ariadne skrev:
hej nu är jag här igen
jag har problem med ditt uttryck "hjälpa dom som kan mindre"
det innebär att de som inte är nybörjare är dom som kan och vet bäst. och så kan de hjälpa dom som inte kan. för de vet hur man ska göra, vad som är rätt.
jag kan missuppfatta dig och övertolka men jag är allergisk mot den uppdelningen. som jag ser det så ger och tar man kors och tvärs och jag har nog aldrig sett det som så att jag rycker in och hjälper en som kan mindre än mig. sen är det säkert så i praktiken ibland, att man gett några tips eller svar eller tankar som varit av betydelse, men jag kan nästan tycka att "hjälpa-tänket" är lite nedsättande. "dom som inte kan, dom måste vi som kan och vet hjälpa"
som om foto enbart bestod av konkret kunskap, där man blir bra om man bara har hela instruktionsboken.
jag förstår att det finns skillnader, att man kan ha mer eller mindre koll och vetskap om saker, men koll och vetskap är ju inte allt? i slutändan så handlar det ju om andra saker som jag ser det, om man utvecklas som fotograf eller inte. koll och vetskap kan vara ett steg på vägen, men det är ju bara en del av verktygen. hur bygget blir är upp till fotografen själv. det är som sagt inte fel att ge tips eller råd, absolut inte, men det handlar ju om så mkt mer tycker jag. tex vad man tycker om en bild, vad man känner inför en bild, vad man tänker inför en bild. annars skulle det ju vara menlöst för någon som har stor koll och vetskap att lägga upp bilder.
det finns erfarna fotografer som skulle behöva mkt mer "hjälp" än nybörjare som jag ser det, kanske inte vad gäller koll och vetskap, men andra saker.