[...]
Finns det några lagar om sånt här? För det är ju ändå MINA bilder som jag har tagit.
Det där med "mina" och "dina" nä rdet gäller bilder har flera olika perspektiv.
Lagen om upphogsrätt definierar skaparens rätt till verket i den mening att skaparen bestämmer vad som får göras med verket. Såsom publisering och annat.
Vad jag vet tar den lagen inte upp rätten att lagra kopior/förekomster av verket.
Digitala bilder på en dator är alltid kopior. Originalet (om man kan kalla det så) fanns en gång i primärminnet i en kamera. Och verket som sådant är än mer imateriellt än ettorna och nollorna på en hårddisk.
Om en tavelmålare säljer en tavla äger han fortfarande upphovsrätten till verket. Men själva tavlan (orignalet och enda kopian/förekomsten) har han sålt. Konstnären kan inte styra över ifall personen som köpte tavlan sedan säljer den vidare, kastar den på soptippen eller eldar upp den. Däremot får inte vem som helst göra dessa saker med den tavlan. INte ens konstnären som äger upphovsrätten har rätt att göra något med den sålda tavlan. Konstnären äger dock rätten att publisera fotografier föreställande tavlan, vilket inte tavelköparen får göra..
[edit]
En bättre liknelse är kanske en affisch av en popstjärna. Den finns tryckt i tusentals exemplar/kopior. Alla som köper affischen får använda den hemma i sitt rum. Och de får kasta bort den när de tröttnar på den. De får till och med måla mustascher på artistens överläpp om de vill. Men de har inte rätten till verket, och de får inte ta en ny kopia av bilden, och de får inte publisera bilden vidare.
[slut edit]
I ditt fall så anser jag att du hela tiden har ägt dina kopior på datorn, oavsett om ni ägde datorn tillsammans eller om den var hans. Oturligt nog var det dina enda kopior.
Det finns sannolikt lagrum att hänvisa till, men helt klart enklast är att göra som några beskrev. Utöva påtryckning via gemensamma kompisar och närstående.
Petter ...