Nuni, hær kommer jag med førståelse før den som ær øppen nog,,, var vænlig testa!!
Vad vi æn anser vara fusk och rætt eller fel ær oavsett OK bara det ligger inom ramen før vad lagen (ev etik och moral som står utøver lagen før den enskilde) sæger.
Hade alla fotografer proklamerat før exakt vad som ær gjort med varje bild (orimligt i det verkliga livet såklart) så hade det inte existerat ngt dilemma. Dær grundar sig problemet.
Att vi tænker olika i olika traditioner runt om i olika delar av værlden hade då varit de enda variablerna att ta hænsyn till.
Førenklat sett så kAAn man se det så hær.
Mopdernismen!!
I det traditionella fotografiet så har verkligheten och æktheten haft stor betydelse.
Før modernisten så finns ngt ækta, ngt rent, ngt verkligt och vackert osv osv..
Postmodernismen!!
Det traditionella fotograiets strævan efter ækthet har ingen hænsikt då allt ligger i betraktarens øga att avgøra.
Før postmodernisten så finns det inga generella och øvergripande strukturer, hær bestæmmer varje individ vad som ær ækta, rent verkligt och vackert.
------> Dessa två HUVUDsakliga grenar i vår utveckling påpekar grunden før de dilemman vi står infør både i samhællet generellt och i vår konstnærliga utveckling.
Jag ær personligen av den traditionella læran/skolan/ideologin som erkænner att det finns ngt som ær bestæmt vackert (hænvisar till Sokrates som var den "første") och att det finns ngt som ær verkligt. Många av oss i den nordiska naturfototraditionen har detta ideologiska perspektiv på livet och fotot.
Men så har vi andra som befinner sig i eller rør sig emot vad som kan sægas vara en postmodernistisk ideologi dær varje man bestæmmer sitt och vad som ær vackert osv osv.. Hær tappar jag fotfæstet helt.
Jag menar att de strukturer som varat under många år under vår industrialisering och modernisering har många kvaliteter som går førlorade i och med avståndstagandet TILL/MOT postmodernismen. Många "postmodernister" proklamerar før den frihet de har att inte kunna bli kritiserade utifrån modernismens tjat om estetik och rætt/fel... JAG menar att nær postmodernisterna proklamerar før sin totala frihet så klær de också på sig nya strukturer och fællor som stænger de inne. Friheten dåra? JO hehe borta med øvertygelsen alltså!!! (Nær man nærmar sig den ena sidan av en skala så ær man førsvinannde næra den motsatta!!!)
Detta blev långt. Men jag menar att den som læser det och som førstår min tanke ocskå har ett stort førsprång i sjælva grunden till dessa debatter.
Ær det jag skrivit en førenklad verklighet? Javisst, abstraherad så att både jag sjælv och andra skall førstå den.
Hoppas ngn orkade læsa detta
!!
MVH Niclas,