Annons

Mitt LCD-skydd till Nikon D70 är på vift

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Skyddet som medföljde D70 och som skall skydda LCD-monitorn har jag tappat under fotoutflykt. Det satt tydligen inte så bra.

Vet någon vad man kan få tag på ett nytt? För detta är väl inget som gemene fotoaffär har på lager?

Sök på "bm-4" hos lämplig handlare.
Håll sedan i dig när du ser vad plastbiten går på.

En liten fråga; har ni skyddet på? Jag lade ned det i lådan kameran kom i. Vore det bättre att ha det på? Det verkade vara i vägen, tyckte jag.

Att byta själva glaset kostar ca 800 kronor enligt Nikon, så det lönar sig att ha på och köpa nytt displayskydd när man tappar det.

Dessutom finns det ett litet hål i skyddet genom vilket man kan dra en tråd så att det nästa inte går att tappa bort!

//

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska gilla det eller inte... har det på hälften av fototillfällena. Man vill ju inte repa den riktiga monitorn men å andra sidan är det lite svårt at se genom plastbiten när det är ljus ute...

D76 skrev:
Vissa märken har skyddet inbyggt, då slipper man såna här problem ;)

Innbyggt? Vad är då vitsen? Är inte grejjen med skyddet att det lätt kan tas av och på? Om det är inbyggt lär det ju bli krångligt att dyrt att byta, och då kan man ju likaväl byta hela displayglaset...

//

Det händer oss alla...

Jag har hunnit tappa två st displayskydd, eller rättare sagt, min flickvän har tappat ett och jag har tappat ett.

När min flickvän kom hem efter en möhippa så hade hon inte ens märkt att det var borta?!? Då blev jag inte nöjd kan jag lova... Jag var rätt sur för det ja!

Sen helgen efter så var det jag som tappade det på en fest som jag fotade. Det fick man äta upp sen "harkel"... Ja, som sagt det kan hända oss alla.

Men det finns att köpa för 150 kr så det är ju inte så jättedyrt kanske. Köpte mitt av Kameradoktorn. Hur bra som helst. Dom stoppade det i ett kuvert och la ner en räkning på 150 kr. Kom dagen efter... service kallas det. Ingen frakt eller några andra avgifter.

Men som Philip skriver - trä en tråd genom hålet och knyt sen fast det i samma hål som kamera remmen löper igenom så tappar du det inte mer.

Rek dock att alltid ha det på. En display är känslig som ”gatan” och skyddet är en billig försäkring.

Mv. Conny

Re: Det händer oss alla...

Conna skrev:
Jag har hunnit tappa två st displayskydd, eller rättare sagt, min flickvän har tappat ett och jag har tappat ett.

När min flickvän kom hem efter en möhippa så hade hon inte ens märkt att det var borta?!? Då blev jag inte nöjd kan jag lova... Jag var rätt sur för det ja!

Sen helgen efter så var det jag som tappade det på en fest som jag fotade. Det fick man äta upp sen "harkel"... Ja, som sagt det kan hända oss alla.

Men det finns att köpa för 150 kr så det är ju inte så jättedyrt kanske. Köpte mitt av Kameradoktorn. Hur bra som helst. Dom stoppade det i ett kuvert och la ner en räkning på 150 kr. Kom dagen efter... service kallas det. Ingen frakt eller några andra avgifter.

Men som Philip skriver - trä en tråd genom hålet och knyt sen fast det i samma hål som kamera remmen löper igenom så tappar du det inte mer.

Rek dock att alltid ha det på. En display är känslig som ”gatan” och skyddet är en billig försäkring.

Mv. Conny

Tror jag ringer dit imorrn då...

Re: Det händer oss alla...

Conna skrev:

Mv. Conny

Då beställer jag också därifrån. Hoppas de har på lager nu när du avslöjat denna billigare kanal...

Lättrepat

Är det bara jag som tycker att den mjuka plasten i LCD-skyddet är onödigt lätt att repa? Mitt skägg repar det när jag fotar!

Re: Re: Re: Det händer oss alla...

Trracer skrev:
Så, nu har jag ringt dem. Dom hade iallafall ett hemma som dom skulle skicka till mig, i ett brev med inbetalningskort. Nu vart jag glad igen :)

Tyvärr så skickade dom ett BM-2 (till D100?) istället för BM-4, så nu vart jag ledsen igen :-(
Dom hade inga BM-4 hemma alls.

Re: Re: Re: Re: Det händer oss alla...

Trracer skrev:
Tyvärr så skickade dom ett BM-2 (till D100?) istället för BM-4, så nu vart jag ledsen igen :-(
Dom hade inga BM-4 hemma alls.

Fick också negativt besked på min e-postbeställning.

Jag testar att köra med samma genomskinliga skydd som jag köpt till min handdator (en slags plastfolie). Då slipper jag repor och priset blir en bråkdel av plastskyddets.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar