Nekomy skrev:
Men jag vet fortfarande inte varför denna järnvägsbro är så viktig och varför man tror att det skall vrar större chans att dö på denna bro än tex på en bilväg eller varför folk utgår ifrån att folks förnuft skall försvinna i närheten av tågspår.
Den i den här tråden som började jämföra risker på järnvägen med risker i andra situationer (bilvägar) var ju du, Jim. Ingen annan.
Ingen har heller påstått att folks förnuft försvinner i närheten av tågspår. Däremot har påpekats att det kan finnas risker i olika situationer som man som privatperson inte alltid kan bedöma vidden av.
Mitt ursprungliga inlägg riktades till trådskaparen, eftersom han tog upp fallet bangårdar och järnvägsbroar.
Du svarade med ett felaktigt sakpåstående. Må vara att mitt inlägg med den rätta statistiken är en parentes i debatten, men vi måste ju hålla oss till rena fakta, där så finns.
Nekomy skrev:
Men jag tycker fortfarande diskutionen är lite löjlig där man drar många relativt dåliga slutsatser.
* Tåg hörs dåligt i snö. Det gör bilar också men det hindrar ingen att gå under vinterhalvåret. Man behöver för den delen inte gå mitt på tågspåret utan kan hålla sig någon meter ifrån.
* Tåg har lång bromssträcka. Säg nått mer uppenbart och man måste ha mycket låg IQ för att inte förstå detta. Här gäller samma sak att ha förstånd och att inte gå på spåret eller upp på broar som är på tok för smala.
Att man inte hör tågen komma lika bra på vintern är ingen slutsats, det är ett sakpåstående. Inte heller gör jag någon jämförelse vare sig med vägtrafik eller flygtrafik, en sådan debatt får du starta en egen tråd om.
Jag är inte lika säker som du på att gemene man vet att ett X2000-tåg har en bromssträcka på 3,5 kilometer. På en sekund hinner tåget färdas 56 meter. Vad hinner du på en sekund om du dessutom tittar åt fel håll eftersom du inte känner till att tågtrafiken ibland inte körs på ordinarie spår vid dubbelspår?
Så där. Nu kan ni gå tillbaka till att diskutera det tråden ursprungligen skulle handla om.
/Vänliga hälsningar Lovisa