Annons

Minolta: Skillnad på blixtmodeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

freolo

Aktiv medlem
Hallå!
Jag är ute efter en blixt till min nya fina kamera. Jag ser dock ständigt att det finns olika benämningar. Ibland med (D) och ibland utan.

- 5600HS D
Har jag hört att den bara finns med D

- 3600HS
Har jag sett benämningar både med och utan D

Är det samma blixt eller finns det 3600HS utan (D).

/Fredrik, som har letat på forumet men inte hittat en klargörelse i frågan.

Båda modellerna har nog funnits utan D, men det är de med D i beteckningen som Du ska ha till Minoltas digitala kameror!

/Christer

Jag har läst på en tråd angående 5600HS D att det bara finns (D)-modeller på 5600HS.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44545&highlight=5600HS
Andreas Långström skrev:
Alla 5600HS har varit (D) -versioner. Det fanns dock en 5400HS som är en generation äldre. Innan dess fanns det en 5400xi. 5200i innan dess och de första av de stora AF-blixtarna hette 4000.

Men om det är så att det finns 5600HS både med och utan (D) så undrar jag givetvis vad som är skillnaden mellan dessa?

Gäller detta både 3600 och 5600??

/Fredrik

Ur användarsynpunkt är det så att styrningen av mängden blixtljus inte fungerar med Minoltas digitala modeller om de inte har tillägget D i modellbeteckningen. Vad det rent tekniskt innebär kan jag inte redogöra för, en annan teknisk lösning helt enkelt...
/Christer

Blixt javisst

Dynax 5D
Operation: Flash

Which conventional Maxxum/Dynax flash units can be used with this camera? |

PROGRAM FLASH 3600HS(D), PROGRAM FLASH 5600HS(D), PROGRAM FLASH 2500(D), MACRO RING FLASH1200, MACRO TWIN FLASH2400 can be controlled automatically. For use of Macro ring flash, the macro flash controller which is sold separately is necessary.

For the other Alpha flashes than the above, HS, Xi, i series, are not controlled automatically. The flash is set to fill-flash mode. ex. PROGRAM FLASH 5400HS / PROGRAM FLASH 5400Xi / PROGRAM FLASH 3500Xi / PROGRAM FLASH 2000Xi / PROGRAM FLASH 5200i / PROGRAM FLASH 3200i / PROGRAM FLASH 2000i / PROGRAM FLASH 4000AF(*) / PROGRAM FLASH 2800AF(*) / PROGRAM FLASH 1800AF(*)
· The flash shoe adapter FS-1100 is necessary for PROGRAM FLASH 4000AF, PROGRAM FLASH 2800AF and PROGRAM FLASH 1800AF

D står inte för digital utan för aDi en mätning av blixtljuset som kombineras med avståndsinformation från ett D märkt objektiv.

Tyvärr så kan inte de digitala kamerorna mäta det ljus som studsar mot filmplanet vid en exponering, de använder en förblixt.

Denna förblixt, som ofta ger den Du fotar chansen att blunda, mäts upp av kameran och med detta så bestäms hur starkt blixten skall avfyras.

Ett lite tråkigt system som dessutom inte verkar ha varit rätt justerat på blixtarna, Minolta har varit tvungna att justera äldre modeller av 5600 HSD och 3600 HSD för att ge rätt dos förblixt.

Hoppas jag gett dig ett användbart svar

/Jörgen

Jag blev mycket klokare! Men jag vet inte om det hjälpte mig i att få veta om det finns en blixt som heter "3600HS (D)" eller om den finns ytterligare en modell som heter "3600HS" (utan D).

Jag har nämligen fått en känsla av att 5600HS och 5600HS(D) är samma blixt när dessa åternämns i forum, radannonser, etc. Stämmer det??

Men eftersom jag är ute efter en som har (D) på slutet så är jag nyfiken om det går att köpa fel blixt. Alltså, går det att köpa en blixt som heter 5600HS och 3600HS (alltså utan D)?

/Fredrik, som egentligen inte har tillräckligt med pengar för en 5600HS D...

Hej!

Varför inte skicka ett mejl till KM och fråga?

Själv har jag har beställt en 5600HSD från B&H som kommer imorgon. kostar 299$ där ( 2300:- ) allt som allt slutade notan på 5700:- men då beställde jag en domke F-2 väska, postman strap, oc-kabel, omnibouncer och 2 filter oxå. Sparde ungefär 2500:- mot att köpa det på Scandinavian photo.

Mvh

Peter

Alltså, går det att köpa en blixt som heter 5600HS och 3600HS (alltså utan D)?

Jag tror att det är åtminstone 2 år sedan de modellerna ERSATTES. Det är nog bara begagnat Du kan råka köpa fel. I Forum kanske man inte alltid orkar skriva alla bokstäver, man avser säkert de nya modellerna. De gamla finns inte så mycket att diskutera om relaterat till D7D.

/Christer
som har båda D-modellerna och jag har justerat båda hos Minolta (båda är mer än 1 år gamla).

Minolta 3600/5600 enbart som (D)

hazard skrev:
Som jag skrev i den tråd som citeras ovan, så kolla på http://www.mhohner.de/minolta/flashes.php så framgår det vilka minoltablixtar som finns/har funnits.

/Andreas

Jag har inte lyckats at hitta någon ENBART 3600 HS eller 5600 HS. Länken ovan verkar ju bekräfta detta.

3600 och 5600 verkar enbart finnas som (d) modell.

Om Du funderar på 3600 så kom ihåg att man har tagit bort mycket på 3600 jämfört med 5600.

Ingen ställbar manuell funktion, ingen testknapp, ingen modelleringsblixt, ingen stroboskopfunktion.

Av dessa funktioner så var det egentligen bara möjligheten att avfyra blixten med en testknapp som jag saknade på min 3600. Nu har jag bägge, men använder bar min 3600 när jag behöver dubbla blixtar, annars så kör jag 5600. De andra kan dock var kul att ha.

2300:- för 5600HS är billigt, ungefär vad en 3600HS kostar i sverige.

5600HS är ju dessutom kraftigare och det är ju aldrig fel.

Köp det Du tycker att Du har råd med, titta eventuellt på några pirater, men de kan ju också lida av lite begränsningar. Sunpak har väl någon som klarar wireless m.m Sigma tror jag också har en modell, Metz har väl också någon.

Om jag skulle välja idag så tog jag nog hellre 2 st Sigma istället för en 5600HS. Men jag har inte provat Sigman, så jag vet inte hur kompatibel den är.

/Jörgen

Re: Minolta 3600/5600 enbart som (D)

jorgen.hubner skrev:
Ingen ställbar manuell funktion, ingen testknapp, ingen modelleringsblixt, ingen stroboskopfunktion.
/Jörgen

Det jag ser som den största skillnaden är kraften & att 3600 bara går att vrida i en ledd, upp & ner & inte åt sidan. Det sista mycket viktigt när man tar höjdformatsbilder!

//Larsa

Hej!
Det som jag är mest intresserad av är att kunna använda en blixt som man kan rikta upp i taket. Den behöver varken vara stark eller ha många finesser. Den ska vara billig och fungera. Jag önskar gärna också att man kan fjärrstyra den.

Som Larsa tidigare nämnt: Man kan inte vrida 3600HS i sidled om man vill ha stående bilder. Det kan 5600HS. Är det medvetet från KM sida tro? Att man ska vilja ha det dyraste...

/Fredrik, som blir ruinerad när jag idag hämtar ut mitt 12-24mm...

Vridbarhet

.Z. skrev:
Det jag ser som den största skillnaden är kraften & att 3600 bara går att vrida i en ledd, upp & ner & inte åt sidan. Det sista mycket viktigt när man tar höjdformatsbilder!

//Larsa

Mycket riktigt Larsa, det var något som jag missade.

Piraterna är ju vridbara vad jag kommer ihåg.

/Jörgen

Jag tycker att du ska glömma 3600 & i stället välja mellan 5600 & Sigmas blixt som nämnts tidigare.

Problemet med Sigman är att du får söka lite på nätet om huruvida det finns kompatibilitetsproblem, rykten om detta har gått men jag vet inte jag med tanke på alla problem folk verkar ha på nätet;-)

5600 är annars fin & kraftigare än Sigman, den senare är dock mer prisvärd. Jag har en äldre 5600 som jag kör på min D7D & den underexponerar konstant 1 steg vilket kan kalibreras av KM.

Nu bryr jag mig dock ej då jag ändå alltid underexponerar blixten ngt p.g.a. att jag tycker att det ofta blir väl sterilt med max, detta gäller alla kamerasystem jag haft. Nu kör jag +0,5 på D7D:n & är nöjd då det verkar ge ca -0,5 i realiteten.

Ska tillägga att jag alltid blandar blixt & befintligt ljus då jag är totalt allergisk mot rena blixtbilder & möjligheten till blandning är ju mycket stor nu sedan jag köpte min D7D & kan ställa upp känsligheten rejält, körde 7i innan :)

Ska även tillägga att de nya 5600:eek:rna är kallibrerade för att gå perfekt med D7d & D5D...

//Larsa

Data för Sigma EF 500 DG Super

Här kommer en tråd om blixten, visserligen för Canon:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39765&highlight=sigma+ef+500+minolta

Blixten stödjer inte:

- sync på 2:a ridån.
- röda ögon reduktion

Här hittar du manualen för blixten:

http://www.sigma-photo.com/flashes/manuals/F14MA.read.first.pdf

http://www.sigma-photo.com/flashes/manuals/F08MA.pdf

Kan Du köpa en 5600HS för 2300:00 köp den, om Du kan acceptera bristerna med Sigman köp den.

Det är ju en hel del som använder denna och verkar vara nöjda med den.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar