Jag har lite svårt att förstå tjusningen med att titta på fejkade naturbilder. För mig som är intresserad av såväl foto, som djur och natur bygger en stor del av fascinationen på att bilderna är fotografiska samt att de skildrar en naturlig miljö. Jag är sjukt allergisk mot inklippta ylande vargar i solnedgångar och liknande photoshop-alster som förekommer hos en del, främst amerikanska naturfotografer. Inte bara vill jag veta att bilden inte är resultatet av ett kollage i photoshop, jag vill även gärna veta om den avbildade miljön är naturlig eftersom det kan vara skillnad på beteende mellan t ex ett djurparksfotograferat djur och ett vilt. Trenden med romantiserade djurskildringar med inklippta djur i "perfekta" miljöer känns för mig rätt vämjelig och osmaklig, inte minst för att en del av de här fotograferna har en tendens att inte styras av "less-is-more" utan gärna krämar på, på ett sätt som för mig inte känns särskilt tilltalande.
Naturligtvis så får man dock göra vad man vill, men problemet är om man marknadsför den typen av bilder som naturfotografi, vilket jag ser som kraftigt missvisande, då dels metoden inte är i hela sin omfattning fotografisk och dels för att den i ps skapade miljön inte kan betraktas vara "naturlig". Personligen tror jag det finns många som skiter i vilket (vilket visar sig även i denna tråd), men det riskerar att undergräva förtroendet för mer konservativa fotografer, som t ex vår egen Brutus Östling vilket är synd då många faktiskt har en avsikt att bygga respekt och kunskap om det djur de plåtar genom långvarigt fältarbete som inte sällan utmynnar i någon kunskap om djuret i fråga.
Därför är det en milsvids skillnad om man klipper in ett djur eller inte och om det sker så bör det anges så att en betraktare har en möjlighet att bilda sig en ärlig uppfattning om bilden.