En liten preview
Jag har testat A1 i ca 1 ½ timme & tagit ca 100 bilder. Det jag dock var mest intresserad av är hur man lyckats förbättra AF samt handhavande, vädret var inte speciellt bra för att testfotografera.
AF är mycket snabbare än på 7-modellerna & upplevs även som klart säkrare, dock inte lika säker som en SLR eftersom den helt klart behöver mer kontrast för att ställa skärpa. Jag är faktiskt ganska så lyrisk över modellen men har några saker som jag är lite konfunderad över.
För det första så är sökaren en besvikelse, har mer eftersläpning än 7
rnas sökare men är något stabilare, dvs mindre flimmer vid höga kontraster. Bortsett från nämnda skillnader så är den mycket lik 7
rnas sökare, jag hade hoppats på en mycket större förbättring.
Mitt exemplar hade problem med greppet som ska känna när man tar i kameran samt aktivera AF (även sökare om man valt autoavstängning), fick klämma åt rejält för att få det att fungera. Dessutom så hade den problem att utlösa min systemblixt (HS 5600), krävdes att jag slog av & på blixt samt kamera flera gånger för att få det att fungera. Kameran var helt klart defekt i det fallet.
Det jag tidigare nämnt om blixteponeringskompensationen via bakre inmatningsratten stämmer, nån på Minolta måste haft en mycket dålig dag när dom satte exponeringskomp.knappen under inmatningsratten, fullständigt vansinnigt!
Nu till det positiva som helt klart överväger. Kamerans AF är mycket snabb, inte som en DSLR men nära. Den målsökande AF-en är en mycket trevlig bekantskap som faktiskt fungerar. Jag tog ett antal testbilder på bilar som körde snett mot mig i ca 30-40 km/h & målsökningen hängde med nästan varje gång. Jag har tyvärr inte hunnit analysera resultatet på skärm men återkommer när jag gjort det, på kamerans skärm med 8 ggr förstoring så ser det i alla fall ut som att den inte klantat till det totalt i alla fall.
IS:en är en fröjd att använda, märks inte alls som på dom kameror med IS jag testat förut som brummat & vibrerat. A1:s IS märks inte alls utan gör bara sitt jobb!
I det stora hela så har man förbättrat handhavandet samt utformning & finish kraftigt jämfört med tidigare modeller, tycker dock att den testande norrmannen var ute & cyklade när han jämförde med E-10, sladdrigare knappar på A1.
Överlag så är A:1 en mycket fin kamera som jag mycket väl kan tänka mig att köpa när vissa frågetecken är undanröjda, typ dom problem jag hade med exet jag testade.
Larsa