Annons

Mobil stege eller pall

Produkter
(logga in för att koppla)

PaulaF

Aktiv medlem
Hej på er. Nu har jag fotat 5 personer på uppdrag på bara en månad som jag behöver komma upp i nivå för att få smickrande bilder (japp, dubbelhakeångest) Och jag börjar allvarlig fundera på om jag är för kort för att vara fotograf (bara 1,64)

Finns det några pallar eller stegar som är smidiga att släpa på (åker buss har inget körkort).

För jag har inte hittat en enda sten eller dylikt att stå på som ligger i rätt ljus så jag BEHÖVER verkligen något som får upp mig lite.

Hur gör ni andra egentligen, är ni långa allihop? Att ta bilder på "normalviktiga" människor i grodperspektiv är ju verkligen fruktansvärt, även om man har en reflexskärm som tar bort skuggor nedifrån. Jag har testat att gå långt bak med ett tele och stå på tå, men jag får fortfarande bilder i lägre höjd än min modell...

Ventilera gärna tankar om ämnet (bara kul) men glöm inte bort att jag gärna vill ha lite köpråd också.

Hej Paula!

Jag träffade en gång en pressfotograf som hade en kameraväska i något hårt material. Väskan använde han som en liten pall för att komma upp ett par decimeter högre än sina konkurrenter :)
Skulle tro att det är en lösning som funkar, en väska ska man ju ändå ha med sig.
Kolla runt hos fotohandlarna så hittar du nog något användbart.

Jag tror att idén med väska fungerar bra, men jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna hitta den i fotohandeln. Det är kanske en produktidé till att starta en egen tillverkning?

Ett enkelt alternativ är att använda bildskärmen för komposition och hålla upp kameran. Så gjorde vi förr med främst Rolleiflex, som man höll uppochner över huvudet när man hade en massa folk framför sig på presskonferenser. Tekniken borde funka bra också när man plåtar folk. Enklast så klart med en vridbar skärm om man jobbar på stativ. Jag är själv 1,63 och har ganska många gånger haft kameran högre än så på stativ.

En annan relativt enkel lösning jag kan tänka mig är att montera ihop en liten trappstege med en ryggsäck (om inga såna redan finns?), så att man kan förvara alla sina prylar i ryggsäcken och fälla ut trappstegen när man behöver den.

Beror väl lite på hur långt man skall konka grejerna. Har ibland använt en helt vanlig ikea pall av sunkig kvalisort när jag fotat cykel och velat ha fågelperspektiv. Skall man bära långt så vore det nice med någon slags ihopfällbar aluminiumstege som man kunde fästa på fotoryggan. Har du hört med friluftsbutiker om de kan ha eller veta om någon sådan produkt.

Haha. Tack för alla förslag. Ska titta runt lite på detta. Återkommer om jag hittar något. Smart att tänka lite outside the box.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto