Annons

Minolta Dynax 7

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller det du frågar om, Mikael, så är det knappast någon större skillnad i värde mellan Dynax, Maxxum och Alpha. Möjligen att det skulle kunna vara risk för att Alpha-serien ev. skulle kunna ha all display-text enbart på japanska. Är den märkt Maxxum kan möjligen, möjligen någon framtida köpare (om/när du gör dig av med den) vara benägen att inte betala riktigt lika mycket som för en europeisk Dynax-variant.

Dynax 7 innehåller en del avancerade funktioner, och några som den är helt ensam om. Standardmodellen har ett minne för de 7 senaste filmrullarna man tagit, där datum, slutartid, bländare, brännvidd (har för mig att det använda objektivet ska vara ett D-objektiv för att brännvidden ska kunna registreras) och exponeringsmode (vad jag kommer ihåg i huvudet). Ltd-varianten kan lagra data för fler filmer (tror att det var 18 eller så).

Jag tycker att det är avsevärda skillnader mellan Maxxum 60 (fanns bara på USA-marknaden ifall jag inte missminner mig - hmmm, det kanske jag gör...) och 7. Men 60:an är definitivt inte någon dålig kamera. Fast Dynax 7 och 9 är enligt min mening de två bästa analoga 135 kameror i kamerahistorien, och har väl redan uppnått kultstatus. Efter dessa anser jag att Nikons hela F-serie kommer - och sedan alla övriga... :)
...
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är avsevärda skillnader mellan Maxxum 60 (fanns bara på USA-marknaden ifall jag inte missminner mig - hmmm, det kanske jag gör...) och 7.
Ja, Maxxum 60 fanns inte på någon marknad. Av någon anledning blev Alpha 60/Dynax 60 (steget under 7-familjen) dekaltrimmad till Maxxum 70 på den amerikanska marknaden.
 
Från forumreglerna

Språk, personangrepp, uppvigling

Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc.......

http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm


Trist att flera i denna tråd inte respekterar detta! VIsst vill vi ha en positiv och trevlig ton på fotosidan!?!?!?
 
Mitt svar var på en påpekan, från både Bengf och micke011!

Hade du inte själv en åsikt, om nivån på texten?
Du skrev:
" Det finns en bra knapp - <Förhandsgranska inlägg> ”
Varför tar just Du åt Dig och känner ett behov av att ripostera och "försvara Dig"? Trampade jag på en av Dina ömmande tår - eller träffade det mitt i skrovet? Skulle Du kunna tänka Dig följande tolkning - "Alla" borde tagga ner en aning?, dvs. uppmaningen var riktad till alla och envar, men ingen särskilld. Finns det synsättet på Din karta?

Jusr for the record - var finns mina åsikter uttryckta? Jag har bara anvisat ett enkelt hjälpmeddel för att "tänka efter före".

PS Det finns stavfel insmugna - ifall Du känner för att korrigera det :D
 
Väldigt trist ton åtminstone i början av den här tråden.

Jag håller inte alls med om att inte finns bra eller dåliga kameror. Självklart finns det skillnader och det är helt irrelevant om man är en skicklig fotograf eller inte. Såklart gäller att det inte är kameran som gör bilden osv., men det går alldeles utmärkt att utvecklas som fotograf med bra utrustning också.

Minolta Dynax 7 är en mycket bra kamera! En av de allra bästa 135-kamerorna någonsin.

Jag har en Dynax 7 Limited som jag ev. vill sälja tillsammans med Minolta 25-105 AF.


Dynax7-Limited-Fram.jpg

Dynax7-Limited-Bak.jpg


Limited-versionen är en begränsad specialupplaga med numrerade ex. för att den blev utsedd till EISA camera of the year 2002. Något uppdaterad firmware, utrymme för metadata för fler filmer mm., men framförallt så är den lite lyxigare med guldpläterade kontakter och logga. Såldes också i ett kit med ett betydligt bättre objektiv, AF 24-105/f3.5-4.5. Förutom detta så var den också paketerad som ett samlarobjekt i en exklusiv kartong med sideninlägg.

Jag har som sagt en sådan i absolut mint condition. Väldigt lite använd (tyvärr) då jag ganska snart efter att ha köpt den gick över till digitalt. Även kartonger och manual etc. är i nyskick. Kan tänka mig att sälja den eftersom jag inte använder den, men jag är inte säker eftersom jag använder objektivet och kameran är lite av ett samlarobjekt. Kom gärna med ett förslag (via mail) om du är intresserad, men jag tänker inte skänka bort grejerna.

/Mats
 
Hur man hanterar tangentbordet, på och av med "Caps Lock" tangenten, kollar stavningen i ett Word dokument eller i något annat stavningsprogram, - det kan ALLA barn redan vid 12 års åldern.
Skall vi ligga under den nivån, kanske?

Detta är humor på högsta nivå. Larsborg ska leka svensklärare när han i samma inlägg som han med ganska hårda nypor läxar upp en annan forummedlem, själv särskriver å det grövsta.
Det heter worddokument eller word-dokument... Dessutom ska man inte använda versal eftersom ordet "worddokument" inte är ett egennamn.
Kom ihåg det nästa gång du går loss med häcksaxen, larsborg. Och hur var det med stavningsprogrammet? Fanns det inget särskrivningsskydd?

Som sagt, stor humor.
 
Varför tar just Du åt Dig och känner ett behov av att ripostera och "försvara Dig"? Trampade jag på en av Dina ömmande tår - eller träffade det mitt i skrovet? Skulle Du kunna tänka Dig följande tolkning - "Alla" borde tagga ner en aning?, dvs. uppmaningen var riktad till alla och envar, men ingen särskilld. Finns det synsättet på Din karta?

Jusr for the record - var finns mina åsikter uttryckta? Jag har bara anvisat ett enkelt hjälpmeddel för att "tänka efter före".

PS Det finns stavfel insmugna - ifall Du känner för att korrigera det :D

Jag tar inte åt mig enögt, däremot kom ditt svar strax efter mitt eget svar!
Knappast att du trampar på ömma tår och träffar mitt i skrovet!

Jag skrev tidigare:

" Ännu enklare, - kopiera texten till ett Word-dokument, gör där en kontroll av stavvvningen, innan det skikas iväg! "

Det innebär att stavningskontrollen upptäcker, förutom felstavningar, även när "Caps Lock" tangenten har används fel. (t.ex. AnväNdS feL)

Du skrev tidigare:
" Det finns en bra knapp - <Förhandsgranska inlägg> "

Den knappen ger också en bra överblick för en korrigering, alltså ditt tidigare svar var väl även en uppmaning till en bättre text, - "tänka efter före"?
 
Detta är humor på högsta nivå. Larsborg ska leka svensklärare när han i samma inlägg som han med ganska hårda nypor läxar upp en annan forummedlem, själv särskriver å det grövsta.
Det heter worddokument eller word-dokument... Dessutom ska man inte använda versal eftersom ordet "worddokument" inte är ett egennamn.
Kom ihåg det nästa gång du går loss med häcksaxen, larsborg. Och hur var det med stavningsprogrammet? Fanns det inget särskrivningsskydd?

Som sagt, stor humor.

Tyvärr Matte, har du fel!
Jag skrev "Word dokument", då Microsoft Word dokument är en vedertagen profil, inom deras Office paket, redan 1997!

Egennamn, häcksax, stavningsprogram, särskrivningsskydd?
Kanske även ordet, undantag, bör vara med här!
Leka svensklärare gör du bäst själv, med stor humor!
Häpp!
 
Tyvärr Matte, har du fel!
Jag skrev "Word dokument", då Microsoft Word dokument är en vedertagen profil, inom deras Office paket, redan 1997!

Egennamn, häcksax, stavningsprogram, särskrivningsskydd?
Kanske även ordet, undantag, bör vara med här!
Leka svensklärare gör du bäst själv, med stor humor!
Häpp!

Nu larvar du dig bara. Du särskrev och gör om samma misstag igen när du skriver "Office paket". Inget att diskutera, så är det.
Jag har ingen lust med såna här offtopic-diskussioner egentligen, men jag tyckte att du skulle ha sopat framför egen dörr innan du börjar härja med andra på forumet. Om du nu verkligen har problem med särskrivning (vilket är vanligt och inget att skämmas för) så finns det en enkel regel: Sammansatta ord ska vara sammansatta. Aldrig samman satta. Aldrig Word dokument, aldrig Office paket. Och då menar jag aldrig. Håll dig till den regeln när du läxar upp folk i svenska så slipper du skämmas i fortsättningen.
I rest my case.
 
Hej Mikael!

Ifall du är ny när det gäller dessa Forum-diskussioner, så förstår jag att de kan verka ganska förvirrande till att börja med. Men du måste vara noga med att kolla till vem de olika inläggen är riktade.

Läs mitt inlägg #19 i den här tråden igen. Jag informerar dig där om att du i ditt inlägg #15 har missuppfattat vem det var Bengt kritiserade. Han kritiserade INTE dig - han kritiserade istället Lars pga av att denne kriiserade din stavning.

Ditt inlägg #14 är relevant - det riktade sig som sagt till den som ondgjorde sig över din stavning.

I sitt inlägg inlägg #29 kritiserar Tannler INTE ALLS ditt skrivsätt. Tvärtom, han munhuggs med Lars pga att denne hänger upp sig på din stavning.

Mikael, ser du nu att ditt inlägg #33 därför INTE är relevant. Tannler riktar sig där till Lars, inte till dig.

Sammanfattningsvis: Tannler har gjort precis det du har önskat - svarat på din fråga. Utöver detta har han munhuggits med Lars för att denne klagade på din stavning. Tannler anser ju att det INTE är det allra viktigaste i världen att klaga på din stavning, medan det verkar vara en väldigt stor sak för Lars Borg. Tannler har alltså enbart försökt att hjälpa dig. Vilket jag hoppas du kan se att jag också försöker att göra! :)
 
Herrar språkvårdare - följ forumreglerna:

"Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc."

Sånt här tjafs är betydligt mer störande än att någon haft caps lock på.

Åter till ämnet.
 
Hej Mikael!

Ifall du är ny när det gäller dessa Forum-diskussioner, så förstår jag att de kan verka ganska förvirrande till att börja med. Men du måste vara noga med att kolla till vem de olika inläggen är riktade.

Läs mitt inlägg #19 i den här tråden igen. Jag informerar dig där om att du i ditt inlägg #15 har missuppfattat vem det var Bengt kritiserade. Han kritiserade INTE dig - han kritiserade istället Lars pga av att denne kriiserade din stavning.

Ditt inlägg #14 är relevant - det riktade sig som sagt till den som ondgjorde sig över din stavning.

I sitt inlägg inlägg #29 kritiserar Tannler INTE ALLS ditt skrivsätt. Tvärtom, han munhuggs med Lars pga att denne hänger upp sig på din stavning.

Mikael, ser du nu att ditt inlägg #33 därför INTE är relevant. Tannler riktar sig där till Lars, inte till dig.

Sammanfattningsvis: Tannler har gjort precis det du har önskat - svarat på din fråga. Utöver detta har han munhuggits med Lars för att denne klagade på din stavning. Tannler anser ju att det INTE är det allra viktigaste i världen att klaga på din stavning, medan det verkar vara en väldigt stor sak för Lars Borg. Tannler har alltså enbart försökt att hjälpa dig. Vilket jag hoppas du kan se att jag också försöker att göra! :)

Ett varmt tack för att du reder ut saker och ting på ett vettigt sätt, . du borde vara anställd här på fotosidan, och rycka in bort i mellanåt, tacksam, Bengt.
 
Dynax 7

Ett varmt tack för att du reder ut saker och ting på ett vettigt sätt, . du borde vara anställd här på fotosidan, och rycka in bort i mellanåt, tacksam, Bengt.

Hejsan. ja har redan 3 gånger blivit KRITISERAD för mina fråge-annonser här inne.. så sluta du också KRITISERA MIG HÄR INNE !
 
Michael - Lägg ner !!

Att Du blir irriterad på de som kritiserar Dig är en sak, men när Du svingar åt alla håll och efter alla, får det banne mig vara nog. Håll för bövelen reda på vilka som tar Dig i försvar och vilka som kritiserar Dig. Antingen beter Du Dig som folk, eller så håller Du näbben nu.

Kan/vill/orkar Du inte göra det, kommer Du att bli bemött med tystnad i fortsättningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.