Annons

Moral: var _får_ man fota?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Men för guds skull. Jag tvingar väll inte någon att gå upp på en bro för att ta en bild.
Jag tycker rent utsagt det är idiotiskt att gå ut på en bro för att ta en bild men inser att de som gör det gör det på egen risk.

Du verkar ha missat poängen i de andras inlägg. När du väljer att gå ut på bron utsätter du även lokföraren och eventuella tågpassagerare för risker.

Jag har inga invändningar mot att du utsätter dig själv för risker men att göra det på ett sådant sätt att det också uppstår risker för andra är oansvarigt.
 
Jag avrundar också.

Jag hoppas att ingen som läser den här tråden tar till sig något av det Jim lagt fram angående tågtrafiksäkerhet. Alla hans slutledningar är baserade på fabuleringar. Gör ni det har jag misslyckats.

Ha nu en mysig onsdag och baka äppelkakor istället och starta en äppelkaketråd i No Words!

/Vänliga hälsningar Lovisa
 
andgi skrev:
Du verkar ha missat poängen i de andras inlägg. När du väljer att gå ut på bron utsätter du även lokföraren och eventuella tågpassagerare för risker.

Jag har inga invändningar mot att du utsätter dig själv för risker men att göra det på ett sådant sätt att det också uppstår risker för andra är oansvarigt.
Jag tror knappast tåget spårar ut om en fotograf eller en grafittimälare blir överkörd so det är nog ganska säkert för eventuella tågpassagerare. Jag har inte missat poängen,jag vet att lokföraren (eller vem som helst) som råkar döda en människa upplever detta som mycket obehaglit vare sig personen i fråga var en fotograf med foten i en växel eller expert på järnvägstrafik med tillstånd att vistas på bron.

Det jag mest reagerade på var hur sissa människor överdrev faran så att det nära på blev löjligt.

Det började med en tänkt järnvägsbro men slutade nästan med en krökt bro täckt med flera meter djup snö och ett flertalet växlar och spår där fotografer fasnar med sina fötter medans de höll på med kameran samtidigt som X-2000 passerade ett godståg på bron med högsta hastiget just där du stod mitt på spåret och tog en bild och allt detta pga att de inte höll tidtabellen som var det ända som användes för att göra en risk bedömning. Och till råga på allt så fick lokföraren en dödlig chock för att du inte hade tillstånd att dö där.

Själv kan jag inte förstå varför Loisa tycker mina förslag är så dumma. Jag tycker inte folk skall gå ut på broar, jag vill inte tvinga ut fotografer på en tågbro där x-2000 passerar en gång i kvarten. Jag tycker det vore idioti att gå upp på liknande broar, men som alla (utom Lovisa) vet så finns det många idioter som vill ta risker och som kommer att göra det trots vi säger "fy fy". För dessa gäler det att de själv får avgöra vilka risker de vill ta och utsätter andra för och vi har ingen chans att stoppa dem genom att sprida överdrivna lögner och järnvägsbroar.
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:
... och vi har ingen chans att stoppa dem genom att sprida överdrivna lögner och järnvägsbroar.
ja, lögner ska inte överdrivas, och när folk sprider överdrivna järnvägsbroar blir jag överdrivet konfunderad. ;)

Men, är det en lögn att civilister och lekmän och andra som inte har den kunskap som krävs, utsätts för fara om de vistas på område där de inte kan förutse var farorna finns? Är det inte lite naivt att säga att det räcker med att inte gå på spåret, att kolla tidtabellen innan man promenerar in på området, och att man klarar sig bara man har sunt förnuft, etc? Skulle du uppmuntra din 12-årige son att springa in och leka på området?
 
Nekomy skrev:
Jag tror knappast tåget spårar ut om en fotograf eller en grafittimälare blir överkörd so det är nog ganska säkert för eventuella tågpassagerare.
Jag antar att du aldrig befunnit dig på ett tåg som nödbromsar. Du kan orsaka ett antal benbrott, käkfrakturer, utslagna tänder m.m. genom att bara befinna dig bredvid spåret på fel ställe så att lokföraren tvingas välja att nödbromsa.
 
müsli skrev:
Jag antar att du aldrig befunnit dig på ett tåg som nödbromsar. Du kan orsaka ett antal benbrott, käkfrakturer, utslagna tänder m.m. genom att bara befinna dig bredvid spåret på fel ställe så att lokföraren tvingas välja att nödbromsa.
Jo då. Jag har även befunnit mig på ett pendeltåg som spårade ut och körde genom en is.

I X-2000 sitter de flästa ner och en nödbromsning låser aldrig hjulen utan hastigheten sänks sucsesivt för att minska bromssträckan och undvika skador på människor.

I tunnelbanan stannar inte tåget om man drar i nödbromsen utan fortsätter till ett ställe där man kan evakuera folk och på pendeltågen har jag för mig att nödbromsen leder till en mjuk inbromsning.

Jag tror inte heller en lokförare av X-2000 i full hastighet panik bromsar om han ser en människa 100 m framför tåget. Mer troligt är det att han panik tutar. Men skulle han slänga sig på bromsen så är det likförbannat en dator som ser till att tåget stannar så snabbt som möjligt och då undviker man att låsa hjulen.

Därför tror även jag att detta med att folk bryter ben och får tänder utslagna och så vidare vid en nödinbromsning är starkt överdrivet.
 
Nekomy skrev:
I X-2000 sitter de flästa ner och en nödbromsning låser aldrig hjulen utan hastigheten sänks sucsesivt för att minska bromssträckan och undvika skador på människor.

I tunnelbanan stannar inte tåget om man drar i nödbromsen utan fortsätter till ett ställe där man kan evakuera folk och på pendeltågen har jag för mig att nödbromsen leder till en mjuk inbromsning.

Jag tror inte heller en lokförare av X-2000 i full hastighet panik bromsar om han ser en människa 100 m framför tåget. Mer troligt är det att han panik tutar. Men skulle han slänga sig på bromsen så är det likförbannat en dator som ser till att tåget stannar så snabbt som möjligt och då undviker man att låsa hjulen.

Därför tror även jag att detta med att folk bryter ben och får tänder utslagna och så vidare vid en nödinbromsning är starkt överdrivet.

Låser man hjulen stannar tåget långsammare än om datorn styr och ser till att tåget inte kanar. Därför stannar tåget fortare när inbromsningen är datorstyrd än den inte är det.

På de tåg som styrs av ett onboard ATP (Automatic Train Protection) finns 2 nivåer av nödinbromsning: en "mjuk" och en riktigt hård. Man anser att den högsta nivån av inbromsning är i sig en risk att människor kommer till skada (benbrott mm). Den finns dock tillgänglig eftersom det är i vissa fall bättre med benbrott på tåget än med 200 likar utsprida runt spåret. En nödinbromsning medför alltså alltid en risk för passagerarna, stående såväl som sittande.

Dessa är fakta, som åtminstone vi som jobbat med att genomföra hazard- och riskanalyser samt med att utveckla ATP system känner till.
 
Nekomy skrev:
Vad i helskotta alla dessa påhopp för? Vist kan jag skilja på etik och moral samt se skillnaden mellan regler och säkerhetsaspekter. Det är rent förtal att jag inte skulle kunna skilja på detta och jag tycker du är otroligt fräck samt att du nära ligger på gränsen till att förolämpa mig bara för att jag råkar ha en annan åsikt om människans fria vilja.
Tja vad kan jag säga - Jag gillar att ta risker och gjorde en riskbedömning därefter. Förtal är det definitivt inte - Det är enbart min tolkning av din argumentation. Har ingenting med förtal att göra.

Du är även på gränsen att bli personlig när du tar en person som håller på med sin A1 som exempel när du vet vilken kamera jag har och beskriver denna person som lite klantiga och O-observanta.
Du har ju varit personlig mot andra genom hela tråden - Vad som används på andra kan väl också användas på dig? I övrigt så är du helt ute och cyklar även på denna punkt då du gjort en alldeles för stor övertolkning av syftet med exemplet. Får jag inte nämna A1 bara för att du har en?

Jag har heller inte sagt att folk skall kolla tid tabeller för att avgöra om det är säkert att gå ut på en bro, detta är taget från din egen fantasi och kanske dit personliga agg mot mig. Jag tog upp detta en gång för att påtala att man faktiskt (som fotograf) kan göra en riskbedömning genom att använda sunt förnuft på samma sätt som andra människor gör när de befinner sig på samma område och ofta gör det utan att alvarliga olyckor sker allt för ofta.
Men då har du ju tagit upp tidtabeller som en variabel i riskbedömningen och det var ju just det jag skrev. Ena minuten har du inte tagit upp tidtabeller, andra minuten så har du. Svårt att bstämma dig?

I övrigt så har jag inget personligt agg mot dig - Men din argumentationsteknik är ingen höjdare, framförallt när du klankar på folk som vet bättre vad dom talar om. Detta vänder jag mig emot och har även gjort så i andra fall när du inte vet riktigt vad du pratar om (men åberopar påstående som "fakta" hela tiden), retorik och djupare diskussioner om PUL är sådana exempel. Nu dissar du folk som jobbar med säkerhet inom tågtrafiken och tågförare - Inte särskilt smart om jag får säga min mening vilket jag också gör. Som du själv skrev i tidigare inlägg - Jag är inte här för att bli populär i dina ögon.

Idag befann jag mig mitt på dagen ståendes på ett aktivt tågspår utan att någon brydde sig, jag stod även någon meter ifrån när ett tåg passerade utan att någon reagerade även någon troligen ganska nyligen dött på samma område och tog bilder.
Jaha? Adrenalinkick eller ville du bevisa att du hade rätt genom en empirisk prövning? Jag tycker i alla fall att du inte är macho på något sätt om det var din poäng.

Nu är min fråga om jag har sämre moral gå grund av detta eller om jag tog dumma och onödiga risker för en bild?
Både och - Att döma från dina svar i denna tråd.
 
Nekomy skrev:
Jag tror inte heller en lokförare av X-2000 i full hastighet panik bromsar om han ser en människa 100 m framför tåget. Mer troligt är det att han panik tutar. Men skulle han slänga sig på bromsen så är det likförbannat en dator som ser till att tåget stannar så snabbt som möjligt och då undviker man att låsa hjulen.

Därför tror även jag att detta med att folk bryter ben och får tänder utslagna och så vidare vid en nödinbromsning är starkt överdrivet.
Som sagt, det är vad du TROR och har ingenting att göra med vad som kan ske när väl situationen uppstår. Du gör en dålig uppskattning av en situation du inte kommer att befinna dig eftersom du inte är lokförare och därmed inte VET med säkerhet hur en lokförare kommer att reagera.
 
stoltz skrev:
Tja vad kan jag säga - Jag gillar att ta risker och gjorde en riskbedömning därefter. Förtal är det definitivt inte - Det är enbart min tolkning av din argumentation. Har ingenting med förtal att göra.


Du har ju varit personlig mot andra genom hela tråden - Vad som används på andra kan väl också användas på dig? I övrigt så är du helt ute och cyklar även på denna punkt då du gjort en alldeles för stor övertolkning av syftet med exemplet. Får jag inte nämna A1 bara för att du har en?


Men då har du ju tagit upp tidtabeller som en variabel i riskbedömningen och det var ju just det jag skrev. Ena minuten har du inte tagit upp tidtabeller, andra minuten så har du. Svårt att bstämma dig?

I övrigt så har jag inget personligt agg mot dig - Men din argumentationsteknik är ingen höjdare, framförallt när du klankar på folk som vet bättre vad dom talar om. Detta vänder jag mig emot och har även gjort så i andra fall när du inte vet riktigt vad du pratar om (men åberopar påstående som "fakta" hela tiden), retorik och djupare diskussioner om PUL är sådana exempel. Nu dissar du folk som jobbar med säkerhet inom tågtrafiken och tågförare - Inte särskilt smart om jag får säga min mening vilket jag också gör. Som du själv skrev i tidigare inlägg - Jag är inte här för att bli populär i dina ögon.


Jaha? Adrenalinkick eller ville du bevisa att du hade rätt genom en empirisk prövning? Jag tycker i alla fall att du inte är macho på något sätt om det var din poäng.


Både och - Att döma från dina svar i denna tråd.

Jag frågade varför du gjore ett påhopp. Du säger att du gjorde en risk bedömning och gillar att ta risker, var är det för risk med att förtala folk? Du säger att det inte är förtal, men om du påstår att jag inte har förstånd eller kunskap att göra en bedömning så är detta ett förtal då du inte har en aning om mina kunskaper i denna fråga.

Vad det gäller kameran kunde du just skriva "fibla med sin kamera" iställer för att skriva "fiblar med sin A1", man kan undra varför du i just det inlägget skrev A1 när du i andra skrev kamera? Den enda gång du använde A1 istället för ordet kamera var när du kritiserade mig.

Vist tog jag upp tidtabeller i ett inlägg för att beskriva några få sätt man kan göra en riskbedämning på men jag sade aldrig att detta var nått 100 % eller att man enbart skulle använda tidtabellen. Skall jag räkna upp alla saker man kan ta med i olika riskbedömningar för alla tänkbara situationer som kan förekomma innan en bro hade inlägget tagit för lång tid att skriva.

Du skriver sedan att min argumentationsteknik inte är någon höjdare. Givetvis är den inte det då jag inte har nått att bevisa. Jag håller med dig på alla punkter men jag tycker du överdriver så att det blir löjligt och att det ibland kan vara värt att ta risker för en bild. Sedan är det folk som hängt kvar vid att dessa risker måste tas på en smal järnvägsbro där X-2000 passerar i högsta hastighet. Inte fan tänker jag lägga ner någon större möda på att finslipa min argumentationsteknik i en liknande debatt.

Du påstår att jag klankar ner på folk som ver bättre än mig. Vist kan en lokförare ha bättre kunskap om tåg och järnväger än mig, men att påstå att man har mer kunskap i frågan om det är moraliskt försvarbart att beträda farliga platser för att ta en bra bild är rent utsagt patetiskt. För det kan ingen annan en den som vill ta bilden avgöra och det är den som skall ta bilden som måste göra analysen om det är värt att ta bilden.

Visa mig vilken utbildning jag skall ha för ett veta om Råger Jarne fattar rätt beslut i frågan om han skall ta en bild eller inte.


Jag skrev det där med tågspåret för att visa hur trångsynt du tolkar det jag skriver och hur du försöker vrida det mot mig. När jag skrev att jag stod någon meter från ett tåg ljög jag inte, jag gör det dagligen då jag väntar på pendeltåget, men i detta fall stod jag på andra sidan en järnvägsbom i Syndbyberg och tog bilder på det tåg som passerade.

Du gjorde bedömningen att jag tog en risk för att visa hur macho jag var, men du kunde inte tänka så långt som att jag inte vill ta allt för onödiga risker. Samma sak är det när jag sade att jag hade tagit bilder från en bro, jag gjorde detta när det var tåg strejk och inga tåg kunde gå. En kalkulerad risk med andra ord som var ganska säker och som inte utsatte mig eller andra för någon större risk. Att i detta fall påstå att jag inte är kapabel att göra en riskbedömning är nära på hånfullt.

Jag brukar som sagt även stå på Södrastation när tåg passerar någon meter brevid och ofta är det just X-2000 som passerar. Bara för att man befinner sig nära tåg betyder inte det att man har tagit en onödig risk. I en riskbedömning man gör innan man går ut på en bro kan man se vad för typ av bro och vad för sorts tåg som går över bron, är det en vältrafikerad bro krävs det inte mycket för att man skall avstå. Men frågan rörde ju inte en specefik bro eller plats så vi kan ju även diskutera en bro på inlandsbanan där två tåg per dag går. Men du har just låst dig vid det farligaste senariot och att det alltid gäller att ta stora risker.

Jag behörer inte kunna nått om tåg eller hur lokförare tänker för att avgöra om "jag" tycker det är värt att ta risken för en bild. Det är äns inte säkert att jag tar en risk på en järnvägsbro när jag väl tar risken får att få en bra bild. Jag kanske tar risken att fotografera inne på intersport eller på en bio.

Vem var det som kom på att en risk måste vara farlig?
 
Nekomy skrev:
För att förklara hur jag kan göra en riskanalys utan kunskap om tåg och järnvägar.

Ett: En enkelspårig järnvägsbro ligger ungefär i mitten av en två mil lång sträcka där tågen bara kan mötas vid stationer. Jag kan då tänka så här; jag väntar tills ett tåg passerar då borde jag ha tid att gå dessa tjugofem meter in på bron för att ta en bild som jag vill ha och det bör då finnas tid för mig att hinna tillbaka med god marginal.
.
.
.
Som sagt. Man behöver inte sitta med en statlig riskanalysgrupp för att komma fram till om man skal våga gå ut på en bro utan tillstånd.
Inte? Två (eller flera) tåg kan ju komma efter varandra i samma riktning och då behöver det inte gå särskild lång tid emellen dem, bara en bocksträcka (varav det kan finna många mellan två stationer).
 
tormig skrev:
Inte? Två (eller flera) tåg kan ju komma efter varandra i samma riktning och då behöver det inte gå särskild lång tid emellen dem, bara en bocksträcka (varav det kan finna många mellan två stationer).
Jopp. Men detta är ju knappast så vanligt och om så är fallet är hastigheten troligen inte så hög att man riskeras att sugas med av fartvinden. Det är troligen inte heller så vanligt att man går på spåret om man går på en bro, man höller sig nog vid sidan av och man väljer nog inte att gå ut på broar som är allt för smala.

Nu var ju järnvägsbron bara ett exempel i denna debatt och vi kan ju konstatera att det finns en uppsjå av broar och att alla har olika förutsättningar och vi kan bolla dessa teorier fram och tillbaka i evighet och skapa våra egna senarion som passar våra egna syften.

De som av någon anledning inte gillar mig tänker sig en mordern smal bro där X-2000 passerar medans jag utesluter dessa som allt för farliga. Men det finns nog folk som skulle gå upp på dessa för att ta en bild, i alla fall i teorin.

Jag talar med om lite äldre och bredare broar som har kombinarad trafik och en max hastighet på 80 Km/h, för i teorin är dessa broar enligt mig mycket säkrare.

Men vi får inte glömma att vi talar om etik och moral gällande en fingerad bro som bara just nu existerar i vår fantasi.

Jag har bara haft mycket kul av att reta gallfeber på folk som tror de har mer kunskap än mig när det gäller dessa fantiserade järnvägsbroar och roligare är det när de sedan helatiden ökar risk senariot i ett försök att försöka bevisa att jag har fel när jag säger att alla kan göra sin egen risk bedömning. Jag har aldrig sagt att denna riskbedömning skall vara bra eller korrekt utan bara påpekat att det är upp till var och en att avgöra om de tycker det är värt risken. Detta är en teoretisk axiom som några nu försöker motbevisa genom att utsätta den för teoretiska risker :)

Kalla mig för troll om ni vill, men när folk börjar påstå att jag inte har nog med kunskap för att ha en teori och hur man kan göra en säkerhets analys för att gå ut på en tänkt bro så kan jag bara se humorn i detta och hela tiden lockas jag av funderingen på vilka nya faror de kan hitta på för att bevisa hur farligt det är att gå ut på denna okända och teoretiska tågbro.

Som ni märker så har jag en ståndpunkt som är omöjlig att motbevisa satidigt som jag erkänner att jag inte kan bevisa nått med min ståndpunkt. Dvs att jag för länge sedan förstod att denna diskution om bron var relativt löjlig. Tja, och jag är väll lika löjlig då som hängde på den.

Där med tror jag att jag lämnar över sista ordet om bron till X-2000 sidan.

Dock anser jag fortfarande att det ibland är värt att ta risker och kanske befinna sig på platser där man inte bör vara för att ta en intresant bild framförallt om denna kan förmedla nått viktigt.
 
Jag har nu följt hela diskussionen och vill bara säga att jag håller med Jim i mycket av det han skriver, många inlägg har också varit riktigt underhållande.
Tycker det verkar som att många inte riktigt läser eller förstår vad han säger i sina inlägg.

Dock måste jag tillägga att på vissa ställen och på vissa platser kan det behövas mycket kunskap för att göra en riktig korrekt riskbedömmning.

Utsättande för andra i risk i detta fallet tycker jag också är lite överdriven.
Oavsett var man dör och hur man gör det finns det alltid någon som måste ta upp likdelarna, vilket givetvis aldrig är roligt.
Tågförarna tar också en egen kalkylerad risk att råka ut för någon idiot på spåret när det väljer att bli lokförare.

Dock ska man givetvis ta hänsyn till de som kan bli drabbade när man väger in alla faktorer och gör sin riskbedömmning.

Men jag lovar att många i denna diskussion har nog gjort värre brott mot 2:a person än folk som uppehållit sig på en järnvägsbro.
Jag syftar då på biltrafiken, överskrida hastighetsbegränsningar eller rent allmänt slarva eller stressa bland vägarna. Där utsätter man verkligen andra för direkta stora hälsorisker.
 
Nekomy skrev:
Jopp. Men detta är ju knappast så vanligt ...
.
.
.
Dock anser jag fortfarande att det ibland är värt att ta risker och kanske befinna sig på platser där man inte bör vara för att ta en intresant bild framförallt om denna kan förmedla nått viktigt.
Knappast vanligt? Poängen är att man inte vet dvs din finfina "säkerhets ananlys" inte är mycket att lita på.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket det är värt att få en bild på ett tåg och hur denna bild kan förmedla "nått viktigt". Ett tåg som passerar en bro är ju inte direkt någon världsomvälvande händelse.

Men det är klart, man kan ju alltid få årets Darwin Award!
 
tormig skrev:
Knappast vanligt? Poängen är att man inte vet dvs din finfina "säkerhets ananlys" inte är mycket att lita på.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket det är värt att få en bild på ett tåg och hur denna bild kan förmedla "nått viktigt". Ett tåg som passerar en bro är ju inte direkt någon världsomvälvande händelse.

Men det är klart, man kan ju alltid få årets Darwin Award!
Tja, det finns ju folk som är så attans dumma att de går över gatan där det inte finns trafik ljus genom att själv göra en simpel säkerhetsanalys. I Norrland finns det en man som inte jobbar med trafikanalys så han måste gå 12,3 mil för att komma till ett övergångställe med trafikljus för att han skall kunna passera säkert och inte bli ihjälkörd av jätte snabba bilar.

Men nu håller han på att utbilda sig så han kan göra en bra säkerhetsanalys så han slipper gå 24,6 min för dricka kaffe hos grannen på andra sidan gatan. Tänk så praktiskt det skulle vara om man kunde lite på någon enklare form av analys som att se åt båda hållen och sedan lite på sitt eget omdömme samt att ta en risk genom att gå över utan utbildning.

Men det gör han inte, för han vill ju inte ta onödiga risker och folk skulle nog tycka att han vad dum om han gjorde så, så var dag går han 25,2 mil för att umgås med grannen.

Att det skall vara så himla svårt att själv bedömma om en risk är värd att ta eller inte.
 
alfaskop skrev:
Jag har funderat massa på dethär.
när man ska fota, kan man se det som moraliskt försvarbart att uppehålla sej på ställen som man inte har tillträde till(ex järnvägsbroar), bara för att få en bra bild?
och var går gränsen?
privat mark, typ trädgårdar och så är väl lite over the line, men t.ex bangårdar, tunnlar etc. vad tycker ni?

Det är ju inte bra att gå omkring på bangården för då kommer ju Polisen till slut.

Annars är ett bra tips att spela lite dum och säga att du bara tänkte fota lite.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar