och lämna frågor som mitt hemmahörande här och mitt intresse för det avvikande därhän tills vidare. Låt oss analysera den exakta betydelsen av citatet du vänder dig mot:
"Det här - barn som röker och/eller dricker öl - är, tyvärr, en inte allt för ovanlig syn, i detta land där där kommunismens efterverkningar fortfarande sätter sina spår."
Vad är det egentligen jag påstår?
1) Barn (d.v.s. prepubertala människor) som röker och/eller dricker öl är vanligt förekommande i Ukraina.
2) Det beror till stor del på landets kommunistiska historia.
Allt annat som läses in i bildtexten är tolkningar som görs av läsaren, inte något som texten otvetydigt påstår.
Så, vad var då min avsikt att belysa med bildtexten:
1) En naturlig referenspunkt för att avgöra om rökandet ska räknas som "vanligt förekommande" (för det är ju en ganska flytande formulering) är naturligtvis Sverige för oss som har Sverige som kulturell bakgrund. Alltså; min avsikt med detta påstående var att påpeka att rökning bland barn i Ukraina förekommer i betydligt högre omfattning än i Sverige. Även om det förekommer i Sverige (vilket jag inte påstått att det inte gör, för det gör det naturligtvis) så är det, jämfört med Ukraina, väldigt ovanligt.
2) Min avsikt med detta påstående var att påpeka att detta, enligt mig, främst beror på orsaker som kommunismen fört med sig; enorm fattigdom, social utslagning, ojämn tillgång till utbildning, pessimistisk framtidstro samt kommunistregimens filosofi att även om mat saknades så fanns alltid vodka och tobak tillgängligt som ett led att hålla folket i schack.
Det går naturligtvis att ha synpunkter på huruvida min upplevda verklighetsbild att det är betydligt mer förekommande med rökning / alkoholdrickande bland barn är sann (det är ju trots allt bara anekdotiska bevis jag har, jag har inte kollat upp någon statistik i frågan).
Man kan också ha övertygelsen att rökning och öldrickande hade varit lika vanligt förekommande utan det som kommunismen fört med sig.
Men om du argumenterar mot något som inte nämns i påståendena och min avsiktsförklaring ovan, så är det din tolkning och inte min text som du opponerar dig mot, och det blir ju naturligtvis svårt för mig att bemöta eftersom din tolkning inte stämmer överens med mina avsikter och det som faktiskt otvetydigt står i texten.