Annons

Ny systemkamera med viktigaste funktion att direkt skicka bilderna via Wi-Fi

Produkter
(logga in för att koppla)
Att automagiskt överföra filer till en specifik värd via t.ex. FTP har inte så mycket med Tethering att göra. I de flesta fallen skulle jag hävda att det t.o.m. är en fördel om trafiken görs okrypterad då det går snabbare och knappast är någon större risk att någon skulle stjäla bilderna.

Att automagiskt överföra filer till en specifik värd via t.ex. FTP har inte så mycket med Tethering att göra. I de flesta fallen skulle jag hävda att det t.o.m. är en fördel om trafiken görs okrypterad då det går snabbare och knappast är någon större risk att någon skulle stjäla bilderna.

Nyare prylar går att köra krypterat i vilket fall som helst, om man så önskar. Däremot är det ju främst dyra proffsmodeller och i en del fall lösa nätverksmojängtillbehör som har FTP-funktionalitet.

Nyare prylar går att köra krypterat i vilket fall som helst, om man så önskar. Däremot är det ju främst dyra proffsmodeller och i en del fall lösa nätverksmojängtillbehör som har FTP-funktionalitet.

Absolut, men jag invände mot jämförelsen av tethering och bildöverföring.

Nää precis! Om man sitter i samma rum med sin kamera som både WIFI-accesspunkt och dator finns i och har en kamera och mjukvara som stöder tethering så är det den absolut bästa lösningen. Det ger en helt annan kontroll än något annat och en mycket större rörelsefrihet än om man kopplar in kameran med kabel och kör tethering.

För de Canon-fotografer som inte har sådana kameror eller inte har Canon tydligen tagit fram en lättanvänd och smidig Canon Image Transfer Utility 2. Även den avsedd att användas "på hemmaplan" över WIFI till den dator man har där. Finns väl inget skäl då att bry sig om kryptering då man är bakom sin brandvägg.

FTP är bara onödigt strul om man inte råkar ha lämnat sitt rum med WIFI och dator. FTP används av folk i fält som inte har tillgång till bättre och mer flexibla kommunikationslösningar. Både FTP och Canon Image Transfer Utility 2 är filtransferlösningar. Thethering däremot är realtidskommunikation mellan kamera och dator över en gemensam WIFI-accesspunkt och det är något helt annat.

TS har som caset beskrivits ett par val. Antingen skaffar han en kamera som stöder trådlös tethering och skaffar ett program som stöder trådlös tethering eller så kör man med kabel istället vilket är näst bäst men det blir då mindre flexibelt än utan kabel.

eller

så plåtar man och kör över filerna med Transfer Utility med en kamera som stöder det. Glöm FTP för detta case, för det är det sämsta alternativet i en kontrollerad lokal miljö med WIFI.

Senast ändrad:
… ok, missade en del från inledningen tydligen. Jag brukar koppla ihop kamera och dator när det är dags för porträttfoto. EOS Utility. Men då är mina gamla kamerors Wi-Fi för långsamt så det blir nätverkskabel som gäller. Med sladd hamnar bilden på datorns bildskärm nästan samtidigt som slutaren i kameran har stängt. Nästan.
Jag gör inget mer intelligent än att visa bilderna för motivet på det sättet, så ftp hade ju egentligen funkat fint. Men applikationen för ihopkoppling finns ju redan där, och en nätverkskabel direkt mellan enheterna är lätt att koppla in.

Om man sitter i samma rum med sin kamera som både WIFI-accesspunkt och dator finns i och har en kamera och mjukvara som stöder tethering så är det den absolut bästa lösningen.
För det första så var det skicka över bilderna som TS ville, inte styra kameran från datorn.
För det andra så finns det inget som hindrar att du kör mot en FTP-server med WiFi.

Nej, det gör det inte. Det finns inte på 1DX Mark II heller.
Däremot på R3.
Någon som försökte använda SFTP med R3 hade upptäckt att det inte gick bra, för R3 tycks använda ssh-rsa och ssh-dsa autentisering, villket baserar sig på SSLv1-algoritmer. Sånt är inte modernt och supportas i regel inte av datorer idag.

Ibland är det inte bra att köpa av etablerade tillverkare...

Kameratillverkare tycks vara ungefär lika dåliga på programmering som biltillverkare.
Möjligen att biltillverkare har ryckt upp sig en liten aning de senaste åren.

Tack för en spännande tråd om en teknik som kan vara banbrytande för min bransch. Lärde mig mycket av svaren.

Biltillverkare samarbetar rätt mycket med företag som Google nuförtiden. På gott och ont, får man förmoda, då den pålitlighet, eller snarare brist på sådan, som man hittar i den traditionella IT-världen är inget man vill ha i ett fordon. Inte i en kamera heller, för den delen.

Jag var nog lite otydlig. Jag syftade på programvara som inte är driftskritisk eller påverkar trafiksäkerhet. I de senare två fallen är min erfarenhet att biltillverkarna länge har varit ganska duktiga.

När det gäller gränssnitt mot andra system och mot föraren är de inte riktigt lika duktiga.

Vi kan ju hoppas att det är just det som de också har insett (jag har fortfarande lite kontakter kvar i fordonsindustrin, så jag vet att i åtminstone något fall är det exakt så), så att de utnyttjar den mer traditionella IT-branschen till sånt den är bra på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar