Annons

Modellersättning frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

marjos

Aktiv medlem
Här kommer ett antal frågor kring modellersättning. Jag har sålt bilder via en utländsk bildbyrå under några år, har dragit in några tusen per år. Jag har inte någon firma och deklarerar min byråförsäljning som hobbyverksamhet. Hittils har det endast handlat om bilder utan människor, jag har helt enkelt inte "snubblat" på någon som kan tänka sig att skriva under modellkontrakt, jag har inte ens aktivt försökt. Fram till nu.

Jag har nu eventuellt hittat ett par personer som ev. kan tänka sig vara med på mina byråbilder, mina funderingar kretsar kring hur jag skall ersätta dem. Jodå, jag känner till hur det brukar gå till, att modellen ställer upp gratis mot att få högupplösta bilder till sin portfolio. Denna lösning funkar inte i mitt fall eftersom mina ev. modeller inte har några fotomodell-ambitioner och därmed inte har behov av bilder för någon portfolio. Jag vill också sas. göra rätt för mig, jag tycker verkligen att de skall ha någon form av ersättning om jag får in några slantar på bilder där de finns med, allt annat skulle kännas fel för mig. Jag kan tänka mig tre former av ersättning och här kommer frågorna:

1. Ge dem betalt per session. Men vad kan i så fall vara en rimlig ersättning?

2. Låta dem få procent på det jag faktiskt får in på bilderna och i så fall vad kan vara en rimlig procentsats?

3. Ge dem en fast summa per bild som godkänts av bildbyrån och i så fall hur stor?

Jag är väldigt kluven och har egentligen ingen aning om vilket som är vettigast, alternativ två känns dock som det ärligaste. Men som sagt, kluven. Sedan tillkommer nästa aber, hur funkar modellersättning mot skattmasen? I synnerhet då jag deklarerar som hobbyverksamhet.
 
Jag har ingen aning om hur man "brukar" göra. Om det varit frågan om professionella modeller (men det låter inte så) så får de väl betalt för själva fotograferingen, men inte för eventuell försäljning av bilder. Om det däremot - som i ditt fall - är frågan om "amatörmodeller" så skulle nog jag göra som så att de får % på eventuella intäkter. Säljer du inga bilder så får de inget (och inte du heller). Säljer du bilder så tjänar både du och de på det. Känns rimligt för mig.
 
Nej, de är inte proffessionella, bara bekantas bekanta. Hade de varit proffs, så hade de troligen talat om för mig vilken ersättning de önskar sig. Nu talar vi alltså om amatörer, i ekonomisk mening, framför kameran och en halvamötör på hobbynivå bakom.
 
Bump.

Låt säga då att jag ger modellen procent på vad jag faktiskt får in, hur mycket kan vara lämpligt, 20-30% kanske?

Hur funkar sedan detta mot skattmasen, är det bara att dra av denna utgift precis som för andra utgifter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.