Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Monopod, ett måste för skarpa bilder?
- Trådstartare defuncta
- Start datum
Roq
Aktiv medlem
Oj, här är det upplagt för en massa: "Det-beror-på-svar" ;-)
Hur som helst. Jag köpte ett enbensstativ och jag har använt det mycket mindre än vad jag trodde. Det blir ofta antingen eller för mig - stativ eller handhållet.
edit: Oops, sorry. Såg inte att du var ute efter proffskommentarer.
Hur som helst. Jag köpte ett enbensstativ och jag har använt det mycket mindre än vad jag trodde. Det blir ofta antingen eller för mig - stativ eller handhållet.
edit: Oops, sorry. Såg inte att du var ute efter proffskommentarer.
defuncta
Aktiv medlem
Oj, här är det upplagt för en massa: "Det-beror-på-svar" ;-)
För mig är det ofta att jag inte har med mig stativet för jag tycker det är så klumpigt att bära runt på, sedan tar de en stund att "slå upp de".
Då kanske jag kommer att använda monopod eller ska man helt enkelt lära sig att ta med sitt stativ...
snowbear
Aktiv medlem
han vill ha svar från "proffs" inte proffs
går inte att svara bara "ja" eller "nej" tycker jag. det beror alltid på ska du ha en ögonblicks bild så är det svårt med stativ, men ska du ta mer arrangerade bilder och du har gott om tid så kan det nästan bara vara bra med stativ.
sen finns det folk som förespråkar stativ som ett måste och andra som aldrig skulle sjunka så lågt som att fota med stativ, (precis som så många är helt sjukligt sålda på RAW istället för JPEG)
går inte att svara bara "ja" eller "nej" tycker jag. det beror alltid på ska du ha en ögonblicks bild så är det svårt med stativ, men ska du ta mer arrangerade bilder och du har gott om tid så kan det nästan bara vara bra med stativ.
sen finns det folk som förespråkar stativ som ett måste och andra som aldrig skulle sjunka så lågt som att fota med stativ, (precis som så många är helt sjukligt sålda på RAW istället för JPEG)
Är ett monopod ett måste för att få knivskarpa bilder? Det säger iaf Yuri Arcurs i sin video blogg.
Stämmer detta eller är han helt fel ute, hur gör ni "proffs"?
mvh Christian
Allmän kommentar: Det känns alltid lite löjligt när någon hävdar att man måste ha någon viss pryl eller måste använda någon viss teknik för att bilder som är på ett visst sätt ... Verkligheten är helt enkelt betydligt mer tillkrånglad än så.
Saken är att det finns en hel lista med saker som gör att en bild blir mer eller mindre skarp. Det handlar bland annat om avstånd till motivet relativt avståndet till bakgrunden, hur bakgrunden ser ut, hur själva motivet ser ut, hur snabbt motivet rör sig, mängden tillgängligt ljus, hur hög ljuskänslighet man kan använda, brännvidd man använder, max ljusstyrka hos objektivet, hur stor bild man skall publicera, vilken teknik man har för att hålla kameran stilla, hur bra man är på att följa motivet (vilket i sin tur beror av hur bra man till exempel förstår sig på en viss sport eller ett visst djur man följer , givetvis hur bra kvalitet objektivet har, bilstabilisering spelar en roll och ... Förstås hur bra stöd man har.
Ett enbent stativ underlättar, men att kalla det för ett måste känns rätt tramsigt. Det är en av väldigt många saker som ofta gör det enklare att få skarpare bilder.
Jag använder ofta enpetare, inte minst för att slippa bli så trött i armar, rygg och axlar när man står eller sitter länge och fotograferar. Det är en hjälp både för musklerna och för skärpan.
Allemyr
Aktiv medlem
Han använder ju sitt monopod för att ha kontroll på skärpedjupet. Så att fokus hamnar rätt helt enkelt. Sen kan det säkert vara skönt då utrustningen väger en del för honom också. Han använder det alltså även till korta slutartider, runt 1/250-1/500 sekund säkerligen. Så jag tycker inte att han säger att det är ett måste.
Själv funderar jag lite på monopod, men inte till ngt under 100 mm brännvidd.
Och om man vill gå över en halv sekund i exponeringstid och liknande skulle jag absolut välja ett trebensstativ.
Själv funderar jag lite på monopod, men inte till ngt under 100 mm brännvidd.
Och om man vill gå över en halv sekund i exponeringstid och liknande skulle jag absolut välja ett trebensstativ.
Allemyr
Aktiv medlem
Faktum är att bilden ser helknasig ut, med pixlar över nosen. Ja, man ska inte ha blåttom och förminska en redan förminskad JPG-bild, för då får man stå där med hundhuvudet. Men, det får jag bjuda på...
Helknasig vet jag inte Svansen å marken är ju väldigt skarp. Å sedan är det ju väldigt fint skärpedjup. Men fokus kanske är pytte lite bakom, å tiden ser ut å va pytte lite för lång, är säkert 1/500 sekund men dom rör sig snabbt
paddmannen
Aktiv medlem
Är ett monopod ett måste för att få knivskarpa bilder? Det säger iaf Yuri Arcurs i sin video blogg.
mvh Christian
Om han har rätt innebär det att ingen någonsin har tagit ett skarpt foto på frihand sedan kameran uppfanns.
jonasforsgren
Aktiv medlem
Använder han inte mellanformats kameror? Det blir lite annorlunda då.Är ett monopod ett måste för att få knivskarpa bilder? Det säger iaf Yuri Arcurs i sin video blogg.
mvh Christian
Nej man måste inte ha monopod men det kan underlätta i vissa lägen. Men allt beror på vilka förutsättningar du har. Bra ljus, stillastående objekt, fast mark under fötterna mm.
På sida 37 ( http://www.jonasf.se/svalbard/ )kan du se en bild tagen med 1120mm (Canon 40D + 1,4x + 500mm IS) utan monopod stående i en gummibåt. Så visst går det att fotgrafera på fri hand om förutsättningarna är de rätta.
Mvh,
Jonas
lars2
Avslutat medlemskap
Kenne Rockwell
Kenne Rockwell säger att med det digitala så var det dags att förpassa stativen till skroten.
För varje fotoguru man struntar i att läsa får man mer tid att fotografera och kanske rent av få till en skarp och bra bild. ;-)
Kenne Rockwell säger att med det digitala så var det dags att förpassa stativen till skroten.
Digital Killed My Tripod
Hang onto your tripod if you're shooting a real camera like a Hasselblad, Gandolfi, Linhof, …
Tripods are no longer required, and actually often degrade sharpness, …
Sadly many people still look like idiots using tripods with digital cameras in daylight. These guys are throwbacks to the 1950s, …
Most people associate tripods with professional photography because they were required for the first two centuries of photography …
För varje fotoguru man struntar i att läsa får man mer tid att fotografera och kanske rent av få till en skarp och bra bild. ;-)