Annons

Minska inflödet av kritikbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
bjornt skrev:
sällan läggs nya bilder under "utställning" (som ju alla kan göra).



Jag kan bara välja "kritikalbum", så för oss "standardmedlemmar" så har vi ju ingen anna plats att lägga bilder. I och för sig så är det inte så dyrt att uppgradera sig men man borde ändå kunna ha "utställning" som grundmedlem.
 
Man borde ändå kunna betala 100:-/år
Slå ut det per timme du är på fs.
Det motsvarar 3 billiga öl på ett år.

Teknik och bandbredd kostar ju en del

ok, du är bara 17 ser jag. Öl är inte tillämpligt ;)
3 Cola.
 
Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Jag anser att vi alla som är medlemmar på fs har påtagit oss att hjälpa dom som kan mindre än vi själva. Detta i utbyte mot att vi själva får hjälp.

Det innebär inte att vi inte har ett eget ansvar, och som Stefan säger, en del av det ansvaret tar man genom att lägga upp bilden. Att våga lägga upp den kan vara ett stort och tungt steg för många.

hej nu är jag här igen

jag har problem med ditt uttryck "hjälpa dom som kan mindre"

det innebär att de som inte är nybörjare är dom som kan och vet bäst. och så kan de hjälpa dom som inte kan. för de vet hur man ska göra, vad som är rätt.

jag kan missuppfatta dig och övertolka men jag är allergisk mot den uppdelningen. som jag ser det så ger och tar man kors och tvärs och jag har nog aldrig sett det som så att jag rycker in och hjälper en som kan mindre än mig. sen är det säkert så i praktiken ibland, att man gett några tips eller svar eller tankar som varit av betydelse, men jag kan nästan tycka att "hjälpa-tänket" är lite nedsättande. "dom som inte kan, dom måste vi som kan och vet hjälpa"

som om foto enbart bestod av konkret kunskap, där man blir bra om man bara har hela instruktionsboken.

jag förstår att det finns skillnader, att man kan ha mer eller mindre koll och vetskap om saker, men koll och vetskap är ju inte allt? i slutändan så handlar det ju om andra saker som jag ser det, om man utvecklas som fotograf eller inte. koll och vetskap kan vara ett steg på vägen, men det är ju bara en del av verktygen. hur bygget blir är upp till fotografen själv. det är som sagt inte fel att ge tips eller råd, absolut inte, men det handlar ju om så mkt mer tycker jag. tex vad man tycker om en bild, vad man känner inför en bild, vad man tänker inför en bild. annars skulle det ju vara menlöst för någon som har stor koll och vetskap att lägga upp bilder.

det finns erfarna fotografer som skulle behöva mkt mer "hjälp" än nybörjare som jag ser det, kanske inte vad gäller koll och vetskap, men andra saker.
 
"Hjälpa dom som kan mindre" innebär exakt vad som står att hjälpa dom som kan mindre. Det står inget om nybörjare, hur länge man fotat, eller hur länge man vart på fotosidan. Det står heller inget om vilken typ av medlemskap man har.

Du får ursäkta att jag störs väldigt på din tolkning som var så fri att du förändrade innehållet.

Men jag blir snart lugn igen!
 
jag tolkade det som att du syftade till just
" nybörjare" , med tanke på vad som skrivits innan i tråden. om det ej var så, så tolkade jag fel
 
ariadne skrev:
hej nu är jag här igen

jag har problem med ditt uttryck "hjälpa dom som kan mindre"

det innebär att de som inte är nybörjare är dom som kan och vet bäst. och så kan de hjälpa dom som inte kan. för de vet hur man ska göra, vad som är rätt.

jag kan missuppfatta dig och övertolka men jag är allergisk mot den uppdelningen. som jag ser det så ger och tar man kors och tvärs och jag har nog aldrig sett det som så att jag rycker in och hjälper en som kan mindre än mig. sen är det säkert så i praktiken ibland, att man gett några tips eller svar eller tankar som varit av betydelse, men jag kan nästan tycka att "hjälpa-tänket" är lite nedsättande. "dom som inte kan, dom måste vi som kan och vet hjälpa"

som om foto enbart bestod av konkret kunskap, där man blir bra om man bara har hela instruktionsboken.

jag förstår att det finns skillnader, att man kan ha mer eller mindre koll och vetskap om saker, men koll och vetskap är ju inte allt? i slutändan så handlar det ju om andra saker som jag ser det, om man utvecklas som fotograf eller inte. koll och vetskap kan vara ett steg på vägen, men det är ju bara en del av verktygen. hur bygget blir är upp till fotografen själv. det är som sagt inte fel att ge tips eller råd, absolut inte, men det handlar ju om så mkt mer tycker jag. tex vad man tycker om en bild, vad man känner inför en bild, vad man tänker inför en bild. annars skulle det ju vara menlöst för någon som har stor koll och vetskap att lägga upp bilder.

det finns erfarna fotografer som skulle behöva mkt mer "hjälp" än nybörjare som jag ser det, kanske inte vad gäller koll och vetskap, men andra saker.

Anna, jag vet att detta har tagits upp förut, men det är lite jobbigt att läsa dina inlägg när du bara använder små bokstäver. Särskilt när inläggen är så här långa. Det blir bara en enda stor textmassa, det är synd då jag vet att du skriver tänkvärda inlägg.

//David
 
D76 skrev:
Anna, jag vet att detta har tagits upp förut, men det är lite jobbigt att läsa dina inlägg när du bara använder små bokstäver. Särskilt när inläggen är så här långa. Det blir bara en enda stor textmassa, det är synd då jag vet att du skriver tänkvärda inlägg.

//David

Åkej. Jag får väl börja med stor bokstav här i forumet då.

Känner mig helt vuxen.

Obs! Jag kan få återfall.
 
Hustomten skrev:
Jag anser att vi alla som är medlemmar på fs har påtagit oss att hjälpa dom som kan mindre än vi själva..
Det du menar är alltså att om man väljer att inte hjälpa "de som kan mindre" så har man inte fullgjort sina åtagande som medlem på fotosidan?

Då blir rimligen kontentan av din uppfattning att en sån person bör uteslutas som medlem på fotosidan..

Min uppfattning är att man som medlem på fotosidan inte har åtagit sig mer än det som står i reglerna....sen att det (givetvis) är önksvärt att man hjälper andra är en annan sak.
Hustomten skrev:
Detta i utbyte mot att vi själva får hjälp.
Det är väl inte minst där det ofta brister rejält när man kommenterar nybörjarbilder...får man något tillbax så är det ofta en ilskan kommentarer om att deras bild minsann är perfekt. "kom inte här och kritisera min fina kattbild din elaking!!!" (japp..ofta med tre utropstecken)

Det är tveklöst betydligt mer givande att kommentera bilder som tagits av duktiga fotografer...att folk är medvetna om det syns oxå av statistiken.
 
Hustomten skrev:
Det innebär inte att vi inte har ett eget ansvar, och som Stefan säger, en del av det ansvaret tar man genom att lägga upp bilden. Att våga lägga upp den kan vara ett stort och tungt steg för många.
Poängen jag ville ha fram här är att man inte ska räkna med (eller har rätt att förvänta sig) att bara för att man lägger upp en bild på fotosidan så ska man få massor av bra kommentarer, bara sitta med armarna i kors och vänta.

Är man därimot aktiv (tar ansvar), söker information och kommenterar andras bilder så är det högst troligt att man får en massa hjälp...och då har man oxå förtjänat det (!)
 
Senast ändrad:
Hagwall skrev:
Jag kan bara välja "kritikalbum", så för oss "standardmedlemmar" så har vi ju ingen anna plats att lägga bilder. I och för sig så är det inte så dyrt att uppgradera sig men man borde ändå kunna ha "utställning" som grundmedlem.
Inget att sörja över...förstår inte vad poängen med "utställningar" är överhuvudtaget.

Om "utställningar" vore en separat grej, skiljt från kritikbildskvoten så vore det en annan grej...som det är nu, inte 17 skulle jag (iaf) ta bort kritikbilder för att få plats med bilder i ett tämligen osynligt och anonymt "utställning".
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.