Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 50/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Har blivit erbjuden att köpa ett Minolta 50/1,4 från början på 90-talet för 600 pix, är det ett bra pris, och ett vettigt objektiv till min D7D (förutsatt att det är i hyggligt skick förstås)?

/Per
 
Det är ett bra pris.
1,4 är absolut bra nog :) förutsat att det är välvârdat förstâss.
Jag sâg ett hos fotohandlaren runt hörnet här i Tyskland, han vill ha Euro 125 för det.
Jag nöjer mig nog med mitt 1,7 det är helt OK oxâ.
Om jag minns rätt gav jag 800:- för det för mânga âr sedan.
 
ok, tack för det.
En fundering - har sett lite olika uppgifter på om filtergängan är 49 eller 55 mm - är det någon ändring av objektivet som gjorts?

/Per
 
Jag har 49mm filtergänga på min. Det är väl 50mm 2,8 macro som har 55mm filtergänga om jag inte är ute och cyklar.

mvh/Ove
 
Re Minolta 50/ 1,4

I en test i tidningen Allt om Foto i början av 90 talet så fick Minolta 50/ 1,4 4,9 poäng av 5 möjliga testet. 50/ 1,7 fick 4,6 av 5 så det är inga dåliga objektiv något av dom. På mitt 50mm 1,4 är det 55 mm gänga! kjellsn
 
Hejsan, har en fråga angående ett minolta 50/1.4 objektiv så jag frågar här istället för att öppna en ny likadan tråd :)

Jag har ett Minolta 50/1.4 som jag funderar på att sälja. Vad ska man försöka sätta för pris?
Det är i fint skick, alltid använts ett filter som skydd osv.

Jag försökte titta runt lite på nätet och hittar ett nypris på minoltas 50/1.4 och det var chockerande högt (ungefär 3000 på scandinavian photo). Men den hadde filtergänga 55mm och min har 49mm.. Annars verkar måtten stämma. Är det med helt ny optik eller är det bara 'skalet' som är ändrat? Vet inte vad objektivet kostade och exakt när det köptes men tror det var tidigt 90-tal eller sent 80-tal, kan det vara möjligt?
 
Jag ska faktiskt gâ in till min lokala fotohandlare och bjuda honom 900:- för ett Minolta 50mm 1,4 i mycket gott skick.
Han har begärt 1200:- bra länge nu sâ det känns "moget" nu

Om han inte vill sâ kanske du är intresserad Kjell?
 
Ja, jag är rätt säker på att det är det äldre objektivet. Men vad är skillnaden? optisk eller bara 'kosmetiskt'?

Får väll kanske kontakta Minolta och fråga! :)
 
Jag har den äldre versionen (med 49mm gänga) och faktum kvarstår att det grymmaste objektivet jag använt!
 
RE

Gunnar D skrev:
Jag ska faktiskt gâ in till min lokala fotohandlare och bjuda honom 900:- för ett Minolta 50mm 1,4 i mycket gott skick.
Han har begärt 1200:- bra länge nu sâ det känns "moget" nu

Om han inte vill sâ kanske du är intresserad Kjell?

Hej! I somras försökte jag sälja min analoga utrusning men det är närapå osäljbart idag! Hade då tankarna att köpa en KM A200 men eftersom jag inte fick det sålt så vart det en Dynax 5D istället.Så jag behåller objektiven och använder analoga kameran till svartvitt. kjellsn
 
Re: RE

KjellSn skrev:
Hej! I somras försökte jag sälja min analoga utrusning men det är närapå osäljbart idag! Hade då tankarna att köpa en KM A200 men eftersom jag inte fick det sålt så vart det en Dynax 5D istället.Så jag behåller objektiven och använder analoga kameran till svartvitt. kjellsn

Ett mycket klokt val, jag gjorde det samma.
Fast en o annan diarulle lär få gå igenom 700:an oxå.
 
Re: Re: RE

Gunnar D skrev:
Ett mycket klokt val, jag gjorde det samma.
Fast en o annan diarulle lär få gå igenom 700:an oxå.

Jo det blir det här med, har 3 rullar dia ligger och ca 12 rullar svartvit film. Kul att använda "riktiga" kameror ibland. kjellsn
 
Är inte fokus ringen patetiskt liten på Minoltas 50/1.x? Jag har gluttat lite på de gluggarna men har inte riktigt funnit motiv nog att hosta upp pengarna. Om fokus ringen är liten så känns det ännu mera svår motiverat.
 
Nome Nescio skrev:
Är inte fokus ringen patetiskt liten på Minoltas 50/1.x? Jag har gluttat lite på de gluggarna men har inte riktigt funnit motiv nog att hosta upp pengarna. Om fokus ringen är liten så känns det ännu mera svår motiverat.

Jo, du har rätt. Både 28/2.8 och 50/1.4 är svåra att få grepp om fokuseringsringen på. Inte så att jag ångrar något köp, men det är lite störigt.

Men vilka är alternativen? :)
 
Kms 1.7a piskar totalt sönder canons motsvarighet... så mycket kan jag säga iaf... byggkvalitén, metallbajonet, avståndsskala & möjlighet till vettig mf är helt klart ovärderligt...
 
hailstorm skrev:
Kms 1.7a piskar totalt sönder canons motsvarighet... så mycket kan jag säga iaf... byggkvalitén, metallbajonet, avståndsskala & möjlighet till vettig mf är helt klart ovärderligt...

Vad menar du med "möjlighet till vettig mf"? Är det specifikt för just 1.7? (Sökaren borde vara lika ljus om objektiven har samma ljusstyrka.) Ibland ser man 1.7 till salu och undrar om det vore värt det för att få lite bättre känsla än med 1.4.

(1.4 har som sagt ganska dålig fokusring. Men i övrigt superbra.)
 
millimeter skrev:
Vad menar du med "möjlighet till vettig mf"? Är det specifikt för just 1.7? (Sökaren borde vara lika ljus om objektiven har samma ljusstyrka.) Ibland ser man 1.7 till salu och undrar om det vore värt det för att få lite bättre känsla än med 1.4.

(1.4 har som sagt ganska dålig fokusring. Men i övrigt superbra.)

^^ Jag korsjämför med canons motsvarighet... om du inte testat fokusringen på den så testa... du kommer aldig att klaga på något annat igen... förutom nikons variant dårå :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.