Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha haft kameran in några dagar tänkte jag säga några ord om den. Min förra kamera var en Nikon Coolpix 5700 som jag inte var direkt nöjd med. Dels var den för liten och dels var dess AF riktigt långsam. Jag hade Både vidvinkel- och telekonverter till den, men använde dem aldrig p.g.a. de var klumipga och omständiga. Därför såg jag fram emot A1:an som hade 28mm från början.

Ännu så länge är A1:an som en dröm jämfört med min förra CP5700. Sökaren är en klar uppgradering och ger en följsammare, jämnare bild. Hela kamerahuset är mycket stabilare och känns tryggare att hålla i.
Jag har inte hunnit skjuta så mycket ännu, men jag var på en konsert inomhus i helgen och tog några bilder med full zoom (var ca 50-60 m från målet) ner till ISO 100 och runt 1/8 slutare. Ungefär 1/3 av bilderna blev mycket bra (om man bortser från att det blev en hel del brus vid full-storlek på skärm), 1/2 blev ok, och resten var antingen ur fokus eller var de för skakiga.
Kameran är mycket mer lättarbetad än CP5700 i.o.m att alla (nästan) inställningar kan göras genom knappar och reglage istället för via menyer (CP5700). Den mekaniska zoomen är ju underbar, jämgört med en elektrisk, knappstyrd.

Nu väntar jag bara på min 3600 HS blixt som är beställd, och batteriet som är skickat från Cyber igår.
 
Låter som om du är en nöjd A1 ägare... själv har jag inte fått min än... de bilder som blev oskarpa berodde det på att motiven rörde sej? för med långa slutartider är rörelseoskärpa svårt att komma undan även om skakningsoskärpan är kompenserad.

Nästa version av bildstabilisering kanske fixar det också, ett skruvstäd som håller fast motivet *s*.
 
NU ÄR DEN HÄR!!

Den har legat på posten i byn ända sen 8 i morse o ingen har sagt nåt... gissa vem som sitter i bilen när du läser det här...

/kg som titulerar sej A1-ägare from 30 sep
 
KGS skrev:
Låter som om du är en nöjd A1 ägare... själv har jag inte fått min än... de bilder som blev oskarpa berodde det på att motiven rörde sej? för med långa slutartider är rörelseoskärpa svårt att komma undan även om skakningsoskärpan är kompenserad.

Det var en kombination mellan för långa slutartider och att motiven rörde på sig.

Grattis till inköpet =)
 
Ca 11 minuter enkelresa till posten, 3 minuter att springa ut från huset, 5 minuter i kö på ICA. 1 minut att skriva att han fått den, dvs totalt ca 34 minuter.
Hans inlägg borde komma typ 12:23 :)

/Markus
 
...eller så försvinner KG i flera dagar. "Han sågs senast sittandes i skogsgläntan ömt kramande något litet, svart med fem meter svans."
 
Hörde på polisradion att en bilist i hög fart har rammat entredörren till ICA-affären i Hallstahammar endast iförd kalsonger och en postavi i munjipan. :)
 
he he... vaddå postavi.. en sån fick flickan på OK skapa själv... jag visste bara att hon hade paketet... avin får jag imorgon... kameran ligger o spinner intill mej...

Jorå, kg drog vägen om skogen till hundens stora glädje. De första 66 bilderna tankas ner nu...

Har redan gått från största glädje till djupaste förtvivlan o tillbaka igen.

Återkommer snart med en förklaring till varför, men sex säljer och sex var lösningen på mitt problem...

/kg som snart återkommer med mer onyttig information om hur livet är som A1-ägare
 
KGS skrev:
/kg som snart återkommer med mer onyttig information om hur livet är som A1-ägare
Med tanke på all berg- och dalbaneåkning mellan hopp och förtvivlan som vi som läst tråden fått genomlida är det bäst att du rapporterar allt om kamerans funktion. *bg*

Funderar på att skaffa mig en själv så jag väntar spänt på vad som komma skall...

/ Maria
 
Hur sex fick mej i balans...

Öppnade paketet så snart jag fått stopp på bilen o där låg kitet... en kamera, Aette (inspirerad av LC som döpt sin kamera till Therese, drömhus ni vet...) ett batterigrepp och en chokladbit...

Tog några naturbilder på kameran i uppackad o ouppackat skick.

Öppnade batterigreppet och drabbades av den första besvikelsen. Det rymde bara fyra AA-batterier istället för sex som det talats om i alla sammanhang. Nåja. I med batterierna. Av med plasten på kameran. På med batterigreppet. Då kommer nästa insikt. Man kan inte ha BÅDE batterigreppet fullt med batterier OCH specialbatteriet monterat. Icke. Anting eller.

Nåja. Nu skulle här plåtas!

Trycker på strömbrytarknappen. Väntar på det käcka lilla ljudet som jag redan hört i butik... men...

DÖD

inte ett liv... fullständigt kallsvettig drar jag mej tillbaka till bilen o funderar några skräckfyllda ögonblick på att läsa manualen.

Pillar ur batterierna. Kan jag ha satt i dem bakvänt på nåt vis? Kanske har jag bränt kameran? Svarta tankar far genom huvudet. Så upptäcker jag...

Det går att montera två batterier på undersidan av batteripacket också. Och si! med sex gick det genast bättre!

/kg som mycket snart återkommer med mer värdelöst vetande...
 

Bilagor

  • thekit.jpg
    thekit.jpg
    48 KB · Visningar: 494
Första bilden

Kolla den panikartade blicken o det kallsvettiga håret...

Nåja, kameran startade med en glad klang o sökaren lyste upp... fram sprang hunden o första skottet satt rakt mellan ögonen på den...

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/opus1.jpg

inte jordens mest välkomponerade och genomtänkta bild, men ett höftskott direkt ur paketet. Nåja. Inga ändringar förutom nedskalning...
 

Bilagor

  • extrabatterierna.jpg
    extrabatterierna.jpg
    31.8 KB · Visningar: 488
bjanha skrev:
Kan du inte äntra chatten, för en ännu snabbare live-rapport =)

he he... ivrig hör jag... nä, nu är även specialbatteriet fulladdat så nu ska jag ut o nyttja dagsljuset snart *s* så jag får mer att berätta... men visst är hon sexig, Aette!?

Nåja först intrycken då...

Snygg, jag gillar verkligen det svarta kamerahuset. Den ser småtuff ut med batterigreppet också. Blir tung med det. Men stabil. Mycket bra grepp. Skön att hålla i handen.

Autofokusen är snabb. Mycket snabb. Tillräckligt snabb. För mej. Den är inte lika snabb som en Dynax 9, det är fortfarande drömsökaren, men den har kommit en bit på väg.

Min zoom löper jämnt men är en smula trög, helt okej, hon e ju alldeles ny än. De båda tidigare exen jag hållit i har varit lite hackiga. Så icke denna.

Testade med blixt, 5600HS(D), Larsa Z hade en del problem med den kombinationen häromdagen. Till min stora glädje fann de varandra direkt Aette och 5600:an de lekte utan problem. Sköt ett gäng bilder med blixt i solen *s*

Håller på att lägga upp bilder. På grund av lite klent med utrymme så skalar jag ner dem till 800x600 eller nåt.

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/

Här kommer de att finnas. Just nu är alla utom Opus1 tagna med Dimage 7:an, men det begriper ni när ni ser motiven *s*
 

Bilagor

  • aette.jpg
    aette.jpg
    38.3 KB · Visningar: 475
Senast ändrad:
Re: Första bilden

KGS skrev:
Kolla den panikartade blicken o det kallsvettiga håret...

Nåja, kameran startade med en glad klang o sökaren lyste upp... fram sprang hunden o första skottet satt rakt mellan ögonen på den...

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/opus1.jpg

inte jordens mest välkomponerade och genomtänkta bild, men ett höftskott direkt ur paketet. Nåja. Inga ändringar förutom nedskalning...
Ja' vill också ha en A1:a *ruskar plånboken där två 50-öringar klinkar ihop*
Behöver något att plåta djuren med...

Tycker allt att du borde vara lite gladare när du hittade problemet... ;-)

/ Maria - som inget annat har för sig än avundas alla fotosidesmedlemmar deras kameror
 
Re: Re: Första bilden

embee skrev:
Tycker allt att du borde vara lite gladare när du hittade problemet... ;-)

Oh ja, men den där bilden togs strax innan jag stoppat in batteripacket o konstaterat att det var lösningen... ibland är intervalltagning rätt bra... medan jag satt o pillade så sköt D7:an glatt bild efter bild... med olika grader av panik i blicken *s*

/kg som också bara har femtioöringar i plånboken nu *s*
 
fler bilder

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/

uppdatera så ser ni att jag lagt A1 bilderna i en egen mapp... makrobilden är tagen i 1280x960 upplösning av någon anledning lyckades jag pilla in den storleken... o den har jag skärpt med oskarp mask. Löven rörde sej i vinden, återkommer med fler makron så småningom...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.