Annons

Momsen vid inport?

Produkter
(logga in för att koppla)

kad

Aktiv medlem
Momsen vid import?

Jag funderar på att köpa en Fuji finepix 601 från Tyskland via internet men hur funkar det med momsen? Dras den tyska momsen på 16% bort från priset och blir jag sedan tvungen att betala svensk 25% moms? :confused:
 
Ok, tack Jeppe, det var ju trevligt.

Någon som sett nån test på ovan nämda kamera ännu?
 
Ledsen att göra dig besviken,
det finns en regel som säger att om ett företag (inom EU) säljer till Sverige för mer än 320 000kr så är de momspliktiga i Sverige, dvs om de har lägre moms-sats än Sverige så skall de debitera dig 25% moms.

Vet inte hur de kollar detta men har man otur så ....

En sätt att slippa detta problem är att hitta ett litet företag som inte säljer så mycket till Sverige.

Se tullverkets info:
http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf

Mvh
Henrik
 
Japp det är korrekt...men....då får dom först dra av sin moms och sedan lägga på svensk, de kan ju inte dubbelmomsa (även om det säkert skulle gå bra enligt hederlig svensk lag), så då skulle det bli 9% påslag från Tyskland...tyvärr..Men det får man ju höra med de som man handlar av.

Borde vara så väl att det inte är förren företaget kommer upp i 320000:- som man får momsa och i så fall borde det inte vara någon fara om man beställer i början av året?
 
Om jag ber dem att dra av den tyska momsen med hänvisning till att jag får betala svensk moms så kanske det blir momsfritt i slutendan.;)
 
De kommer inte vilja dra av den tyska momsen så vida du inte kan visa upp ditt internationella VAT nummer om du har en firma.. Det är enda sättet att de drar av momsen. Då påför man momsen här i sverige och drar av den samtidigt i firman. Men som privatperson blir det svårt eftersom den utlänska firman begår bokföringsbrott i sitt land om de drar av momsen utan att ha en verifikation om att köparen är ett företag med VAT nummer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.