Annons

Moraliskt försvarbar bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår rätt bra vad Kijana menar, fast då har vi väl sysslat lite med bildjournalistik. Det pratas rätt ofta om sådana frågor på utbildningar och annat.

Problemet är att det blir lite av en kliché bild. Skulle vi se över ett större antal bilder så skulle vi se att det sociala förfallet är betydligt mer skildrat än de mer positiva historierna och ekonomisk tillväxt. Gör vi ett rep om ekonomisk tillväxt så handlar det om överklassen som skot sig på andra.

Så tillvida blir bilden ett problem då den visar ett barn som inte smygröker utan röker helt öppet. Kopiering och kroppshandling signalerar också en utsatthet. Vill man vara lite elak så är det en klassisk bild ett socialporrs-rep.

Återigen beror mycket av det här att det saknas en bra kontext. Samt att det kommer ett rätt vagt påstående om att det skulle vara till följd av kommunism. Som många påpekat så både dricks det och röks rätt flitigt bland våra ungdomar. Det gjorde det redan när jag räknades till ungdom. Så just det är inte så unikt för Ukraina. Skillnaden är möjligen att det är vanligare och i större omfattning. Men det berättar inte bilden. Vilken historia är det vi vill berätta? Och gör bilden det? Vad är historian?

Att vi inte skulle vara ansvariga för betraktarens reaktioner är bara delvis sant. Vissa reaktioner är mer eller mindre väntade. I likhet med en annan tråd där man som "fotograf" kan förvänta sig att kvinnor blir upprörda när man fotar dem under kjolen, kan vi också förutse en hel del reaktioner hos betraktaren. Därmed blir vi också ansvariga för dem till viss del. Det innebär i sig inte att vi nödvändigtvis ska avstå för att visa bilden. Det kanske är helt rätt att vi gör folk förbannade och upprörda, då kanske det händer nått. Som bildjournalist kan man inte bara ta en bild och publicera den och sen släppa allt och tro att bilden ska stå för sig själv. Det är fotografen som står för berättelsen och ingen annan.

Bilden i sig är bra men den har kanske hamnat lite fel och blivit lite ensam. I bildjournalistgruppen i ett helt bildreportage hade det nog funkat bättre. Det är alltid problem med att publicera en bild ur ett bildreportage eftersom den lever i symbios med övriga bilder i repet, eller borde göra iaf om det är ett bra reportage.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Att vi inte skulle vara ansvariga för betraktarens reaktioner är bara delvis sant. Vissa reaktioner är mer eller mindre väntade. I likhet med en annan tråd där man som "fotograf" kan förvänta sig att kvinnor blir upprörda när man fotar dem under kjolen, kan vi också förutse en hel del reaktioner hos betraktaren. Därmed blir vi också ansvariga för dem till viss del.
Här måste du nog förklara vad du menar med "ansvar" i detta sammanhang. Hur definerar du ansvar så att någon annan än betraktaren blir (delvis) ansvarig för hennes reaktion?

Menar precis vad jag skrev. Om jag kan förutse mottagarnas reaktion så har jag också ett ansvar för det. Det kan ju inte komma som en överraskning att muslimer blir sura om man gör en karikatyr av momhamed till exempel. Då har jag ett ansvar för det. Detta innebär som sagt inte att jag för den skull ska avstå från att publicera. Då får man ta och fundera på varför det är viktigt att visa just den bilden. Är det bara för att jag tycker det är kul att retas så är det kanske inte världens bästa anledning, det finns kanske andra anledningar som är bättre.

Det tycker jag gäller i stort som i smått. Visar jag bilder på utslagna barn eller barnprostitution så måste jag göra samma övervägningar.

Vet inte om det blev klarare nu egentligen...

Men utav dessa anledningar så anser jag att jag som fotograf har ett ansvar för betraktarens reaktion.

Mvh
Maverick

Jag förstod ditt resonemang första gången, men vad min fråga gällde var vad ansvar innebär i detta sammanhang. Vad betyder det att ha ansvar för någon annans reaktion på en bild?

Att ibland inte publicera bilden, att publicera i rätt medium och i rätt kontext t ex. Ett ansvar man här även gentemot den man har fotograferat.

För att nämna några exempel.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar