Annons

mitt objektiv fokuserar inte på fokuspunkten

Produkter
(logga in för att koppla)

lingah

Medlem
jag har en nikon d7100 och fungerar som det ska med alla andra objetiven jag har förutom med mitt 55-100 objektiv då blir fokusen på bakrunden och inte där jag ställt fokuspunkten..någon som vet vad felet är om det är värt att laga eller om jag behöver köpa ett nytt objektiv?
 
jag har en nikon d7100 och fungerar som det ska med alla andra objetiven jag har förutom med mitt 55-100 objektiv då blir fokusen på bakrunden och inte där jag ställt fokuspunkten..någon som vet vad felet är om det är värt att laga eller om jag behöver köpa ett nytt objektiv?

Nej...köp inte ett nytt objektiv förränns du har försökt att kalibrera objektivet mot din kamera.
Gå in på Nikons hemsida till att börja med. Där finns instruktioner om hur du går tillväga!
Lite bökigt , men har du intresset och viljan så går det som en dans.
Jag har också en D7100 som inte fungerade tillsammans med Nikon 80-200 och följde instruktionerna och det blev bättre men inte skitbra. Försökte hitta länken till instruktionen men lyckades inte. Du har kalibreringsfunktionen i kameran iaf.

Börja här! https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/19077
 
jag som är så oteknisk och dålig på att läsa instruktioner men jag ska kolla upp det ..tack så mycket ! :D
 
jag som är så oteknisk och dålig på att läsa instruktioner men jag ska kolla upp det ..tack så mycket ! :D
Testa med att rengöra kontakterna som finns på kamerans bajonettfattning respektive objektivet. Oxid och smuts kan göra att kontakten mellan kameran och objektivet slutar fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.