Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta D7 med analogens objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Jag har Minolta Dynax 5 med en del objektiv till.
Nu vill jag hänga på digitalen o vill investera i en Digital systemkamera.

Det känns som om det vore en klar investering att handla en Minolta D7 då jag kan använda mina "gamla" objektiv och på så sätt "spara" en slant.

Nu till frågan:
Är det bara dumt att tänka som jag gör och borde investera i ett nytt digitalpaket eller är det helt OK?

Kul o höra vad ni säger o tycker...

MATS!!

Jag tycker nog att du ska köpa en 7D. Det är givetvis ett plus att du har optik som funkar.
Även om du inte skulle ha haft det skulle jag ha rekommenderat den kameran i allafall.

Lycka till.

mvh/Ove

HÄRJEDALEN skrev:
Jag har Minolta Dynax 5 med en del objektiv till.
Nu vill jag hänga på digitalen o vill investera i en Digital systemkamera.

Det känns som om det vore en klar investering att handla en Minolta D7 då jag kan använda mina "gamla" objektiv och på så sätt "spara" en slant.

Nu till frågan:
Är det bara dumt att tänka som jag gör och borde investera i ett nytt digitalpaket eller är det helt OK?

Var i exakt samma situation som du. Hade en Dynax 5, med ett 28-80 och ett 100-300. Det var en viktig orsak då till mitt kameraval... Däremot är det så att jag praktiskt taget aldrig använder de objektiven nu (i alla fall inte 28-80 linsen) eftersom jag kom på att jag ville ha en aning mer vidvinkel och lite mer tele i ett och samma objektiv som trots detta bredare spann är skarpt (vill helst slippa byta lins allt för ofta för man har ju alltid fel lins på när "det händer")

Det hela slutade med att jag köpte ett Tamron 24-135 efter att ha läst många tester och utlåtanden på nätet. (finns ej att köpa längre i Sverige till Minolta tyvärr utan måste direktimporteras från exv. USA (B&H i NY)). 24-135 med faktorn 1,5 ger mig ett zommomfång på 36-203 mm och det räcker väldigt långt. Otroligt nöjd med detta. Perfekt för mig då jag känner att det är mycket mycket sällan som jag nu känner att jag har "fel brännvidd" monterad på kameran.

Annars är det verkligen inget "fel" på det du har som startpaket, även om mitt ex av telet är ganska oskarpt i kanterna vid långa brännvidder. (som de flesta kommer du säkert att upptäcka att digitalfotoanalys är väldigt effektiv och avslöjande). Till syvene och sist är det ju i slutänden en ekonomisk fråga. 7D är ju mycket pengar i sig för de flesta och har du redan det du har, så är det i alla fall en bra start utan några som helst extra kostnader.

Dynax 7D är en verkligt fantastisk kamera och du kommer att älska den som praktiskt taget alla andra som har en! Även jag hade köpt den med eller utan gamla objektiv. Det enda övervägandet för min del var väl vikten. Den hade gärna fått vara lite lättare (prio vid resor). Med mitt Tamron är den en ordentlig klump! Om det senare övervägt skulle jag nog köpt en Canon EOS 350D idag.

Senast ändrad:
Jag har beställt en D7D med 28-75/2.8 utan att ha optik sedan förrut. Däremot så har jag blixten HS5600.

Att du har optik är ju en bonus men kameran i fråga bjuder på så många andra kvaliteér också så att oberoende av detta så tror jag att du gör ett bra val om du tycker att den verkar passa dina behov.

Som sagt så är den förhållandevis stor & tung så att om du vill ha något kompaktare & lättare så finns det annat.

Känslan & hanteringen är annars kanon & det bästa av allt är sökaren som är riktigt bra för att vara på en DSLR.

Gå ut i butik & kläm på de olika märkena. Vid klämning så fastnar man i & för sig lätt för D7D men gå till en början på känslan & fundera sedan om någon av de andra har fördelar som du hellre vill prioritera (Pris, pixlar, snabbhet, m.m). Det finns nämligen för & nackdelar med alla & vi prioriterar alla olika saker...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar