ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du ska dit igen i eftermiddag kan du väl testa teorin om att flera bildexponeringar efter varandra ger mer brus (med objektivlock på alltså) ... kan ju vara kul att veta ... jag tror nämligen att de tyskar som har hittat problemet har förproduktionsmodeller ...

Erlandsson skrev:
Om du ska dit igen i eftermiddag kan du väl testa teorin om att flera bildexponeringar efter varandra ger mer brus (med objektivlock på alltså) ... kan ju vara kul att veta ... jag tror nämligen att de tyskar som har hittat problemet har förproduktionsmodeller ...

Då tror väl hökaren på hörnet att jag blivit skvatt galen om jag inte ens tar av objektivlocket *s*...
Det är lite tveeggat, egentligen gillar jag inte stilen att klämma o känna hos en fackhandlare o sen handla på nätet för att spara en slant. Hade det varit SIBA, OnOff eller Elgiganten hade jag inte haft några dubier alls... då hade jag tagit hem deras kamera på öppet köp över helgen o lämnat igen den när min kom! Mooooaaaaahahaha, men så behandlar man (jag) inte småföretagare...

Hade kameran varit en femhundring dyrare i butik så hade jag kanske köpt den där istället o gynnat butiken, för visst har det ett värde att få se o klämma på varorna innan man köper, men 1500... njae... o sen tar de säkert en femhundring extra för batteripacket också.

Min order ligger plockad o klar i Umeå så den lättar väl därifrån i eftermiddag kan man tänka. Landar på måndag eller tisdag. Jag kan nog vänta till dess... kanske.

Räknar med att du gör alla tester o lägger ut en massa käcka bilder redan vid lunch imorgon *s*

larsaz skrev:
Ingen tvekan om att kameravärlden blivit nojigare med digitalkameran samt internet.............................
..........
Ack ja vad sant! Det fanns en tid då bilderna betydde ALLT och mojängerna som användes till att framställa dem var väldigt underordnade.
På den tiden hände det också emellanåt att någon fotograferade av linssidan av sitt objektivlock.
Men det var något man knep käft om, för det var ett misstag. Och resultatet var brusfritt. Garanterat!
Us

bra sagt!

Och än idag skämms de flesta fotografer som tar kort med objektivlocket på. Såg det senast förra helgen =)

åååh, herregud vilken känsla. Jag har precis varit och köpt den på Expert i Lund. Fick tom med ett 256 minne. Gott. Så nu sitter jag här på jobb och väntar på att batteriet ska ladda klart. =)

KGS skrev:
Bilderna? allt? hur menar du nu?

/kg som sitter o ler förväntansfullt o hoppas att A2 inte annonseras på åtminstone ett par månader...
Det minns du KG, försök inte!
Du har mycket bra saker på din sida här, gå nu inte och få "apparatdille", men grattis till den nya lådan!!
Us (som kör på ett tag till med de gamla lådorna).

Grattis Dennis! Det är en välsorterad Experthandlare som har två ex i mina krokar också... 12.995 tog han, men han försökte inte fresta med nåt extra minneskort... o eftersom min ligger packad o glad i Ume så gick jag inte in i nån djupare prisdiskussion...

KGS skrev:
Jodå jag minns... o jag lovar... men kan inte sticka under stol med att det är en känsla att packa upp o lära sej nya pryttlar också då o då
Jovisst, jag packar upp min nya bil i morgon, det blev det i stället för digitalkamera .......men det hade blivit en ganska häftig digitalkamera förstås...... det är också litet småkul....;-))
Us

Grattis Ulf, en ny bil är inte det sämsta... har de kommit ner i digitalkamerapriser nu... kanske dags att ta en sväng förbi Volvo på väg till OK (ingen riktig post) för att kunna hämta kameran ståndsmässigt... *s*

Erlandsson skrev:
Dennis: Vad fick du ge för den då?

Jag fick ge 12500:- och ett 256 mb minne på köpet. Kändes härligt att stå och prata om kameran med säljarna. Stod säkert i 45 min och pratade A1 med dom. Sen slog jag till.

Nu har jag skrivit foruminlägg i förbannelse överallt. Nu är den fasen över och nu inleds testfasen. Återkommer med mina amatörmässiga kommentarer =) och så klart samples i massor på min webbserver som är uppe inom kort.

Jag undrar om manualen som man tankat ner från Minolta's sida är samma som den manual man fick med kameran. Den senare verkar vara tunnare.

Någon som vet?

Lionheart skrev:
Jag undrar om manualen som man tankat ner från Minolta's sida är samma som den manual man fick med kameran. Den senare verkar vara tunnare.

Någon som vet?

Du får lugna dig lite Dennis =)
Vi andra har ju inte ens fått våra kameror ännu ...

/Emil - som väntar ihärdigt

Lionheart skrev:

Någon som vet?

Är det fortfarande samma skitsystem där man får den fullständiga manualen på cd istället för i tryckt format ?
Isåfall föreslår jag att ni bombarderar Minolta med klagomål om detta.
Fick manualen på det sättet med min 7Hi. Jag klagade ett antal gånger men fick ingen förståelse alls för detta vilket jag anser vara fullständigt oacceptabelt och riktigt riktigt skitdåligt!

/Johan

Ja, det stämmer, Man har fått en nerbantad version i tryckt format med kameran. Alltså, jag köper en kamera för nästan 11 000:- och sen är dom så snåla att dom inte ens kan ge mig hela manualen i tryckt form utan ger mig lite och sen resten i pdf-format. Fruktansvärt dåligt enligt min mening.

Så här skriver dom i den tryckta manualen:
"Detta är en snabbhandledning som bör ge användare av DIMAGE A1 en snabb och enkel introduktion till användningen av denna produkt. Snabbhandledningen innehåller endast utdrag ur den fullständiga bruksanvisningen som finns på
CD-ROM som en PDF-fil. Alla sidnummer i denna snabbhandledning hänvisar till sidorna i den fullständiga bruksanvisningen i PDF-format på
CD-ROM."

Så nu ska man skriva ut manualen på en skrivare och sätta i en pärm och ha med sig när man ska fotografera. Jag kan tänka mig att anledningen till det är att eftersom de vill ha flerspråkiga manualer av distributionsskäl så hade manualen blivit för tjock om den skulle innehålla den fullständiga manualen på 10 språk.
Men det är ändå ingen ursäkt. Fy på er Minolta!!!

P.S. Annars är kameran fullständigt underbar !!!

KGS skrev:
o eftersom min ligger packad o glad i Ume så gick jag inte in i nån djupare prisdiskussion...

Hehe, packad & glad i Ume har man varit några gånger, fin pubstad...

Min handlare får dom imorgon, ska in & klämma då.

Du jämför snabbheten med Z1 som du skriver är lika snabb som SLR:arna, det är den inte, dock tillräckligt snabb för mig!

Det är svårt att vid butikstest märka skillnaderna på dessa & SLR-kamerorna, man kan tycka att skillnaden är liten, men den märks oerhört mycket när man fotar saker som rör sig lite snabbare.

Jag testade Z1 mot 300v & Canonen var minst dubbelt så snabb, allra mest i svagt ljus när Z1 behövde lite mer tid på sig.

Nu ska jag dock inte förstöra glädjen utan konstaterar glatt att hastigheten räcker för mig, bara nu känsligheten i motljus är kraftigt förbättrad också. Den får bekänna färg imorgon när jag tänker låna en & testfota lite, om jag hinner vill säga...

Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar