Annons

Minska inflödet av kritikbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Av de siffror du presenterar tycker iaf jag att det är en tydlig trend med nedåtgående kommenterande. En kommentar per bild i snitt tycker jag är rätt mycket, men viktigare är ju trots att allt att trenden är nedåtgående. Detta är ett stort och växande problem.

Att det varierar stort är däremot svårare att ha koll på varför eftersom det kan beror på tillfälligt mindre uppladdningar likaväl som mindre antal kommentarer...

/Maverick
 
sagan skrev:
..jag kollade statistiken och fick fram följande siffror:

Juli 2002:
4.44/kommentarer per bild, i snitt.

Juli 2003:
4.33/kommentarer per bild, i snitt.

Juli 2004:
3.77/kommentarer per bild, i snitt.


Åh andra sidan var det riktigt högt i april i år..6.5 (!)

I april 2003 var det endast 3.5..

och i april 2002 låg det på 5.

Det varierar rätt mycket från månad till månad..kan inte se någon direkt koppling till fler bilder = färre kommentarer.

Tittar man på enbart juli så har kommentarsfrekvensen minskat med lite drygt 15% sedan 2002.

Tror inte heller minskningen beror på antalet bilder. Tycker inte det är såvärst krångligt att hitta bilder jag vill kommentera av de som kommit in under en dag.

Pratade med en annan medlem här och hans intryck var att mängden semesterbilder, husdjursbilder och andra vardagsbilder har ökat rejält. Vet inte om det stämmer men jag är böjd att hålla med. Men är det på det viset så kan det kanske vara en anledning till att kommentarslustan minskat?

/Johan
 
Ingen aning om det är mer eller mindre semesterbilder.

Tycker att statistiken Kim tog fram visar att det blivit en höna av en fjäder.
 
Maverick skrev:
En kommentar per bild i snitt tycker jag är rätt mycket, men viktigare är ju trots att allt att trenden är nedåtgående. Detta är ett stort och växande problem.
Märklig slutsats..det stämmer ju endast för Juli, i april var det fler kommentarer (per bild) än någononsin och det "trots" massor av bilder (7500)...i april 2003 var det endast 2800 bilder men ändå betydligt färre kommentarer per bild.

Det varierar ganska kraftigt månad för månad...nästa månad kan det mycket väl vara betydligt högre siffror än i juli.
 
Oktober 2004 har ju inte kommit än ;-)

Men januarisiffrorna är följande:

2002 snitt: 2.3
2003 snitt: 4.2
2004 snitt: 4.1
 
Siffror hit och siffror dit, kul med siffror ibland. Här kommer mer siffror för de senaste 30 dagarna, totalt 7048 bilder (kl 15:30 idag 5:e augusti):

0 kommentarer: 23% (1648)
1 kommentar: 24% (1721)
2 kommentarer: 16% (1161)
3 kommentarer: 11% (782)
4 kommentarer: 7% (521)
5 kommentarer: 5% (327)
6 kommentarer: 3% (219)
7 kommentarer: 2% (129)
8 kommentarer: 2% (121)
9 kommentarer: 1% (79)
10 kommentarer: 1% (70)
11 kommentarer: 1% (49)
12 kommentarer: 1% (48)
13 eller fler: 2% (173)

Men statistik säger inte allt som bekant.

Och jag tycker nog att tråden svävat iväg lite från ämnet.

Min mening med att starta tråden var inte att skapa detta munhuggeri även om jag misstänkte att det kunde bli så här.
 
Enligt AnnaKarins siffor ger det att nästan hälften får 0-1 kommentar. Det är väl ändå ganska uselt?

/Johan
 
Det visar ju tydligt vilket intresse bilden skapar...helt naturligt att folk inte kommenterar ointressanta bilder.

Det är inget nytt att många bilder får få/inga kommentarer.
 
Det beror ju på vad man anser är nytt iofs. Men när jag gick med kunde jag få tre - fyra kommentarer per bild och som i regel var ganska matnyttiga.

Idag får jag vara glad om jag får en kommentar och ännu gladare om den hjälper mig framåt...

Så sen sidan öppnade har det klart blivit mycket sämmre, eller oxå har jag blivit sämmre fotograf men det är så negativt att tänka så.

/Maverick
 
Och det är alla de där med 0 kommentarer som jag så gärna skulle vilja kommentera, men blotta mängden gör att jag ger upp innan jag ens börjat. Ja, även om bilden är ointressant för mig personligen så vill jag försöka ge en kommentar. Men, det är långt ifrån alla okommenterade bilder som är ointressanta och/eller dåliga. Förvånansvärt många är riktigt bra, men drunknar helt enkelt i bildflödet.

Nej, det är inget nytt att många bilder inte får någon kommentar. Men jag tycker trots det inte att det är ok.
 
En till grej är ju att det förmodligen är alla "dåliga" och/eller ointressanta bilder som bäst behöver en kommentar.
 
Så sant. Om vi inte tar oss i kragen och kommenterar "ointressanta" och dåliga bilder så kommer ju ingen utvecklas på fs. Och huvudsyftet med fs är väl att vi skall utvecklas.
 
Hustomten skrev:
Hur stor möjlighet har
Kajsa, som lagt upp en av dessa bilder (på sin katt), att få en kommentar. Hur hjälper vi Kajsa att utvecklas och göra bättre bilder på katten?

Får hon hjälp idag?
Det största ansvaret för att utvecklas..(faktiskt hela ansvarat) har "Kajsa" själv..
Om man är i den situationen att man lägger upp en kattbild och vill lära sig att ta "bättre" bilder men inte får några kommentarer på sin upplagda (katt)bild så finns det ett utmärkt sätt att lära sig av andra iaf..
Nämligen att läsa kommentarerna på de 1000-tals andra kattbilderna...det finns garanterat många bra tips att läsa där (!)

Vill man ha kommentarer på sin bild så är det ett utmärkt tips att kommentera andras kattbilder..för de personerna är garanterat mer benägna att kommentera kattbilder.

Jag tycker inte man kan (eller bör) lägga över ansvaret på sin egen utvecklig på andra.
 
Hustomten skrev:
Så sant. Om vi inte tar oss i kragen och kommenterar "ointressanta" och dåliga bilder så kommer ju ingen utvecklas på fs.
Jag ser inte hur resultatet skulle bli att ingen utvecklas p.g.a. att de mest ointressanta bilderna får få eller inga kommentarer..mycket konstig slutsats..alla vet ju att det inte stämmer...mängder av fotografer som utvecklas tack vare FS...jag själv inräknad.

Väldigt många (1000-tals) nybörjarbilder får faktiskt bra kommentarer...det är inget som ska "börjas med"...(men givetvis är det bra om fler orkar ge bra kommentera på nybörjarbilder).

Jag har kommenterat åtminstone 5000 (lågt räknat) nybörjarbilder genom åren (tycker nog att jag dragit mitt strå till stacken mer än väl)...ett till största delen otacksamt jobb..mest sura miner och "jag vill minsann ha bilden så här!"...är rätt trött på det.

Fast det är väldigt givande när de lyssnar och visar att de tar till sig kritiken/förslagen..vilket tyvärr inte är allt för ofta..

Vill en nybörjare verkligen ha hjälp med att ta bättre bilder så är jag mer än villig att hjälpa till...det är bara kul att få hjälpa någon att utvecklas...men det är inte kul att få massa sura kommentarer tillbax (!) eller att de bara tar bort bilden om man inte skriver "åh...vilken söt katt!" omedelbart efter man skrivit en lååång kommentar om hur bilden kan förbättras...vilket tyvärr ofta är fallet (!)


Hustomten skrev:
Och huvudsyftet med fs är väl att vi skall utvecklas.
Absolut.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Det största ansvaret för att utvecklas..(faktiskt hela ansvarat) har "Kajsa" själv..

Vill man ha kommentarer på sin bild så är det ett utmärkt tips att kommentera andras kattbilder..för de personerna är garanterat mer benägna att kommentera kattbilder.

Jag tycker inte man kan (eller bör) lägga över ansvaret på sin egen utvecklig på andra.

Men ett steg i det ansvaret har man ju tagit genom att bli medlem på fotosidan och lägga upp kritikbilder..
 
Jag anser att vi alla som är medlemmar på fs har påtagit oss att hjälpa dom som kan mindre än vi själva. Detta i utbyte mot att vi själva får hjälp.

Det innebär inte att vi inte har ett eget ansvar, och som Stefan säger, en del av det ansvaret tar man genom att lägga upp bilden. Att våga lägga upp den kan vara ett stort och tungt steg för många.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.