Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage - Z3 vs. Z20

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Funderar på att byta upp min Canon A70 PowerShot och tycker att Minolta Dimage Z3 eller Z20 verkar passa mig bra. Det finns bara ett problem, jag kan inte välja vilken jag skall köpa...

Båda kostar lika mycket, det är bara det att Z3 har bildstabilisator och mer optisk zoom men har 1 megapixel mindre. Har dock inte erfarenhet av bildstabilisator. Är det något att rekommendera? Någon med erfarenheter av dessa två kameror som kan komma med tips?
 
Bildstabilisator är mycket användbart på längre bränvidder. Det gör det mycket lättare att ta skarpa bilder när man zoomat mycket.

Jag tycker att det kan vara värt att titta på Panasonic FZ4 eller FZ5 åxå.
 
sitter själv med funderingen Z3 vs. Z20, å ena sidan har Z3 bättre zoom och bildstabilisator, men å andra sidan så har Z20 högre upplösning...

Hur stor roll spelar skillnaden mellan 4 och 5 megapixel?

Eller borde jag kanske ta nån helt annan kamera?
Den ekonomiska smärtgränsen går på 3000 kr (får dock gärna bli lite pengar över :p), frågan är bara hur man ska använda pengarna bäst...
 
Minolta Z3

Jag kan bara varna dig för en sak... -Vill du ha en kamera som fungerar i skummt ljus så köp absolut inte en Konica Minolta Dimage Z3. Jag har haft en sådan och där exempelvis en Olympus Camedia C-760 Ultrazoom hade en 1/50 sek i slutartid så kunde min Z3 ha 1/8 sek i slutartid. I fullt dagsljus så är den suverän och gerskarpa fina bilder. Men den är ökänd för att vara dåligt ljuskänslig. Denna bild på en Bäverunge är knäppt alldeles strax efter att solen gått ner en sommarkväll. Här är slutartiden 1/15 sek o på exakt samma ställe i samma ljus med en Olympus Camedia så är slutartiden kanske 1/100 dels sek
 

Bilagor

  • naraunge.jpg
    naraunge.jpg
    16.2 KB · Visningar: 93
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.