Makten
Aktiv medlem
En RGB-kurva som i ditt exempel gör något helt annat än det jag försökt beskriva i otaliga inlägg, och det borde du veta om du vet något om bildbehandling.En RGB-kurca påverkar färgmättnad. En Lumakurva gör det inte.
Det som skiljer mellan Linjär respons och Film standard är en kontrastkurva.
Du kan använda båda kurvorna samtidigt samt även de tre kurvorna Red, Green och Blue och spara en hel kurvuppsättning i ett enda "preset". Kanske värt att prova?
Det går inte att göra "egna profiler", särskilt inte i kameran. Det går bara att ändra kontrast, mättnad och lite andra saker som inte ändrar grundutseendet hos profilen. Fortfarande samma relation mellan mättnad i högdagrar och resten (för hög). Jag använder ofta DR-lägena (syns i exemplet ovan eftersom bara en dåre annars skulle fota med ISO 400 rakt in i solen), men det ändrar heller inte mättnaden i högdagrarna.Det är nog en smaksak, jag gillar de flesta Fujiprofilerna. Jag antar att du provat att göra egna profiler i kameran? Du skulle till exempel kunna utgå från ”Film standard” och öka det dynamiska omfånget. Det gör skillnad, men kommer höja din lägsta-ISO.
Jag gillade Fujis färger i början, men har sen dess börjat avsky dem. Dels är 9 av 10 övermättade i högdagrarna och dels är allihop tungt viktade mot grönt. De som ser okej ut är såna som inte tilltalar mig av andra anledningar, såsom Eterna bleach bypass som nästan inte har nån färg alls.