Annons

Mitt första bröllop avklarat

Produkter
(logga in för att koppla)
På en av bilderna tagna med vidvinkel framställs hon inte särskilt bra. Varför du ska framföra det till bruden förstår jag däremot inte. Synpunkten är ju till dig som fotograf och har inget med bruden att göra.

Bröllopsbilder handlar om tycke och smak. Jag upplever bilderna som för matta och dystra. Funkar dåligt på bilder som ska förmedla kärlek för min del. Däremot gillar jag många av kompositionerna.

Hej
Jag tyckte bara att din åsikt om bilden på henne var en smula klantigt formulerad.

Ja så är det väl med alla bilder. Man förstår att det är viktigt att när man väljer just bröllopsfotograf så ska det vara en som har samma smak som man själv har. När man klickar runt och tittar så är stilen på bröllopsbilderna väääldigt olika mellan fotograferna - inte bara just den tekniska kompetensen.

Hej
Jag tyckte bara att din åsikt om bilden på henne var en smula klantigt formulerad.

Ja så är det väl med alla bilder. Man förstår att det är viktigt att när man väljer just bröllopsfotograf så ska det vara en som har samma smak som man själv har. När man klickar runt och tittar så är stilen på bröllopsbilderna väääldigt olika mellan fotograferna - inte bara just den tekniska kompetensen.

Det var inte jag som formulerade den, och skribenten var ju tydlig med att det handlade om objektivet och inte bruden. Jag håller också med honom om att vidvinkel inte är smickrande för människor eftersom det förvränger utseendet. Och, återigen, det har inget med brudens utseende att göra utan om ditt val av optik. Den skillnaden är central. Bruden var vacker, men just på den bilden inte särskilt vackert framställd utan snarare vanställd. :)

Nu var det ju 70 mm optik som inte är vidvinkel, men vi har redan rett ut det. Det var mer vinkeln och troligtvis beskärningen som åstadkommit effekten att se utdragen ut. Såvida vi nu pratar om samma bild??

Säga vad man vill men jag tycker ändå inte om att höra "hon ser inte klok ut". Det upplever jag inte som konstruktiv kritik.

Säga vad man vill men jag tycker ändå inte om att höra "hon ser inte klok ut". Det upplever jag inte som konstruktiv kritik.
Sånt kan man ha tonvis med åsikter om. Men du ska ha klart för dig att den kanal du valt för att få kommentarer på dina bilder, alltså ett internet-forum, är knappast det mest passande för ömhudade. Så du får nog räkna med att fingrarna inte läggs mellan i sådana här sammanhang. Den här tråden saknar ändå allt som kan liknas vid påhopp än så länge.

Jag håller med om att websidan lämnar en del övrigt att önska. Den är mer cool än bra.

Min åsikt om bilderna, då.
1. Fin.
2. För mycket vit kant in i buketten.
3. Åt helsike för mycket vit vinjettering.
4. Den vinkeln är farlig. Ingen klarar den utan massor av rynkor i nacken. Bättre när modellen har något på sig med krage.
5. Mmm. Ansiktet blir väldigt utdraget, men det är nog lite så också...
6. Jag hade velat ha brudparet lite närmare bilen. Blir inte så utdragna i sidled då.
7. Ringarna är ju suddiga!
8. Där är den jädra nacken igen. Annars kul.
9. Annorlunda. Kul!

Nu var det ju 70 mm optik som inte är vidvinkel, men vi har redan rett ut det. Det var mer vinkeln och troligtvis beskärningen som åstadkommit effekten att se utdragen ut. Såvida vi nu pratar om samma bild??

Hela texten är: "Dock är jag absolut int förtjust i vidvinkel på sån här evenemang. Förvränger för mkt. Och nån bild ser hon ju inte klok ut. Men annars förutom vidvinkelåsikten är bilderna bra."

Jag tycker det är mycket konstruktiv kritik.

http://weloow.se/david/wp-content/uploads/IMG_9406-1.jpg

Den bilden är tagen med 10 mm optik.

Sånt kan man ha tonvis med åsikter om. Men du ska ha klart för dig att den kanal du valt för att få kommentarer på dina bilder, alltså ett internet-forum, är knappast det mest passande för ömhudade. Så du får nog räkna med att fingrarna inte läggs mellan i sådana här sammanhang. Den här tråden saknar ändå allt som kan liknas vid påhopp än så länge.

Jag håller med om att websidan lämnar en del övrigt att önska. Den är mer cool än bra.

Min åsikt om bilderna, då.
1. Fin.
2. För mycket vit kant in i buketten.
3. Åt helsike för mycket vit vinjettering.
4. Den vinkeln är farlig. Ingen klarar den utan massor av rynkor i nacken. Bättre när modellen har något på sig med krage.
6. Jag hade velat ha brudparet lite närmare bilen. Blir inte så utdragna i sidled då.
7. Ringarna är ju suddiga!
8. Där är den jädra nacken igen. Annars kul.
9. Annorlunda. Kul!

tack tack tack. Bra kritik!

1. Fin.
2. För mycket vit kant in i buketten. - Stämmer ska titta på vad jag kan göra
3. Åt helsike för mycket vit vinjettering. - Hmm.. tycker nog om den själv
4. Den vinkeln är farlig. Ingen klarar den utan massor av rynkor i nacken. Bättre när modellen har något på sig med krage. - sant
6. Jag hade velat ha brudparet lite närmare bilen. Blir inte så utdragna i sidled då. - yes. stämmer.
7. Ringarna är ju suddiga! JAG VET! Galet drygt! Men den här bilden har ett bra koncept så jag ville ha med den.
8. Där är den jädra nacken igen. Annars kul. ha ha. jag har inte ens tittat på den.
9. Annorlunda. Kul

tack tack tack. Bra kritik!

7. Ringarna är ju suddiga! JAG VET! Galet drygt! Men den här bilden har ett bra koncept så jag ville ha med den.

Även om konceptet är bra så är bilden inte bra. Kom ihåg konceptet för din egen del men använd inte bilden för att visa din nivå som fotograf. Nästa gång när du fotar ett bröllop fixar du skärpa på ringarna och då kan du lägga upp den bilden istället. Nu har du bara en mindre lyckad bild, och det är inte så lyckat.

Senast ändrad:
Var det förresten någon som hade tips om hur mycket utrustning som är bra att ha med sig?

Även om konceptet är bra så är bilden inte bra. Kom ihåg konceptet för din egen del men använd inte bilden för att visa om din nivå som fotograf. Nästa gång när du fotar ett bröllop fixar du skärpa på ringarna och då kan du lägga upp den bilden istället. Nu har du bara en mindre lyckad bild, och det är inte så lyckat.

Det är sant.

Var det förresten någon som hade tips om hur mycket utrustning som är bra att ha med sig?

Det är en väldigt svår fråga eftersom det helt beror på uppdragets omfattning. Om du bara ska dokumentera bröllopet utan att arrangera bilderna krävs i princip bara kamera och rätt optik.

Ska du däremot ta arrangerade bröllopsbilder kan både blixtar, reflektorer (små och/eller stora skärmar) och stativ behövas.

Det man som fotograf alltid måste tänka på är att det är bilderna som talar. Att man som fotograf hade en annan tanke spelar ingen roll. Betraktaren tar ingen hänsyn till det, och som fotograf måste man tänka på betraktaren och visa den respekt.

Det innebär givetvis inte att man inte kan ha oskarpa bilder om det är det som är själva idén. :)

Senast ändrad:

Jag använder mestadels Canon 17-55/2.8 och 70-200/4L.
Sigma 70/2-8 Makro ibland och tills nyligen Sigma 10-20 för att fånga stora massor och vimmelfotografering. Sålt den nu så jag enbart använder det övre vidvinkelområdet. Och det finns på min 17-55.

Sen har jag alltid med mig 2 stativ, reflektor, 2 externa blixtar som kan triggas trådlöst samt extra batteri.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar