Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: 950SEK inkl. moms för vertikalgrepp

markhester skrev:
Madeco i Frihamnen (Stockholm) tar 750SEK plus moms dvs 950SEK inkl. moms.

http://www.madeco.se/produkter/digital/kameror/minolta.html

Så nu slipper Erlandsson klaga på att greppet är så dyrt!

Kör hårt!

Det e ju bara batteriet... som sen kan placeras i vertikalgreppet... om man inte tänker låta sina gamla hederliga AA-batterier husera där... det tänker jag. Ett special + 6 AA... bör räcka flera timmar...
 
Re: arrghh...

Erlandsson skrev:
läste precis dettadpreview.com ... någon här i sverige har fått A1:an idag, för tre timmar sedan ...

och Cyberphoto skriver fortfarande "slutet september" .... =/

Du får inte tro allt du läser *s*, än är det nog ingen i Sverige som levererat nån A1:a... men danskarna påstår att de har den i lager! Gammalt knep för att sno åt sej beställningar...
 
Erlandsson skrev:
Där finns ju en inmatningsratt på ovansidan av kameran också, precis bakom skjut-knappen. Jag har ingen tidigare erfarenhet av Minoltas kameror, men jag skulle kunna tänka mig att den kan användas för detta ... eller?
/Emil

Den främre används för den vanliga exponeringskompensationen (som på 7i) samt den bakre för blixtexponeringskompensation.

Vi får se hur det går att hantera när den kommer.

Larsa
 
Re: Re: 950SEK inkl. moms för vertikalgrepp

KGS skrev:
Det e ju bara batteriet... som sen kan placeras i vertikalgreppet... om man inte tänker låta sina gamla hederliga AA-batterier husera där... det tänker jag. Ett special + 6 AA... bör räcka flera timmar...

Tyckte väl att det lät osannolikt billigt, vet du vad vertikalgreppet kostar då?

För övrigt så tycker jag inte alls att det låter konstigt om A1-leveranserna startat, cyber säger i slutet av månaden förmodligen för att gardera sig lite för förseningar, & nu har vi ju faktiskt den 23:e...
 
Enl Cyber:
A1 slutet september
Extra batteri är flyttat från v38 till v41 :-(

Som far till en tre dagar gammal pojke vill jag ha kameran NU NU NU NU!
 
Re: Re: arrghh...

KGS skrev:
Du får inte tro allt du läser *s*, än är det nog ingen i Sverige som levererat nån A1:a... men danskarna påstår att de har den i lager! Gammalt knep för att sno åt sej beställningar...

Då borde han berätta varifrån han har köpt den vilket han inte har gjort. Skulle gissa att han är trovärdig.
 
Re: Re: Re: 950SEK inkl. moms för vertikalgrepp

larsaz skrev:
Tyckte väl att det lät osannolikt billigt, vet du vad vertikalgreppet kostar då?

1600 nånting... o det finns redan i lager... lustigt va? men cyber kallar det för vertikalgrepp OCH batteripack, det kanske levereras med ett extra batteri... det gör inget alls...

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/bp400.jpg

men vertikalgreppet ser ut att ha en annan finish än resten av kameran... har nästan fått lite second thoughts om det... kanske är det bara klumpigt... eller så ser det oerhört proffsigt ut så man får vara med 10D pojkarna o leka... fast jag leker hellre med Ixusflickorna...
 
Scandinavian uppger vecka 40 som preliminär leveransvecka... det är nästa vecka det...

/kg i väntans tider
 
KGS skrev:
Scandinavian uppger vecka 40 som preliminär leveransvecka... det är nästa vecka det...

/kg i väntans tider

Ingen fara KG. Pratade med Scandinavian & Minolta idag. Båda uppger att Minolta idag har mottagit en stor laddning kameror som just nu packas och ger sig av till återförsäljarna. Så imorgon, eller senast torsdag bör försäljarna ha den =)
 
du e en liten glädjespridare Emil! antingen ska jag på marknad i helgen eller på ridtävlingar... på båda ställena lär det finnas motiv att testa en A1 på... om den nu hinner fram till mej också...
 
Det rör på sig hos recensenterna

Nu har Steve fått tummarna ur och presenterat en drös test-bilder. Snart kommer nog en komplett recension också. Se bilderna här.
 
En del av bilderna ser riktigt bra ut tycker jag, brusfria himlar o porträttet lämnar väl inte mycket övrigt att önska. Men skärpan på en del bilder ser lite B ut... Nattbilden är läcker, men jag kan göra lika bra nattbilder med min D7 *s* antar att de inte tagit den på fri hand (2 sek) för isåfall är det oooootroligt...
 
Håller med ... macrobilderna är ju skarpa och fina, men de andra är mer eller mindre oskarpa.

Men vi får väl se själva till helgen =)
 
Fler bilder tagna med den efterlängtade kameran ...

... finns på en Japansk sida.

Samma sak som vi nämnde ovan. Vid granskning under luppen är de ganska oskarpa ...
 
Eftersom jag nu surfar mobilt så kan jag inte kolla bilderna men måste göra ett inlägg ang. att ni tycker att skärpan är dålig.

Jag har svårt att tro att den skulle vara sämre än på 7i/hi, dock så vet man ju inte med tanke på att två testare har rapporterat ngt högre CA vid 28mm än på föregångarna. Tycker dock att detta är konstigt med tanke på att dom använder sig av samma optik.

Har ni dragit hem bilderna & lagt på lite oskarp mask? Det är ju ytterst sällan som testbilder ser bra ut rakt av.

Larsa
 
Jag har tagit hem några av dem o de ser mycket bättre ut i PS än via en browser... förklara det den som kan. Men skärpan kan nog behöva lite uppskärpning i efterhand på en del av bilderna.

Lasse>> har du inte färgskärm på mobilen? *S*
 
Re: Fler bilder tagna med den efterlängtade kameran ...

Erlandsson skrev:
... finns på en Japansk sida.

Samma sak som vi nämnde ovan. Vid granskning under luppen är de ganska oskarpa ...

Måste tycka att japanen har lyckats bättre än Steve! Makrobilden på den blå blomman är rätt häftig... nattbilderna likaså... har dina kontakter viskat nåt mer? är kamerorna skeppade norrut nu, för att sen vända söderut igen... kunde ha åkt o hämtat ut den direkt hos Minolta om de bara ringt *S*
 
KGS skrev:
Men skärpan kan nog behöva lite uppskärpning i efterhand på en del av bilderna.

Lite beroende på hur kameran skärper bilderna digitalt så måste man beroende på format oftast lägga på en oskarp mask i bildbehandlingsprogrammet. Jag har ställt in skärpningen på min 7i på ett minimum, skärpning görs bättre i efterhand.

KGS skrev:

Lasse>> har du inte färgskärm på mobilen? *S*

Jo men jag surfar faktiskt på laptop med mobilen som modem (GPRS). Därför har jag bildvisningen i browsern avstängd, man betalar ju per KB & kan lätt bli ruinerad om megabiterna börjar ticka iväg...

Den stationära datorn har bränt modem samt comportar pga åsknedslag, nu väntar jag bara på ADSL. Ska få det om 2 veckor enligt tidsplan, nu vet man ju hur tidsplaner brukar fungera, man ser ju hur det är med A1....

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.