tormig skrev:
Inte? Två (eller flera) tåg kan ju komma efter varandra i samma riktning och då behöver det inte gå särskild lång tid emellen dem, bara en bocksträcka (varav det kan finna många mellan två stationer).
Jopp. Men detta är ju knappast så vanligt och om så är fallet är hastigheten troligen inte så hög att man riskeras att sugas med av fartvinden. Det är troligen inte heller så vanligt att man går på spåret om man går på en bro, man höller sig nog vid sidan av och man väljer nog inte att gå ut på broar som är allt för smala.
Nu var ju järnvägsbron bara ett exempel i denna debatt och vi kan ju konstatera att det finns en uppsjå av broar och att alla har olika förutsättningar och vi kan bolla dessa teorier fram och tillbaka i evighet och skapa våra egna senarion som passar våra egna syften.
De som av någon anledning inte gillar mig tänker sig en mordern smal bro där X-2000 passerar medans jag utesluter dessa som allt för farliga. Men det finns nog folk som skulle gå upp på dessa för att ta en bild, i alla fall i teorin.
Jag talar med om lite äldre och bredare broar som har kombinarad trafik och en max hastighet på 80 Km/h, för i teorin är dessa broar enligt mig mycket säkrare.
Men vi får inte glömma att vi talar om etik och moral gällande en fingerad bro som bara just nu existerar i vår fantasi.
Jag har bara haft mycket kul av att reta gallfeber på folk som tror de har mer kunskap än mig när det gäller dessa fantiserade järnvägsbroar och roligare är det när de sedan helatiden ökar risk senariot i ett försök att försöka bevisa att jag har fel när jag säger att alla kan göra sin egen risk bedömning. Jag har aldrig sagt att denna riskbedömning skall vara bra eller korrekt utan bara påpekat att det är upp till var och en att avgöra om de tycker det är värt risken. Detta är en teoretisk axiom som några nu försöker motbevisa genom att utsätta den för teoretiska risker
Kalla mig för troll om ni vill, men när folk börjar påstå att jag inte har nog med kunskap för att ha en teori och hur man kan göra en säkerhets analys för att gå ut på en tänkt bro så kan jag bara se humorn i detta och hela tiden lockas jag av funderingen på vilka nya faror de kan hitta på för att bevisa hur farligt det är att gå ut på denna okända och teoretiska tågbro.
Som ni märker så har jag en ståndpunkt som är omöjlig att motbevisa satidigt som jag erkänner att jag inte kan bevisa nått med min ståndpunkt. Dvs att jag för länge sedan förstod att denna diskution om bron var relativt löjlig. Tja, och jag är väll lika löjlig då som hängde på den.
Där med tror jag att jag lämnar över sista ordet om bron till X-2000 sidan.
Dock anser jag fortfarande att det ibland är värt att ta risker och kanske befinna sig på platser där man inte bör vara för att ta en intresant bild framförallt om denna kan förmedla nått viktigt.