michap skrev:
Det som gör det så uppenbart är det faktum att du drar felaktiga slutsatser av dina iaktagelser. Du har gjort flera uttalanden som gör att det är uppenbart att du inte vet hur järnvägen fungerar.
X2r kör visst i full fart mot godståg, men de bromsar i tid, men likväl senare än du tror.
Det var bara ett exempel, dock.
Jag har inte för avsikt att ge dig några ledtrådar om hur järnvägen fungerar. Håll dig ur spåret, så blir alla glada, inklusive du själv!
/Micha
ATC ser till att tågen inte kolliderar och X-2000 kör inte snabbt mot ett långsamt godståg utan börjar bromsa i tid, X-200 bromsar nog ens inte i dessa lägen utan anpassar sin hastighet tills godståget tills det har bytt spår och alla växlar ligger som de skall. Först då kommer X-2000 upp i de hastigheter som det får färdas med.
Om du påstår att två tåg som går i 120 Km/h har ett mindre avstånd än en kilometer så tror jag att du ljuger.
Jag tänker inte hålla mig borta från de ställen jag vill fotografera även om du ligger på marken framför mig och gråter. Jag är fotograf för tusan och varken nazister, huliganer eller lokförare hindrar mig från att ta en intressant bild oavsett om denna blir tagen från en järnvägsbro eller i en SL-buss packad med nynazister.
Men jag håller med dig. Det är dumt att stoppa foten i en järnvägsväxel för att bevisa hur dumt det är att göra det.
Men åter, läs detta mycket, mycket, mycket, mycket noga: Det är inte riskfritt att gå ut på en järnvägsbro, men faran överdrivs till en grad som är löjeväckande. Trots detta vill jag inte rekommendera folk att gå ut på broar utan tillstånd eller följe av någon kunnig människa som får gå ut på dessa ställen. Men trots denna "påstådda extrema" fara klarar sig dussintalet graffiti målare dagligen från olyckor i både tunnlar och broar och om en fotograf använder samma förstånd som dessa människor verkar ha efter som de inte ligger som döda råttor utmed X-2000 färdväg så kanske man har en lite risk att överleva denna vistelse på denna beryktat farliga men dock okända bro.
Vist är det farligt att gå ut på järnvägsbroar, vist bör man undvika detta men man skall inte överdriva de farorna genom att säga att X-2000 går i fem minuters trafik och loka tätt som t-banan gör samt att de alltid åker så snabbt att man troligen kommer att dö av lufttrycket om man inte redan dödats utav tåget.
Det verkar som folk utgår ifrån att en fotograf skall vara en IQ befriad människa som måste följa spåret tills han kommer till en bro och under denna vandring ”som sker mitt på spåret” måste sätta ner foten på det smalaste stället på en växel.
Varför inte för en gångs skull utgå från att svenska fotografer faktiskt själv kan avgöra vilka risker som är värda att tas utan att slänga upp brasklappar och mula folk med den svenska ajabaja mentaliteten?
"På sträcka utan linjeblockering. Vid dubbelspårsdrift tillämpas
vänsterspårskörning."
"På sträcka med linjeblockering, utan fjb. Vid dubbelspårsdrift
tillämpas normalt vänsterspårskörning. Högerspårskörning kan förekomma
för vissa tåg, planenligt eller tillfälligt efter beslut av tl i varje
enskilt fall, se mom 10."