För molnlagring som fungerar ungefär som t.ex. Dropbox, Onedrive och Google Drive så finns det ett norsk företag företag som heter Jottacloud med "obegränsad" lagring. Enligt deras webplats så kostar det 69 kr/mån (690 kr/år) men jag betalat 75 kr/mån enligt min senaste räkning. Efter 4-5 Tb så sänker de överföringshastigheten och jag läste någonstans att de kickat någon vid 20Tb eller så men jag har använt det några år och legat på mellan 3-5 Tb och det har fungerat bra (har också Dropbox, Google Drive och OneDrive). De verkar behålla de fem senaste versionerna av uppladdade filer och raderade filer i 30 dagar.
För backup så använder jag Crashplan. De har ju slutat att hantera privatpersoner och riktar enbart in sig på företagskunder. Men jag har ju en skogsbruksfastighet så jag är ju något slags företagare ... Jag testade Backblaze och andra tjänster när CP ändrade vilkoren men mjukvaran är (var iaf) betydligt bättre än t.ex. Backblaze.
Jag har också backup mot min hemmaserver och till lösa hårddiskar. Nättjänsterna är ju bra för att få backupperna ur huset för att skydda mot brand, stöld o.s.v.
Vill man bara lagra större mängder data så kan kanske Amazons lagring vara något att fundera på. Ja, deras S3 Glasier då och inte deras drivelösning. De har en något krångligare modell, både vad gäller funktion och prissättning, men ca 0,004$ per lagrad Gb/mån (i Stockholm) och 0,0025$-0,03$ per Gb när man hämtar ut något från lagringen.