Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
I och för sig intressant diskussion som pågår i detta formum.
Men kan ingen som nyligen införskaffat en A1 berätta lite hur den fungerar och verkar.
Det är väl om A1 denna tråd handlar om?
 
kungsörnen skrev:
I och för sig intressant diskussion som pågår i detta formum.
Men kan ingen som nyligen införskaffat en A1 berätta lite hur den fungerar och verkar.
Det är väl om A1 denna tråd handlar om?

Jo helt klart.

Jag väntar på lite kommentarer från dom som fått sina. Själv så har jag ju skrivit mitt lilla utlåtande en bit tillbaks, dock så ska man tänka på att jag bara testat den 1 1/2 timme men tog ändå många bilder vid havet samt på några rörliga objekt för att testa AF.

Jag hann dock med ganska så mycket just för att man känner sig ganska så hemma på den om man är van 7i.

Här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=12690&perpage=15&pagenumber=19

Larsa
 
Vad gör ni med era A1:eek:r? var e alla bilder?

/nyfiken kg vars kamera ligger på posten i umeå... eller på nån lastbil...
 
Testobjektet...

Glömde få med mig motljusskyddet när jag skulle testa den så jag klämde på 7i:s skydd, inte vackert men funktionellt!
 

Bilagor

  • pict4407.jpg
    pict4407.jpg
    37.8 KB · Visningar: 460
KGS skrev:
Vad gör ni med era A1:eek:r? var e alla bilder?

/nyfiken kg vars kamera ligger på posten i umeå... eller på nån lastbil...

Jag tog ca 100 bilder med den jag testade men tror inte att någon av dem skulle tillföra nåt, det var disigt samt storm + att jag tror att ni gör lika gott i att titta på testsighternas bilder.

Det jag var mest intresserad av när jag provade var hanteringen...

Larsa
 
Kommentarer i pressen

hittade nummer tre av Digital Foto idag, trodde jag hade den, blandade ihop den med Digital Foto nr 3, fattar inte hur jag kunde göra det när den har en blondin på omslaget o den förstnämnda har en brunett... Nåja.

Där ser jag testbilden som Larsa pratade om förut där de bedömmer färgerna som "sagolikt bra" o diskuterar detaljer i tyget på en pyttebild (men originalet kanske finns på medföjande CD?).

De hittar inga speciella fel på kameran (men det har jag redan gjort *s* men återkommer när jag fått min egen) och förmodar att alla som gillar de tidigare modellerna kommer att digga den här. Nån som säger emot?

I samma nummer testar de den evigt aktuella 10D också. En kul kommentar som jag aldrig skulle våga återge i nåt Canonforum är till en suddig bild med texten:

"Färgerna o prestandan är bra, men det går inte att bara sikta och trycka av som man kan med bättre digitalkameror."

*asg* menar de fixfokus då?

/kg som ska skilja på Digital Foto och Digital Foto framöver
 
Re: Kommentarer i pressen

KGS skrev:
hittade nummer tre av Digital Foto idag, trodde jag hade den, blandade ihop den med Digital Foto nr 3, fattar inte hur jag kunde göra det när den har en blondin på omslaget o den förstnämnda har en brunett... Nåja.


Jo, den skittidningen duger bara som toalettlektyr när jag uträttar mina behov.
Tyvärr gjorde jag det katastrofala misstaget att beställa en prenumeration på den vid starten.
Vad gäller omslagstjejerna, som jag förstått är viktigare än tidningens innehåll, tycker jag t o m Hemmets Journal håller högre klass.
 
A 1

Bäste K-G!

Nu får Du snart upp till bevis! Har följt Din väntan/längtan snart i 2 månader och blir mer nyfiken för varje inlägg Du gör!

Kan Du inte fatta att även en oldboys kan vara intresserad av ny teknik?

Jag Din leverantör med blåslampa i baken!

Minolta-friend
 
Re: A 1

sture skrev:
Bäste K-G!

Nu får Du snart upp till bevis! Har följt Din väntan/längtan snart i 2 månader och blir mer nyfiken för varje inlägg Du gör!


Ja, gissa om jag väntar... kollar statusen på mitt paket, för vilket jag fått kolli-ID o allt, flera gånger i timman när jag sitter vid datorn. Fortfarande får jag bara beskedet att det är inlämnat på posten i Umeå... så det är väl posten som ska ha blåslampan nu...

jag lär inte få paketet före onsdag :-( o ändå var jag nummer ett på cybers lista... de hittade inte min adress, annars hade den gått iväg på torsdagen o kanske varit här idag.

/kg som återkommer i ärendet... igen o igen
 
Re: Re: A 1

KGS skrev:
Ja, gissa om jag väntar... kollar statusen på mitt paket, för vilket jag fått kolli-ID o allt, flera gånger i timman när jag sitter vid datorn. Fortfarande får jag bara beskedet att det är inlämnat på posten i Umeå... så det är väl posten som ska ha blåslampan nu...

jag lär inte få paketet före onsdag :-( o ändå var jag nummer ett på cybers lista... de hittade inte min adress, annars hade den gått iväg på torsdagen o kanske varit här idag.

/kg som återkommer i ärendet... igen o igen

2003-09-29 14:29 ÖstenssonsLivs Verkstadstorget Ankommit Serviceställe
2003-09-29 12:01 Postcenter Agneshögsgatan Passerat Postcenter
2003-09-29 01:41 Jönköping Inkommet spridande terminal
2003-09-25 18:16 Umeå Inkommet inhämtningsterminal



YES !!!!!!!!!!!! Just hämtat den!!!!!
 
KG.

Har du inga kommentarer ang. min lilla test där jag skriver om AF-snabbhet i kombination med det målsökande systemet?

Jag fick som jag skrev oerhört bra resultat på bilar som körde emot mig i ca 30-40 km/h, nåt liknande med 7i/hi hade varit helt otänkbart eftersom dom knappt grejar en promenerande människa!

Jag förväntade mig ett jubel från din sida eftersom jag som du vet varit lite skeptisk inför hur snabb den skulle vara.

Dock så måste jag ju (kritisk som jag är) höja ett varningens finger innan man jublar för mycket, kameran måste testas länge under olika förhållanden innan man drar för stora slutsatser.

En sak som jag inte nämnde tidigare som helt klar är förbättrat är den evaluerande ljusmätningen som var mycket duktigare än den på min 7i som jag körde paralellt.


Larsa
 
Re: Re: A 1

KGS skrev:
Ja, gissa om jag väntar... kollar statusen på mitt paket, för vilket jag fått kolli-ID o allt, flera gånger i timman när jag sitter vid datorn. Fortfarande får jag bara beskedet att det är inlämnat på posten i Umeå... så det är väl posten som ska ha blåslampan nu...

jag lär inte få paketet före onsdag :-( o ändå var jag nummer ett på cybers lista... de hittade inte min adress, annars hade den gått iväg på torsdagen o kanske varit här idag.

/kg som återkommer i ärendet... igen o igen

Be cyberphoto om ditt pakets kollinummer så kan du få ut det från Posten utan avi.
 
larsaz skrev:
KG.

Har du inga kommentarer ang. min lilla test där jag skriver om AF-snabbhet i kombination med det målsökande systemet?


näääää jag läser inte fler recensioner från lyckostar som fått sina, jag vill ha miiiiiin!!! nuuuuuuu!!!! så jag får se själv... fast jag läste med ett öga, kisade lite... o det är klart att det stärker mej i min övertygelse om att lösa ut paketet när det anländer... tyvärr sa mitt slutsteg upp sej igår, snacka om dålig timing... där ryker minst lika mycket pengar till... brrr....
 
Re: Re: Re: A 1

bjanha skrev:
Be cyberphoto om ditt pakets kollinummer så kan du få ut det från Posten utan avi.

Klart jag har kollinumret! men eftersom det inte ens lämnat umeå än så är det en bit att springa för att hämta det... *s*
 
Re: Re: Re: A 1

Maalse skrev:
2003-09-29 14:29 ÖstenssonsLivs Verkstadstorget Ankommit Serviceställe
2003-09-29 12:01 Postcenter Agneshögsgatan Passerat Postcenter
2003-09-29 01:41 Jönköping Inkommet spridande terminal
2003-09-25 18:16 Umeå Inkommet inhämtningsterminal



YES !!!!!!!!!!!! Just hämtat den!!!!!

Jag är fan inte ett dugg jävla avundsjuk... inte alls, ett dugg... närå... inte jag inte... jag är sååååå glad för din skull...
varför skulle jag vilja ha min nu för? jag har ju en Dimage 7 som e jätte jätte jättebra... fast jag har bara tagit en enda bild idag... :-((

/kg

2003-09-26
18:02 Umeå Inkommet inhämtningsterminal
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.