Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukt vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Bleking

Medlem
Vilka inställningar skall man ha när man vill foto så vattnet blir så där mjukt och omgivningen klar. Har en nikon 3100
Tack
Niclas

Stativ och lång exponeringstid. Är det ljust kan du behöva ND filter för att få tillräckligt lång tid vid lägsta ISO och minsta bländare du står ut med.

Jag brukar, precis som Bengt skriver, använda stativ och en fjärrutlösare. Alternativt kan du använda kamerans självutlösare. För att bilden inte ska bli för ljus, använd lägsta ISO samt en liten bländare. Jag brukar använda kamerans manuella program, ställa in den enligt ovan och sedan testa mig fram. Prova med en halv sekunds slutartid, experimentera dig fram med slutartiderna för att få den effekt du vill ha. Om bilden blir för ljus, trots lågt ISO och liten bländare, så behöver du ett filter. Helst ett ND-filter, men ett polfilter kan också funka i vissa lägen.
För att få denna bild, hade jag 1 sek slutartid, ISO 100 och bländare f/25.

Bilagor

• Bäck_100522.jpg
    Bäck_100522.jpg
    27.7 KB · Visningar: 470
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar