Annons

Modellfota med Speedlight?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har precis skaffat mig en Canon Speedlight 380EX med bouncer för att få lite finare och mjukare ljus på mina modeller utomhus, tänkte höra lite om inställningar och så, låt säga jag vill ha ett kort skärpedjup på min modell så jag kör i AV läge och stor bländare, då ställer ju kameran in slutartid själv, men hur blir slutartiden om jag kopplar på blixten som uppättning då? Ställer jag först exponeringen på bakgrunden så jag får den rätt, sedan ställer styrkan på blixten för upplättning eller hur går jag till väga? Har bara fotat med Studioblixtar förr...

Ja exponera för bakgrunden, ställ sen in blixten styrka så modellen blir bra. Kör manuellt.

At rekommendera är att inte ha blixten på kameran utan på stativ med softbox eller paraply så du kan styra ljuset bättre.

Om du menar en omnibouncer som man trär på speedlighten så ger den inte mjukare utomhus då den ju inte har nånting att studa på. Den ser bara till att ljuset framåt blir svagare ( poängen med den är att studsa ljuset i tak och väggar mm för att få ett "mjukare" ljus ).

Omnibounce ute ger som sagt inget.

Tänk också på att om du fotar med stor bländaröppning utomhus kanske det omgivande ljuset kräver exponering med kortare slutartider än din blixtsynk. Isåfall får du gå över i high-speed-sync, under förutsättning att din kamera och blixt klarar det (jag kör Nikon själv så jag har ingen koll på Canon).

Ja exponera för bakgrunden, ställ sen in blixten styrka så modellen blir bra. Kör manuellt.

At rekommendera är att inte ha blixten på kameran utan på stativ med softbox eller paraply så du kan styra ljuset bättre.

Om du menar en omnibouncer som man trär på speedlighten så ger den inte mjukare utomhus då den ju inte har nånting att studa på. Den ser bara till att ljuset framåt blir svagare ( poängen med den är att studsa ljuset i tak och väggar mm för att få ett "mjukare" ljus ).

Okej, ja det är en omnibouncer, så då kan jag hoppa över att ha den på ute alltså, jag ställer alltså in exponeringen som vanligt på bakgrunden, men hur ställer jag blixtstyrkan då? i kameran eller på blixten? verkar som den ställer in själv automatiskt

Omnibounce ute ger som sagt inget.

Tänk också på att om du fotar med stor bländaröppning utomhus kanske det omgivande ljuset kräver exponering med kortare slutartider än din blixtsynk. Isåfall får du gå över i high-speed-sync, under förutsättning att din kamera och blixt klarar det (jag kör Nikon själv så jag har ingen koll på Canon).

okej, hur vet jag hur snabb blixtsyncen är då? är väl inte ovanligt att man hamnar under den då väl? stod något om High speed sync i handboken till blixten, kameran är en Canon 550d, får kolla om den klarar det då :)

Enligt Google kan man inte ställa styrkan på blixten manuellt. I så fall får ändra styrkan på blixten med kamerans exponeringskompensation för blixt om du tycker att den överexpnerar eller underexponerar. Kanske fungerar det bra med automatiken.

High-speed-sync och blixtsynktid borde framgå av manualen.

Ett första försök kan ju vara:
- Ställ kameran i Av-läge och ratta in önskad bländare
- Kolla vilken tid kameran föreslår. Är den längre eller lika med blixtsynktiden så kan du köra blixten som vanligt. Är den kortare än blixtsynktiden måste du använda high-speed-sync, eller minska bländaröppningen.
- Sätt på blixten
- Ta en bild och se hur det blir
- Justera med kompenseringsfunktionerna om det behövs
- Gå över till manuellt ifall du behöver fasta inställningar

High-speed-sync och blixtsynktid borde framgå av manualen.

Ett första försök kan ju vara:
- Ställ kameran i Av-läge och ratta in önskad bländare
- Kolla vilken tid kameran föreslår. Är den längre eller lika med blixtsynktiden så kan du köra blixten som vanligt. Är den kortare än blixtsynktiden måste du använda high-speed-sync, eller minska bländaröppningen.
- Sätt på blixten
- Ta en bild och se hur det blir
- Justera med kompenseringsfunktionerna om det behövs
- Gå över till manuellt ifall du behöver fasta inställningar

Har nu varit ute och testat lite, ställde kameran på AV och rattade in 3-4 i bländare, då jag vill ha kort skärpedjup, får en tid på ca 1/50, men borde den inte föreslå en annan tid med blixt än utan? gör ingen skillnad om jag har på blixten eller inte, får samma tid
Tycker annars den exponerar rätt bra, fina bilder, men slutartiden tycker jag blir för kort, gäller att hålla kameran bra still med den tiden, hur vet jag blixtsynktiden?

Nä, kameran kommer välja samma tid med och utan blixt. Värdena gäller alltså bakgrundsexponeringen. Blixten kommer sen via ETTL leverera "tillräckligt" med ljus för objektet, vanligen en modell alltså.

Det du nu kan laborera med (som nämnts) är exponeringskompensation (för bakgrunden) och blixtkompensation (för modellen). Är det ljust ute kan det vara svårt att se effekten av blixten om du tex inte fotar i motljus, skugga e.dyl.

Känner inte till 380 så bra, men en mindre softbox kan mjuka upp ljuset för tex 430 och 580. Jag skulle också rekommendera en blixtkabel typ OC-E3 (finns kopior på ebay tex) för att kunna ta blixten av kameran.

Har nu varit ute och testat lite, ställde kameran på AV och rattade in 3-4 i bländare, då jag vill ha kort skärpedjup, får en tid på ca 1/50, men borde den inte föreslå en annan tid med blixt än utan? gör ingen skillnad om jag har på blixten eller inte, får samma tid
Tycker annars den exponerar rätt bra, fina bilder, men slutartiden tycker jag blir för kort, gäller att hålla kameran bra still med den tiden, hur vet jag blixtsynktiden?

Blixtsynk på dessa blixtar brukar i regel vara 1/250sek
På min Canon EOS 50D med Speedlite 580EX II så kan jag inte ratta in egen slutartid snabbare
än 1/250sek om blixten sitter på kameran, däremot kan jag aktivera custominställning att tillåta snabbare tider.

Nån får rätta om jag har fel.

Blixtsynk på dessa blixtar brukar i regel vara 1/250sek
På min Canon EOS 50D med Speedlite 580EX II så kan jag inte ratta in egen slutartid snabbare
än 1/250sek om blixten sitter på kameran, däremot kan jag aktivera custominställning att tillåta snabbare tider.

Nån får rätta om jag har fel.

Bara trycka på Highspeed sync knappen på blixten så kan du fotografera med blixt ner till 1/8000s.

Av läget är lite speciellt. Värdena som den ger kameran bryr sig inte om blixten. Använd manuellt läge på kameran och E-TTL på blixten samt Highspeed sync så blir det bra.
Tänk på att Highspeed sync inte funkar om du tar bort bluxten från huset och kör trådlöst. Tror man behöver sladd för att synca så snabbt.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar