Annons

Minolta DImage s414 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Christher

Medlem
Hej, jag köpte en Minolta Dimage s414 för ett tag sen. När jag kör på mellan upplösningen som är 1280x960 så kan jag ta 73 bilder står det i displayen ovanpå kameran. När jag tar ett kort så står det 72 och efter ett tag så hoppar räknaren upp till 73 igen och det händer ungefär 6 gånger innan den fattar att den ska stå på 72, fast då borde den stå på 67. Sen när jag kollar hur många bilder jag har tagit så visar det sig att jag har tagit 12st bilder istället för 6st bilder. Ska det vara så eller är kameran defekt på något sätt, jag har 11 månaders garanti kvar.

Räknare beräknare hur mycket utrymme det finns kvar på minneskortet olika bilder tar olika mycket plats en helt vit bild tar mindre plats än en bild med mycket detaljer i. Kameran kan ju aldrig veta i förväg vilka motiv du har! däremot så borde det inte bli så om du väljer att fota i tiff

i vilken enhet räknar den ut det då, jag har ett 64MB kort i kameran så den kan ju inte visa 73MB då eller? Jag kör på Fine och det är näst högsta inställningen på Quality, högsta är Superfile och det är Tiff formatet

nej den visar ju antalet bilden den tror att den kommer få in. säg att i medel blir varje bild 1mb stor då skulle det rymmas 64 bilder men ibland kanske någon blir 0.5mb och ibland 1.5mb

ok, satte mig ner och läste igenom onlinemanualen och där står det också att den inte behöver ändras.

skönt att jag fick reda på det, trode det var fel på min nyinköpta kamera.

Tack för svaren

EDIT:
men kan kameran vara så felaktig då, jag testade att ta slut på minnet och då visade det att jag hade tagit 134st bilder, så är det så stor felmarginal som kameran visar.

Senast ändrad:
Ingen aning hur stor felmarginalen är men det är ju bara att testa ta en bild med mycket detaljer i sen tar du en bild med en färg ett papper eller en vit vägg eler likande. Kolla storleken mellan dom två

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar