Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minska inflödet av kritikbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaKarin

Aktiv medlem
Jag har haft en fundering ett tag nu. Tänker berätta om den för er här. Säkert många som inte håller med. För min fundering går ut på att minska inflödet av kritikbilder (obs alltså inte det totala bildinflödet utan bara kritikbilder).

Så här: Det skulle gå att ladda upp hela veckokvoten till kritikalbum på en gång precis som idag. Men, varje medlem skulle bara få visa upp 1 ny bild om dagen (eller kanske t o m inte mer än 1 bild i veckan?) för kritik. Kanske kan styras genom att hänga på ett publiceringsdatum och eller någon annan markering på varje bild.

Nu är det nog många som opponerar sig, men jag ska förklara varför jag föreslår detta: Jag drunknar i alla nya bilder när jag känner för att ge lite kommentarer. Jag tappar all lust och energi för att kommentera när jag ser alla dessa många hundra bilder. Samtidigt som jag ju tycker det är kul att kommentera.
 
Jag är inne på samma linje som du AnnaKarin. Jag tror att den ökning som blivit i inflödet på senare tid bidrar till att fler än du och jag "storknar" och att det bidrar till att antalet kommentarer minskar - inte minst för nya okända medlemmar.
 
Det låter helbra - det verkar som att många lägger upp bilder främst i utställningssyfte och inte är intresserade av kritik på just den bilden - men sällan läggs nya bilder under "utställning" (som ju alla kan göra).

Tycker inte alls det är oresonligt att låsa så att man max får ladda upp 1 bild/vecka till kritikbedömning, men "hur många som helst" (dvs hur många man betalat för via sitt medlemskap) till utställning.
 
Kanonbra idé

Håller med om att det borde finnas begränsningar så att man får visa upp max 1 kritikbild/vecka, på samma sätt som i gratismedlemskapet.

En av de bättre idéerna på länge, tycker jag.

/Håkan
 
bjornt skrev:
- men sällan läggs nya bilder under "utställning" (som ju alla kan göra).
Det är bara silver och guldmedlemmar som kan lägga upp bilder i "utställning".
hakanv skrev:
Håller med om att det borde finnas begränsningar så att man får visa upp max 1 kritikbild/vecka, på samma sätt som i gratismedlemskapet.
Varför ska man då betala?
 
Hustomten skrev:
Jag tror att den ökning som blivit i inflödet på senare tid bidrar till att fler än du och jag "storknar" och att det bidrar till att antalet kommentarer minskar - inte minst för nya okända medlemmar.
Antalet kommentarer har inte minskat.
 
Skulle räcka för mig

sagan skrev:


Varför ska man då betala?


Med t.ex. bronsmedlemskapet kan man även:
- lägga till bilder i radannonser
- skapa bokmärken
- skapa bevakningar

vilket kanske räcker för de flesta, vad vet jag? Skulle räcka för mig i alla fall.

/Håkan
 
Hur vore det att ha kvar listan och sökmöjligheten över nyinkomna bilder (Annars skulle man väl måsta paja sökmotorn, och det vill vi väl inte?), men lägga till en funktion liks Photo.net:s "Critique Requests", dvs. att varje fotograf kan lägga in en bild (kanske 2 eller 3 för betalande) per vecka som visas i en speciell kritiklista?

Det vore väl ändå det bästa av alla världar. - Både en koncentrerad lista med begränsat flöde och den gamla listan över samtliga nyinlagda bilder för den som vill gräva i den?
 
Jag personligen fotograferar varje ledig stund och har ofta många olika bilder med nya idéer och tankar som jag gärna vill ha åsikter och funderingar kring. Skulle jag då bara få lägga upp en bild per vecka skulle jag aldrig ha chansen att få alla dessa bilder bedömda. Det är för detta jag betalar 300 kronor per år.

Om veckokvoten ska minskas tycker jag isf att guld- och silvermedlemmar ska ha möjligheten att ladda upp åtminståne fem bilder per vecka, men begränsat till max en bild per dygn.
 
Re: Skulle räcka för mig

hakanv skrev:
Med t.ex. bronsmedlemskapet kan man även:
- lägga till bilder i radannonser
- skapa bokmärken
- skapa bevakningar

vilket kanske räcker för de flesta, vad vet jag? Skulle räcka för mig i alla fall.

/Håkan
Jag kan inte se att det skulle vara tillräckligt för att motivera en kostnad på 300/år (silver).
 
LeadHead skrev:
Hur vore det att ha kvar listan och sökmöjligheten över nyinkomna bilder (Annars skulle man väl måsta paja sökmotorn, och det vill vi väl inte?), men lägga till en funktion liks Photo.net:s "Critique Requests", dvs. att varje fotograf kan lägga in en bild (kanske 2 eller 3 för betalande) per vecka som visas i en speciell kritiklista?

Det vore väl ändå det bästa av alla världar. - Både en koncentrerad lista med begränsat flöde och den gamla listan över samtliga nyinlagda bilder för den som vill gräva i den?

Det var i princip så jag tänkte mig AnnaKarins förslag. Man kan ladda upp som nu, men bara begära kritik få ett färre antal.

Då får vi en hanterlig mängd bilder att kommentera. Kommentatören slipper "storkna" och ALLA har större möjlighet att få sin/sina bilder kommenterade.
 
Om man skulle göra tvärtom då?
Gratismedlemskapet har bara tillgång till ett utställningsalbum och ingen förändring för betalande medlemmar.

Om man verkligen vill ha kritik på sin/sina bilder och utveckla sin fotografering så är det klart värt en hundring.
 
Söderlund skrev:
Om man skulle göra tvärtom då?
Gratismedlemskapet har bara tillgång till ett utställningsalbum och ingen förändring för betalande medlemmar.

Om man verkligen vill ha kritik på sin/sina bilder och utveckla sin fotografering så är det klart värt en hundring.

BRA!
 
Söderlund skrev:
Om man skulle göra tvärtom då?
Gratismedlemskapet har bara tillgång till ett utställningsalbum och ingen förändring för betalande medlemmar.

Om man verkligen vill ha kritik på sin/sina bilder och utveckla sin fotografering så är det klart värt en hundring.

Det där tycker jag var ett mycket rimligt förslag. Dock tycker jag fortfarande att man kan begränsa uppladdningen för betalande till en bild per dygn. Det är lite jobbigt att hinna med när någon laddar upp sju bilder på en gång.
 
:D:O:V:E: skrev:
Det där tycker jag var ett mycket rimligt förslag. Dock tycker jag fortfarande att man kan begränsa uppladdningen för betalande till en bild per dygn. Det är lite jobbigt att hinna med när någon laddar upp sju bilder på en gång.

Brukar du kommentera alla 7 bilderna när någon ladder upp 7 st? Välj istället att kommentera en av dom vetja.
 
mikj skrev:
Brukar du kommentera alla 7 bilderna när någon ladder upp 7 st? Välj istället att kommentera en av dom vetja.

Det var väl ändå ett ganska självklart påpekande? Jag brukar kunna kommentera flera av bilderna ibland om jag känner för det. Grejen är att bilderna lätt "försvinner" i sig själva om det är sju liknande bilder i rad.
 
Jag förstår inte varför vi ska införa begränsingar.

Det kommer alltid att finnas bilder som inte får kommentarer.

Det förslag ni har om att minska antalet bilder drabbar alltså bara betalande medlemmar ?

Håller med Kim där ! "varför ska jag då betala ?"


Tror inte att jag kommenterar mera bara för att jag får lägga upp bilder mindre ofta, snarare tvärt om :/
 
Söderlund skrev:
Om man skulle göra tvärtom då?
Gratismedlemskapet har bara tillgång till ett utställningsalbum och ingen förändring för betalande medlemmar.

Om man verkligen vill ha kritik på sin/sina bilder och utveckla sin fotografering så är det klart värt en hundring.

Mitt förslag skulle då vara att lägga den hundringen på ett medlemskap i en fotoklubb där åtminstone jag har fått både bättre och mer adekvat kritik. Utav alla de kommentarer jag fått så är det ett ytterst fåtal som faktiskt hjälpt mig att komma vidare. Därför kommer ett betalande medlemskap aldrig bli aktuellt för mig på denna sida.

I fotoföreningen får jag däremot ständigt bra kritik, läs konstruktiv, av delsa gammla yrkesfotografer men också vanliga intresserade amatörer. Det är mer prat om bild och mindre prat om teknik och framförallt så lyckas de skilja på motiv och bild.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.