Annons

Modellportfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden att hjälpa en tjej som ha jobb som modell, att fota ihop till en portfolio åt henne. Jag har aldrig gjort detta förut och har inte bestämt mig ännu, men det vore jäkligt spännande att få göra. =)

Vad jag vill fråga om är vad en portfolio SKALL innehålla. Finns det några oskrivna regler och är det något speciellt man bör tänka på? Hur många bilder och olika "klädstilar" bör en portfolio innehålla?

Om mitt sunda förnuft får råda så förmodar jag att det bör vara bilder som visar upp så många olika varianter som möjligt när det gäller modellen.

Som vanligt mottager jag alla tips med största tacksamhet.
 
Du verkar ändå på det klara med vad som gäller. Klart det är bra med flera olika kläder, färger. Kör inte enbart jättesminkat utan försök även få några "naturliga" bilder som verkligen visar modellens drag.
Porträtt, halvkropp, helkropp och sittande bör väl finnas med i en portfolio.
Lycka till!
 
Loennstroem skrev:
...Vad jag vill fråga om är vad en portfolio SKALL innehålla. Finns det några oskrivna regler och är det något speciellt man bör tänka på? Hur många bilder och olika "klädstilar" bör en portfolio innehålla?

Om mitt sunda förnuft får råda så förmodar jag att det bör vara bilder som visar upp så många olika varianter som möjligt när det gäller modellen...

Det beror på...

Om tjejen är intresserad av att bli ansluten till en modellagentur som www.swedenmodels.nu , www.mikas.se eller liknande behövs ingen modelportfolio.
Dessa agenturer vill ändå träffa den aspirerande modellen och det räcker med några ”vanliga” bilder av någorlunda kvalitet. Ansikte och helfigur.

Skall tjejen själv sälja in sig till olika kunder behövs det självklart bilder av klass med olika stil.

Mitt tips är att begränsa antalet bilder, jag får se modelportföljer av och till och de flesta innehåller alldeles för många bilder.

Några ansiktsbilder och bilder i hel- och halvfigur.
Titta på etablerade modellagenturers webbsidor för att få idéer till bilder.

Jag är på dåligt humör så jag skriver detta också, många bilder jag sett är alldeles för ”tramsiga”. Tjejer poserandes i raffset (usch) insvepta i fisknät.

Var inte ”konstnärlig” med skuggor och djupa tankfulla poser. med risk för att få smisk är modellfoto likställt med produktfoto. Man vill se modellens utseende och karaktärsdrag. Inte dölja ansiktet i skugga för att få ”snygg” bild.

Min favoritbild just nu är denna; Alexandra (fotograf okänd.)
 
Senast ändrad:
Jag tycker att dina kritikbilder är kanon... Ta en titt i ditt album och kolla vad du gjort tidigare. De duger kanon till en portfolio.

Jag tycker du fotar kanon, keep up the good work!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.