Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 50/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)
hailstorm skrev:
^^ Jag korsjämför med canons motsvarighet... om du inte testat fokusringen på den så testa... du kommer aldig att klaga på något annat igen... förutom nikons variant dårå :)

Är Canons ännu sämre?! Tragiskt.. Stackars Canonägare isf. :) (Eh, i-landsproblem iofs.)
 
Jag är sugen på att ha några fasta gluggar till min 5D. Men ett 50 mm objektiv blir väl som ett 75 mm objektiv var på "filmtiden"? Det känns lite väl häftigt att ha som normal, tycker jag. Vad har ni för erfarenheter av 28:eek:rna och 35:eek:rna?
 
arnenym skrev:
Jag är sugen på att ha några fasta gluggar till min 5D. Men ett 50 mm objektiv blir väl som ett 75 mm objektiv var på "filmtiden"? Det känns lite väl häftigt att ha som normal, tycker jag. Vad har ni för erfarenheter av 28:eek:rna och 35:eek:rna?

Jag har 28/2.8 men har inte hunnit använda det så mycket att jag kan döma ut det eller hylla det. Det ser likadant ut och känns precis som 50/1.4 (dvs lite dålig fokusring). Jag borde ha reagerat om bilderna blev katastrofala med det, så det är nog rätt okej. Lite svårt att hitta dock, eller?

Jag gillar den väldigt bra till den analoga för där får man ju riktig vidvinkel :)
 
.Z. skrev:
På tal om bokeh. Nån som vet om den skiljer sig mellan 1,4:an & 1,7:an?

//Larsa

Nån som testat skillnaderna på detta eller läst? Om jag köper en 50:a för porträttfoto så kommer bokeh:n att prioriteras & exempelvis Canons 1.8 är ju inte direkt känd för sin "fina" bokeh.

I normala tester så framgår ju inte detta då MTF m.m. prioriteras, allra mest på 50mm-objektiv...

//Larsa
 
Observera att 50mm 1,4 finns i tvâ versioner, en äldre med 4 bländarlameller och en nyare med 8.
Äldre modeller har 49mm filterdiameter och de nyare har 55mm.
Om man är känslig för hur oskärpan ser ut sâ är nog den nyare varianten att föredra.
Ingen av dom är ju särskilt dyr sâ det är ju bara att köpa och prova.
(Med reservation för mitt dâliga minne)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.