ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var just 300V jag hade i tankarna när jag jämförde o den 300V som jag höll i då o den Z1 som jag höll i strax efter var skillnaden inte kännbar på... fokuserade både inomhus o utomhus (inifrån butik o ut).

A1 kändes lika snabb, missade fokus o tog om nån gång när jag siktade på rörliga objekt (läs blondiner) på gatan utanför... men omtagningen gick såpass fort att den knappt hann irritera.

Det enda jag är lite förundrad över är sökarbilden som jag nog hoppats skulle vara ännu bättre än den är... men som sagt jag kramade den bara i max tio minuter...

KGS skrev:
Det var just 300V jag hade i tankarna när jag jämförde o den 300V som jag höll i då o den Z1 som jag höll i strax efter var skillnaden inte kännbar på... fokuserade både inomhus o utomhus

Jag ställde in zoomläget på liknande brännvidder på båda kamerorna & upplevde dom som ganska likvärdiga vid kortare brännvidder & bra ljus, dock en liten skillnad, Z1 hade en liten fördröjning innnan den började fokusera. Där kan ju i & för sig A1 vara duktigare.

När jag gick upp i brännvidd så märkte jag ingen hastighetsskillnad på 300v medan Z1 behövde några tiondelar längre tid på sig. Vid svagt ljus så märktes det ändå mer...

Skillnaderna är inte stora men jag tycker att dom finns & dom märks när föremål rör sig, ska testa mer med A1 imorgon så får vi se om jag tycker samma sak.

KGS skrev:
A1 kändes lika snabb, missade fokus o tog om nån gång när jag siktade på rörliga objekt (läs blondiner) på gatan utanför... men omtagningen gick såpass fort att den knappt hann irritera.

Hmm, en promenerande person grejar en 15 år gammal AF-SLR galant.

KGS skrev:
Det enda jag är lite förundrad över är sökarbilden som jag nog hoppats skulle vara ännu bättre än den är... men som sagt jag kramade den bara i max tio minuter...

Jag hade också hoppats på en riktigt stor förbättring, får kolla imorgon.

Larsa

Det var nog inte det att den inte grejade det, det finns ju t o m förutseende AF på A1, men jag testade inte alla funktioner där jag stod med svettiga händer o övervägde att kvittra ut kameran o flyga ut o plåta istället för att jobba... men en premie på 1500 för att få den ett par dagar tidigare njae... såååå tokig har jag inte blivit än.

Just det ex som jag höll i hade en lite knepighet när det gällde den manuella zoomen, den liksom fastnade o sen lossnade den igen, antingen var den väl trög för att ingen använt den än eller så var det nåt fel på just det exet... den löpte inte lika lätt som min (väl använda) Dimage 7.

Senare på dagen satt jag o fokuserade med min D7 o tyckte att sökarbilden var riktigt okej... hmmm...

klämde även in AS funktionen (inte så svårt *s*) det gjorde ingen skillnad i snabbhet eller nåt som jag upplevde det. Tyvärr tänkte jag inte på att klämma i mitt eget minneskort, då hade jag fått med mej bilderna hem också... men å andra sidan bilder skjutna tvärs genom en konstupplyst butik ut på en solig gata kanske inte är det bästa testet!?

KGS skrev:

Just det ex som jag höll i hade en lite knepighet när det gällde den manuella zoomen, den liksom fastnade o sen lossnade den igen, antingen var den väl trög för att ingen använt den än eller så var det nåt fel på just det exet... den löpte inte lika lätt som min (väl använda) Dimage 7.

7:ans zoom är klart trögare när dom är nya, måste köras in. Men att den skulle fastna,,, måste ha varit lite defekt.

Larsa

Ja den hackade liksom till o när den lossnade igen så blev rörelsen större än avsett... så hoppas jag inte att mitt ex kommer att kännas.

Ögonen ser skarpa ut. Om krabaten rör sej kämpar AS/IS förgäves... den kan bara kompensera för dina rörelser *s*

Kände på en A1 idag igen, men den hökaren hade inte laddat batteriet... suck... men zoomen kändes en smula hackig även på det här exet, hur e din?

La märke till att A1 är o känns mindre än D7, men med batterigreppet kompenserar jag väl för det *s*

/kg vars A1 ligger kvar i Umeå ännu...

Har fått min nu, lycka lycka

Jag tycker inte direkt att zoomen är ryckig ... läste nånstans om att det blir bättre när man använt den ett tag.

Måste säga att sökaren är en mycket positiv upplevelse jämfört med min förra CoolPix 5700.

Det tråkiga är att där är en död pixel i mitten på LCD och sökare, men den dycker ej upp i bilderna .. mysko ...

Rätt häftigt med nattläget också, dvs att den går över till något svartvitt ljusförbättrande läge ...

Det var allt nu ... mer kommer nog =)

En liten preview

Jag har testat A1 i ca 1 ½ timme & tagit ca 100 bilder. Det jag dock var mest intresserad av är hur man lyckats förbättra AF samt handhavande, vädret var inte speciellt bra för att testfotografera.

AF är mycket snabbare än på 7-modellerna & upplevs även som klart säkrare, dock inte lika säker som en SLR eftersom den helt klart behöver mer kontrast för att ställa skärpa. Jag är faktiskt ganska så lyrisk över modellen men har några saker som jag är lite konfunderad över.

För det första så är sökaren en besvikelse, har mer eftersläpning än 7:eek:rnas sökare men är något stabilare, dvs mindre flimmer vid höga kontraster. Bortsett från nämnda skillnader så är den mycket lik 7:eek:rnas sökare, jag hade hoppats på en mycket större förbättring.

Mitt exemplar hade problem med greppet som ska känna när man tar i kameran samt aktivera AF (även sökare om man valt autoavstängning), fick klämma åt rejält för att få det att fungera. Dessutom så hade den problem att utlösa min systemblixt (HS 5600), krävdes att jag slog av & på blixt samt kamera flera gånger för att få det att fungera. Kameran var helt klart defekt i det fallet.

Det jag tidigare nämnt om blixteponeringskompensationen via bakre inmatningsratten stämmer, nån på Minolta måste haft en mycket dålig dag när dom satte exponeringskomp.knappen under inmatningsratten, fullständigt vansinnigt!

Nu till det positiva som helt klart överväger. Kamerans AF är mycket snabb, inte som en DSLR men nära. Den målsökande AF-en är en mycket trevlig bekantskap som faktiskt fungerar. Jag tog ett antal testbilder på bilar som körde snett mot mig i ca 30-40 km/h & målsökningen hängde med nästan varje gång. Jag har tyvärr inte hunnit analysera resultatet på skärm men återkommer när jag gjort det, på kamerans skärm med 8 ggr förstoring så ser det i alla fall ut som att den inte klantat till det totalt i alla fall.

IS:en är en fröjd att använda, märks inte alls som på dom kameror med IS jag testat förut som brummat & vibrerat. A1:s IS märks inte alls utan gör bara sitt jobb!

I det stora hela så har man förbättrat handhavandet samt utformning & finish kraftigt jämfört med tidigare modeller, tycker dock att den testande norrmannen var ute & cyklade när han jämförde med E-10, sladdrigare knappar på A1.

Överlag så är A:1 en mycket fin kamera som jag mycket väl kan tänka mig att köpa när vissa frågetecken är undanröjda, typ dom problem jag hade med exet jag testade.

Larsa

Senast ändrad:
Slovensk test

De är vederbörligen imponerade av AS-ens säkra funktion. Bildexemplen talar sitt tydliga språk. De undrar också varför någon skulle vilja släpa på nåt så stort o tungt som en D60 när A1 gör hela jobbet för halva priset... ja faktiskt mycket mindre...

http://www.e-fotografija.com/artman/uploads/oba1.jpg

"In še malo primerjave s pravo SLR digitalno kamero. EOS D60 je sicer že odpisana kamera iz prodajnih polic, vendar še vedno dobro služi. Predvsem pa še vedno je zadovoljiv pokazatelj kaj SLR kamera zmore in koliko so se ji že kompaktne kamere in hibridi približali. niti ni namen preizkusiti obe kameri kot katera je boljša"

Prisvärd är bara förnamnet...

kg/ som översätter fritt i väntan på sin egen A1 o tafsar på alla andras medan han väntar...

Senast ändrad:
Jag har en glädjande nyhet!

Testbilderna jag tog igår på bilar som körde emot mig i ca 30-40 km i timmen visade sig vara skarpa.

Jag tog 12 serier med ca 3 bilder i vardera & använde mig av det målsökande systemet. Av dessa ca 30 bilder jag tog så var 2 stycken helt oskarpa 3 stycken lätt oskarpa men användbara medan resten var mycket bra!

Att tänka sig göra något liknande med 7:eek:rna hade varit otänkbart, enbart förinställning av skärpa hade kommit på tal.

Ett gott betyg för A1!

Larsa

Ja, de är översvallande positiva i artikeln men "clanki" i rubriken betyder väl "klonk" eller "klonkande" och torde vara ett onomatopoetiskt ord......märkligt.....
Us

Sonnaren skrev:
Ja, de är översvallande positiva i artikeln men "clanki" i rubriken betyder väl "klonk" eller "klonkande" och torde vara ett onomatopoetiskt ord......märkligt.....
Us

Det har inte med testen av A1 att göra, det betyder ungefär "Nyheter i fokus" o är namnet på den delen av websiten...

/kg som var i Ljubljana i juni

Senast ändrad:
Re: Slovensk test

KGS skrev:
De är vederbörligen imponerade av AS-ens säkra funktion. Bildexemplen talar sitt tydliga språk. De undrar också varför någon skulle vilja släpa på nåt så stort o tungt som en D60 när A1 gör hela jobbet för halva priset... ja faktiskt mycket mindre...

Jaha ja. Så D60 görs fortfarande så man kan köpa den ny? Nyheter för mig. Och sen när kostar en D60 nuförtiden runt 20k, som ju skulle vara dubbla A1 priset?

Det hela låter mycket underligt.
(och lite korkat)

Re: Re: Slovensk test

stranden skrev:
Jaha ja. Så D60 görs fortfarande så man kan köpa den ny? Nyheter för mig. Och sen när kostar en D60 nuförtiden runt 20k, som ju skulle vara dubbla A1 priset?

Det hela låter mycket underligt.
(och lite korkat)

*s* den kanske säljs i Slovenien... men det kan också vara min översättning som är felaktig... du får ta det med en stoooor nypa salt... åtminstone en av bilderna de visar är klart till D60´s fördel... har ingen aning om vad en d60 kostar idag... men nog var det en fin kamera när den kom o nog lär den göra bra ifrån sej fortfarande...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar