Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt ex har mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenniiifeer

Medlem
Hej.

När jag och min kille gjorde slut så tog han med sig våran gemensamma laptop när han flyttade . Jag har då massor med bilder på den datorn. Han vägrar att ge tillbaka bilderna till mig. Han säger att han ska radera alla mina bilder.

Finns det några lagar om sånt här? För det är ju ändå MINA bilder som jag har tagit.

Ajdå, verkar ha varit ett mindre bra avslut.

Är han helt oresonlig trots att förklarar allt vad upphovsrätt etc innebär är det dags att leta advokat. Dags att bunkra upp med mailkonversationer etc. Är bilderna inte så viktiga för dig så att du är villig att dra honom inför rätta är det kanske lika bra att släppa det. Känns som att det är väldigt mycket beroende på er nuvarande och tidigare relation.

Ajdå, verkar ha varit ett mindre bra avslut.

Är han helt oresonlig trots att förklarar allt vad upphovsrätt etc innebär är det dags att leta advokat. Dags att bunkra upp med mailkonversationer etc. Är bilderna inte så viktiga för dig så att du är villig att dra honom inför rätta är det kanske lika bra att släppa det. Känns som att det är väldigt mycket beroende på er nuvarande och tidigare relation.

Vi gjorde slut för 6 månader sen. Vill verkligen ha tillbaka bilderna. Mycket minnen.

Eftersom min externa hårddisk kraschade inte långt före vi gjorde slut så hade jag bara kopior på dom bilderna på våran gemensamma dator. Hann aldrig föra över dom till en annan dator innan han tog med sig den och stack.

Jag har ju inte haft något att komma med för jag vet inte hur det fungerar med lagarna om att han har mina bilder på hans dator ( Datorn står i hans namn men det var bådas när vi bodde ihop)

Tråkigt .Han ger ett minst sagt omoget intryck.
Ta en diskution med hans föräldrar om han inte vill överlämna bilderna.
Lycka till!

I princip kan du inte göra någonting.

Men det finns ju psykologisk krigföring.
1 Man kommer alltid längst med ett leende.

tex kan man ju råka att inte få kontakt med honom just i morgon och därmed ringer hans föräldrar och förklarar att din HD gick precis sönder och skulle jättegärna få en kopia på bilderna på HD just till midsommar då du skall träffa en gammal kompis.
Föräldrarna ringer honom och helt plötsligt har du 3 personer på din sida.
Vad gör han då?
Det kan ju knappast bli värre, eller? förbannad verkar han ju redan vara.
Sedan har ni kanske en begränsad men gemesam vänkrets...

Finns det några lagar om sånt här? För det är ju ändå MINA bilder som jag har tagit.

Javisst. Han har inte rätt att lägga beslag på din egendom hur han vill. Och han har absolut inte rätt att radera dem, det skulle nog kunna betraktas som skadegörelse eller i alla fall egenmäktigt förfarande.

Om han inte ger med sig så ta kontakt med en jurist.

& vad skall hon säga till juristen.
Han har mina bilder (om de ens existerar längre).
Vilka bilder?
Ungefär där dör väl konversationen.

Jag har ju inte haft något att komma med för jag vet inte hur det fungerar med lagarna om att han har mina bilder på hans dator ( Datorn står i hans namn men det var bådas när vi bodde ihop)

Vad jag kan förstå gäller sambolagen i det här fallet, och (om lagen inte gjorts om) är nämnda dator bådas om den införskaffats till båda parters nyttjande. Att datorn står i hans namn har alltså ingen betydelse i så fall.

Han kan äga datorn, men du äger bilderna. Det kan dock vara svårt att tillämpa det i praktiken, men han har inte rätt att radera dem om du inte får tillgång till dem. Det torde räknas som egenmäktigt förfarande, på samma sätt som att du inte får flytta på en bil som parkerat på din parkeringsplats.

Jag skulle rekommendera att du om möjligt tar ett lugnt snack med din kille, eller med andra som har kontakt med honom. Det är inte OK att han slänger dina bilder, och det är inte heller OK om han har kvar dem på sin dator när ni är klara med varandra (och så klart ska du inte heller ha hans bilder på din dator). Sånt här är svårt, och jag tror inte lagstiftarna bestämt sig hur det ska funka.

Hur som helst - jag tror du kan anmäla honom för egenmäktigt förfarande om han skulle radera bilder ni lagt på hans dator under ert förhållande, och det kanske kan vara ett argument att hindra honom från att göra det :)

Lycka till!

Vi gjorde slut för 6 månader sen. Vill verkligen ha tillbaka bilderna. Mycket minnen.

Eftersom min externa hårddisk kraschade inte långt före vi gjorde slut så hade jag bara kopior på dom bilderna på våran gemensamma dator. Hann aldrig föra över dom till en annan dator innan han tog med sig den och stack.

Om du har den kraschade hårddisken kvar, kan det vara ett alternativ att försöka återställa bilderna via en dataräddningsfirma. Dyrare, men sannolikt enklare än att tjafsa med ett ex. Det kan vara värt ett försök.

en trasig extern hdd behöver inte vara trasig, det kan mycket väl bara vara skalet/sladd/kontakter som är sönder. Testa att plocka ur själva hdd'n och skaffa en docka till den.

Hur som helst - jag tror du kan anmäla honom för egenmäktigt förfarande om han skulle radera bilder ni lagt på hans dator under ert förhållande, och det kanske kan vara ett argument att hindra honom från att göra det :)
Skulle knappast leda nånstans.
Han kan förneka att bilderna överhuvudtaget existerat - ord mot ord, med andra ord.
Är inte precis troligt att en husrannsakan skulle ske för att kunna utreda huruvida bilderna ens funnits där utan nånting mer konkret än att nån påstår det.

Skulle knappast leda nånstans.
Han kan förneka att bilderna överhuvudtaget existerat - ord mot ord, med andra ord.
Är inte precis troligt att en husrannsakan skulle ske för att kunna utreda huruvida bilderna ens funnits där utan nånting mer konkret än att nån påstår det.

Självklart går inget att bevisa, men om TS påtalar för pojkvännen att han faktiskt begår ett brott genom att radera hennes bilder kanske han tänker om. Kanske inte så troligt, men ibland kan man väl hoppas på människans intresse för sunt förnuft och medmänslighet.

Det troligaste är dock tyvärr att bilderna raderas, eller hamnar på nätet (om det finns några som gör sig där). Sånt försöker man lagstifta mot, men med varierande framgång.

[...]
Det där med "mina" och "dina" nä rdet gäller bilder har flera olika perspektiv.

Lagen om upphogsrätt definierar skaparens rätt till verket i den mening att skaparen bestämmer vad som får göras med verket. Såsom publisering och annat.
Vad jag vet tar den lagen inte upp rätten att lagra kopior/förekomster av verket.
Digitala bilder på en dator är alltid kopior. Originalet (om man kan kalla det så) fanns en gång i primärminnet i en kamera. Och verket som sådant är än mer imateriellt än ettorna och nollorna på en hårddisk.

Om en tavelmålare säljer en tavla äger han fortfarande upphovsrätten till verket. Men själva tavlan (orignalet och enda kopian/förekomsten) har han sålt. Konstnären kan inte styra över ifall personen som köpte tavlan sedan säljer den vidare, kastar den på soptippen eller eldar upp den. Däremot får inte vem som helst göra dessa saker med den tavlan. INte ens konstnären som äger upphovsrätten har rätt att göra något med den sålda tavlan. Konstnären äger dock rätten att publisera fotografier föreställande tavlan, vilket inte tavelköparen får göra..

[edit]
En bättre liknelse är kanske en affisch av en popstjärna. Den finns tryckt i tusentals exemplar/kopior. Alla som köper affischen får använda den hemma i sitt rum. Och de får kasta bort den när de tröttnar på den. De får till och med måla mustascher på artistens överläpp om de vill. Men de har inte rätten till verket, och de får inte ta en ny kopia av bilden, och de får inte publisera bilden vidare.
[slut edit]

I ditt fall så anser jag att du hela tiden har ägt dina kopior på datorn, oavsett om ni ägde datorn tillsammans eller om den var hans. Oturligt nog var det dina enda kopior.
Det finns sannolikt lagrum att hänvisa till, men helt klart enklast är att göra som några beskrev. Utöva påtryckning via gemensamma kompisar och närstående.

Petter ...

Tråkig och svårlöst historia.

en trasig extern hdd behöver inte vara trasig, det kan mycket väl bara vara skalet/sladd/kontakter som är sönder. Testa att plocka ur själva hdd'n och skaffa en docka till den.

+1 på det! Bor du nära dalagränsen kan jag hjälpa dig, om du nu har den externa hårddisken kvar.

Sambolagen $3 och $8

Vad jag kan förstå gäller sambolagen i det här fallet, och (om lagen inte gjorts om) är nämnda dator bådas om den införskaffats till båda parters nyttjande. Att datorn står i hans namn har alltså ingen betydelse i så fall.

Håller helt med. Om jag förstått dig rätta så har datorn använts av er gemensamt och skall i sådana fall högst troligt ingå i en bodelning som någon av er kan begära enligt $8. Han kan inte säga nej till bodelning och i bodelningsdiskussionen kan du säkert förhandla om bilderna (under förutsättning att de finns kvar).

Lycka till!

Håller helt med. Om jag förstått dig rätta så har datorn använts av er gemensamt och skall i sådana fall högst troligt ingå i en bodelning som någon av er kan begära enligt $8. Han kan inte säga nej till bodelning och i bodelningsdiskussionen kan du säkert förhandla om bilderna (under förutsättning att de finns kvar).
Han kan däremot bestrida att datorn varit för gemensamt bruk, särskilt eftersom den är köpt i hans namn...
Hade det handlat om en soffa eller en diskmaskin hade det varit lite svårare för honom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar